Jag tycker också att det här ska räcka som förklaring! Det finns så många som inte vill dricka av diverse anledningar så att en person säger "Nej tack jag dricker inte alkohol." är inte så konstigt, åtminstone inte i min världsbild. Och inte ska behöva bemötas på ett dåligt sätt!
Om det skulle kännas lättare så går det ju också att säga "Jag dricker inte just nu (för att det har blivit mycket under den senaste tiden)" och om du känner att det är en person du vill dejta mera så går det att utveckla framöver att du faktiskt jobbar med dig själv att sluta dricka helt. Men obs, tänker inte att detta med "just nu" liksom ska användas som en ursäkt till dig själv att börja dricka igen efter X antal dagar eller så. Men likväl som att jag inte berättar alla mina innersta tankar för en person som jag knappt känner, så tänker jag att du inte behöver berätta mer än du känner dig bekväm med för tillfället. För jag håller samtidigt med tidigare svar att det är snällast mot båda parter i en ny relation att det kommer fram i ett relativt tidigt stadie (personligen räknar jag dock inte en andra dejt som ett tvång att berätta allt om sig själv om man inte känner sig bekväm i det).
Nu blev det nog lite luddigt. Men hur som helst, som svar både här och på dagbokstråden: Heja dig! Du verkar ha en bra och trevlig arbetsgivare. Och lycka till på dejten, hoppas att den som parat ihop er gjort en bra matchning