Forkörarnas ankomst till Röros *bilder*

Sv: Forkörarnas ankomst till Röros *bilder*

Missade att det finns rekade skaklar :)
Men inte alla hästarna hade det ju?

/Lisa

_L_ skrev:
Missade att det finns rekade skaklar :)
Men inte alla hästarna hade det ju?

/Lisa
:D
Fast jag har svårt att tro att det ens går att köra en häst med sånna lass i snö utan rekade skacklar, kanske är jag naiv ;)
Men om man funderar på hur de slädar som de flesta (studerade inte alla nog) kör med är konstruerde så är det väl så att fästet fram är för just sådana skacklar. :idea:
På våra slädar är det ju antingen Risslan med svängel under eller då de som man fäster dessa rekade i.

Tror (!) obs bara mina högst okunniga filosoferingar nu, att förutom att det nog under en så lång tur inte skulle fungera för hästen men dålig utrustning. Så borde det inte om man går till det rent materiella, bli lite för stora brytningar i skacklar och släde om man inte har rekat och plumsar i snö? Tänkte inte på plogade vägar nu alltså...

"dålig utrustning" kan man ta på olika sätt :D
Det var väl ett ekipage där skakeln gick av för några år sen?
Men det kanske var mer olycka än dålig utrustning :smirk:

Nej jag tror att många kör med orekade skaklar iaf!
På en häst med mkt påls tror jag inte det märks öht samt inte "brytningarna" blev alltför stora efter den vägen?
Varför skulle man bygga skaklar som inte tål brytningar? :D

/Lisa

Istället för tråkigheter så tar vi lite fler bilder istället... ;)

flerapbron4.jpg

flerapbron2.jpg

enmrking.jpg

enfjordpbron.jpg

enblondinpbron.jpg

http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/Roros/blondinsomterh.jpg

http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/Roros/enhstpbron5.jpg

http://i32.photobucket.com/albums/d3/Skogstomten2/Roros/flerapbron.jpg

Jag var där för nåt år sen, det var faktiskt både en och två som inte såg så fina ut. En jag känner som själv var med och körde berättade om en häst som mer eller mindre satte sig i sista uppförsbacken, och ett antal till som inte borde ha varit med pga att de var alldeles för otränade. Men självklart fanns många jättefina hästar också med! (de flesta var ju i bra skick)

Jag såg på tv resan dom gjorde 2003.
Jag tyckte jag såg minst tre-fyra skaklar som inte var rekade samt hästar som var mkt svettiga och såg trötta ut?
Men jag ska vara tyst :o har inte sett det i verkligheten :D
Häftigt är det iaf!

/Lisa

_L_ skrev:
Jag såg på tv resan dom gjorde 2003.
Jag tyckte jag såg minst tre-fyra skaklar som inte var rekade samt hästar som var mkt svettiga och såg trötta ut?
Men jag ska vara tyst :o har inte sett det i verkligheten :D
Häftigt är det iaf!

/Lisa
...och jag var inte där 2003 :D
Ja de fanns säkert dom som inte hade rekat och det är ju verkligen trist och tokigt på en så lång resa och antagligen även de som inte var tränade nog, men ändå på det stora hela tycker jag nog inte att det var så illa ställt med de flesta. ;)

Så vackert o mäktigt

Sitter o tjuter - lite lättrörd, ja.....

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 653
Senast: Claraclara
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 921
Senast: Derivata
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar