Förkylt marsvin?

R8n

Trådstartare
Hade fönstret öppet ett par timmar idag, nu ikväll så rosslar ena marsvinet lite.

Marsvinsburen står ca: 2 ½ meter från fönstret och var övertäckt med dubbelvikta påslakan.

Vad kan jag göra för att hjälpa henne bli frisk?

Sv: Förkylt marsvin?

Först ringer du vet för att vara säker på att de inte vill lyssna på lungorna. De kan ge dig råd!

Kommer inte i kontakt med vet förrän på måndag:crazy:

Men nu har hon slutat rossla helt:banana:
Kanske bara var lite spån i nosen.

Så, kan jag våga mig på att ha fönstret öppet igen eller borde det hållas stängt?

Varm är hon, ligger i ett hus fyllt med halm.

och dragfritt kommer hon också stå under helgen, och mer därtill:idea:

Jag tror att det är så att ditt marsvin är lite överkänsligt och möjligen reagerar för det är så mycket pollen ute.
Jag har några marsvin som låter som perkulatorbryggare nästan av vissa höbalar beroende vad som är i höet.
Marsvin dör väldigt snabbt av lugninflammation så lever marsvinen ännu är det annat som gav dom rosslet.

Mitt råd är alltså att vänta att ha dom i samma rum som fönster står öppet tills det inte riktigt är lika mycket pollen ute.

Ja, jag förstod nästan att lunginflamation har väldigt snabb utgång.
Så jag kan alltså ha fönstret öppet senare, när all pollen har försvunnit utan att de kommer ta skada av draget?

Ja då, sådana drag som vi människor inte mår bra av mår heller inte marsvin bra av vilket är ett bra mått på vad som passar.

Så "vabligt" drag skadar alltså inte marsvin, även om man inte täcker över buren?

Har hört att drag gör marsvinen sjuka, och att de dör om man utsätter dem för drag.:crazy:

Det är bara kalla smådrag som är dåliga för marsvin.
Öppnar man fönstret ordentligt så blir det inte sådana drag alls.
Jag vet att det på en hel del ställen står om hur känsliga marsvin är för drag och kyla men det är en sanning med modifikation.
Marsvin tål kyla rätt bra så länge som det inte drar kallt.
Drag tål dom så länge som dom är stora och inte har speciellt nedkylande effekt. När du börjar att frysa av draget eller känner dig nedkyld av det så är risken för att det är det samma för marsvinen rätt stor.

Alltså om man har fönstret öppet lite, så kommer marsvinen bli sjuka?

(Förlåt om jag är frågvis, men vill inte förlora mina små älsklingar bara för ett öppet fönster)

Inte så länge luften som strömmar in inte är för kall vilket den inte är nu under senvåren och sommaren.
Kan du stå i draget som blir när fönstret är öppet oavsätt om det är liten öppning eller stor utan att bli nerkyld så kan marsvinet vistas i samma drag.
Så test är att du stället dig i draget och känner efter om du själv blir väldigt kall efter några minuter.

ok, så om jag inte blir alltför kall så behöver jag inte orora mig för sjukdom hos marsvinen?

Då får jag tacka så hemskt mycket för hjälpen och tipsen:bow: :bow:

Marsvin är inte alls så känsliga för drag som oftas påstås.
Dom är däremot precis som oss människor eller för den delen även hästar känsliga för fel slags dra och känsliga för kallare drag om dom är våta.
Något annat är bara myt precis som så många andra myter om marsvin.
Hur tror du marsvinsuppfödare gör när dom vädrar i rummen där marsvinen finns?
Lufta ut burarna går inte då dom är uppbyggda på varandra och alldeles för stora. Täcker över gör dom inte heller och deras marsvin dör inte som flugor heller när dom vädrar vilket är nödvändigt om man har många marsvin.
Skilj på drag och drag helt enkelt.

Nej det är inte farligt.
Mina marsvin lever trots vädrande och jag vet många fler som gör det förutom mina då.
Marsvin är inte så känsliga för drag som det oftast påstår.
Vissa drag är luriga även för människor och hästar också för den delen.
Visst, får dom en förkyldning leder det ofta till lunginflammation men då behöver marsvinet kylas ner först och marsvin är gjorda för att kunna leva i ett klimat på 0 - 18 grader utomhus vilket marsvins idealtemperatur ligger på egentligen.
Små söta bebisar föds i temperaturer på 10 grader och blir inte sjuka för det.

okej, tack:) :bow:

Ska vänta lite med att ha fönstret öppet på dag och nattetid, då det inte är mer än 14+ här om dagarna ännu, och -1-+3 nattetid

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud