Förlänga steget i trav

Elliis

Trådstartare
Hejhej .

Jag har en underbar häst som kan nästan allt inom dressyr :)

Men mitt problem e att länga steget i traven. :confused:
När jag testar vissa tips som jag har fått så travar hon bara på i en högre fart.
Med tanke på att jag ska börja tävla nu till hösten så skulle jag vara tacksam om någon kommer med ett bra förslag som jag kan träna på .

Sv: Förlänga steget i trav

Kan du få prova på en annan underbar häst så du själv får in känslan hur det ska kännas?

Sedan får du börja träna själv med din häst, först bara få en förändring sedan träna längre sträckor. Vad som kan fungera är vid uteritt variera traven när du rider bakom någon och leka med minskningar och ökningar, ta gärna hjälp av en svag uppförsbacke så att ni får in känslan.

Ni kan ju även pröva trava bommar med olika avstånd. Men tänk då på att göra det lätt för henne och introducera tex ngt för korta bommar för hennes vanliga trav först...så du både kan korta och länga steget (kan vara ett trick vid tävling sedan att du kortar lite traven innan förlängda traven ska komma om hon har svårt för längningen...)

Att hon travar på i högre fart är ju iallafall ett tecken på att hon försöker...

Tyvärr så är hon den enda hästen här hemma som kan sånt, och ingen som jag känner har en häst som går att länga traven på .

Men tack för tipsen, jag ska prova det . (:

Kanske så måste hon komma mer bakifrån och lätta fram? Det kan lätt bli korta och trippiga steg annars.. Övergångar är jättebra och väldigt enkelt, och så gör det nytta också!

Det är nog samlingen och styrkan som saknas, övergångar och tempoväxlingar brukar hjälpa till att få hästen kort bakom sadeln.

Mycket övergångar och tempoväxlingar kan vara bra. Men allt hänger inte på hästen.. för att få ut maximalt från hästen så måste ryttaren vara i balans! jag skulle rekommendera att öva på din sits och balans, det behöver alla göra då och då, vilken nivå man än är på.

Du kan även rida över bommar och cavaletti hinder för att få hästen att länga på steget.. du kan även skritta ute i skogen över stock och sten. Inte gå på en stig, utan gå bredvid stigen och låt hästen ta sig fram .. våga driv på lite i skritten och få hästen att skritta på mer friskt -även om det är lite stenigt och pinnar lite här och där.

Så fantastiskt att ha en häst som kan nästan allt inom dressyr....det är oss få förunnat!!! Vad säger dina instruktörer som jag antar att du rider för?? En längning av steget är ju något man börjar med under korta sekvenser för att få elasticitet i hästen överlag. Det kan man träna på under varje ridpass ett par steg här och där. För att få en längning av steget krävs att hästen har en viss inneboende talang för det, att ryttaren har en känslig hand som kan fånga upp och samtidigt lätta tillräckligt för att hästen ska få plats att länga sig, att den bär sig fint på tygeln med alldeles lagom stöd och att ryttaren kan svikta med i den ökade traven och inte studsa i sadeln............

Om hästen är välutbildad (?) så borde den kunna länga steget, även om den inte kan få till en bra mellan/ökad trav så länga steget lite borde den klara. Ta hjälp av din tränare, eller om du har svårt att få till det kanske en duktig ryttare kan sitta upp en stund och visa.
Det är viktigt att du inte stressar hästen för att du så gärna vill att den ska länga utan försök att verkligen rida kvar i samma takt.

Om du tänker dig att du står ute i havet med ansiktet mot stranden, du skall ha vatten halvvägs upp till låren. Då kommer det en stor kraftig våg och forsar fram mellan benen på dig. Om du öppnar upp ditt bäcken ordentligt när du rider ökningar så får du den här känslan. Alltså bakifrån och framåt. Du behöver inte tänka att du skall rida fort utan bara släpp fram kraften bakifrån. Ladda gärna upp hästen en liten bit innan så att du har något att släppa fram.

Oj oj oj, den kan nästan allt? Dvs piaff, passage, öppna, sluta, skänkelvikningar hit och dit, galoppombyten i vartannat steg osv men kan inte länga stegen? ;)

Skämt åsido, har du möjlighet att rida för en duktig tränare hade du nog fått det mycket lättare och bättre resultat i tävlingarna till hösten :). Det är svårt som tusan att komma någonstans utan hjälp dessutom det tar så himla mycket längre tid när man ska lista ut allting själv. Annars har du fått många bra tips i tråden tycker jag. Lycka till!

Hejhej .

Men mitt problem e att länga steget i traven. :confused:
När jag testar vissa tips som jag har fått så travar hon bara på i en högre fart.
Med tanke på att jag ska börja tävla nu till hösten så skulle jag vara tacksam om någon kommer med ett bra förslag som jag kan träna på .

Heej !
Jag har ett tips !
Köp en bok som heter ett med hästen skriven av sally swift där står allt och sen börja med små ökningar inte en hel långsida utan öka minska på den får enigein och styrkan :) så blir det nog bra köp det jag har den där står allt inom häst:p:D

Tack för alla underbara tips :D det har gått bättre och bättre nu!
Vi har kommit väldigt långt med hjälp av era tips och jag hoppas att ni finns här om jag behöver hjälp någon mer gång ;)

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 612
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 533
Senast: Cissi_ma
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 547
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 621
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar