Sv: Förlorade stoet
Kollar man gamla inlägg så känns inte detta som ett troll kan jag tycka. Hur som helst, verkar som fölet var 5 månader när stoet dog, inte ovanligt att de avvänjs så tidigt, tror inte att det ska vara några större problem, men det är viktigt att kolla så att fölet inte tappar för mycket i hull samt att det har kompisar. Väldigt tråkigt att du mist din häst. Håller tummarna att allt går bra
Kram U
Det var hennes förra föl som blev moderlöst vid 5 månaders ålder. Det här stoet fölade i fredags, och kusinens sto som mist sitt föl skulle komma i morgon skrev hon i söndags 10/2...
Till Fanta_Fanta: Det framgår inte när kusinens föl dog, men jag hoppas att modern är undersökt och provtagen, samt att man hunnit obducera fölet. Så att inte stoet drar med nåt skit till ditt föl. För även om det fick i sig tillräckligt med anti-kroppar från modern innan hon dog, är det bäst att vara så försiktig som möjligt. Nyfödda föl är trots allt väldigt sårbara, även utan sådana här komplikationer. En liten infektion kan sänka fölet fullständigt. Jag förmodar att någon veterinär redan tittat på fölet och anti-kropptestat det, men om inte se till att det blir gjort snarast. Vad trodde veterinären hade hänt med stoet? Den vanligaste orsaken till att ston dör nåt dygn efter fölning är (enligt min vet) inre blödningar, efter att ha gått sönder under förlossningen. Om det är en stor skada i ett bukorgan blöder stoet ut och dör väldigt snabbt, men om det är en liten kan det sippra långsamt och ta lite längre tid. En veterinär märker om buken tex är full med blod och brädhård som vid peritonit (bukhinneinflammation), så någon trolig förklaring borde du ha fått?
Plötslig död under ansträngning beror snarare på att ett större kärl i hjärtat eller förmaks/kammarväggen brister, än på en akut hjärtmuskelskada ("hjärtattack"). Vid en hjärtmuskelskada dör hästen såsmåningom i akut hjärtsvikt, och dessa symptom är väldigt dramatiska i slutskedet (det var förmodligen det som ponnyn i artikeln dog av, inte "hjärtattack" som tidningen skrev). Hjärtattack är det samma som hjärtinfarkt, dvs en propp i kranskärlen. Proppen gör att en bit av hjärtmuskeln blir förstörd och dör, vilket i sin tur får hjärtat att pumpa sämre. När inte hjärtat orkar pumpa runt ordentligt, samlas vätskan först i yttre delar, och hästen svullnar upp. Till slut kan även lungorna fyllas med vätska, och då har hästen fått ett lungödem och akut hjärtsvikt. Obehandlad dör hästen faktiskt pga drunkning, dvs vattenfyllda lungor...
Om det var kärlen eller väggarna i hjärtat som brast skulle sitt sto ha dött i stort sett i samma sekund, eftersom hjärtat då tömmer på allt blod på nolltid. Det är inget en häst står med ett dygn. Togs några prover på stoet? Det går tex att ta ett enzymprov (Troponin-I) som är en specifik markör för hjärtmuskeln. Obduktion? Om inte annat kan det vara skönt för dig att få veta vad som egentligen hände, och att du förmodligen inte hade kunnat göra något för att förhindra det. Så skulle iallafall jag känna...
Jag hoppas att det kommer att gå bra för ditt lilla föl, trots den olyckliga starten i livet. Är det en pojke eller flicka förresten? Ras? Du kan väl berätta om det har gått bra att sammanföra det med kusinens sto. Hon skulle komma igår, måndag eller hur? Om allt går som det ska, kan du väl posta några bilder framöver....