Förhindra vinterdepression

Cersei

Trådstartare
Varje år är det samma sak och jag känner redan av att jag börjar bli slö och orkeslös, men den här gången ger jag inte upp utan att kämpa! Vad gör ni för att fortsätta vara pigga och glada även vintern kommer? :D

Jag blev tipsad om Rosenrot forte, är det någon som har erfarenhet utav det? Och tillsammans med lite D-vitamin kanske man kan hålla sig någorlunda fräsch? :p
 
Sv: Förhindra vinterdepression

Jag försöker klä mig väldigt färgglatt, tycker det piggar upp mycket! Sen försöka vara ute när man kan när det är dagsljus/fint väder.

Försöka komma iväg på roliga saker, över en dag eller över helgen, tycker jag piggar upp. Lite avbrott i vardagen.

:)


//r
 
Sv: Förhindra vinterdepression

KÄRLEK, och närhet!! :D Det har hjälpt mig mycket när jag känt mig deppig under höst-/vintermörkret. Med det menas inte bara kärlek till en eventuell partner, utan att umgås mycket med nära och kära!
Det är nog dock kärlek till nya killen som får mig att känna mig som jag flyger på moln just nu :o :love:

Sen även att passa på att vara ute mycket under dygnets ljusa timmar, speciellt om det är soligt!! Det gör mycket för själen tycker jag att komma ut på en härlig promenad i naturen när det är soligt under vinterhalvåret :)
 
Sv: Förhindra vinterdepression

Jag är sådan människa som avskyr mörker, kyla och snö. Jag tycker det är mysigt i kanske max en vecka kring jul .. sen så är det bara förjävligt, hehe. Dock så finns det saker som gör allt så mkt roligare, det här gör jag iaf:

1. Ser till att införskaffa bra lampor som ger mkt ljus hemma
2. Skaffar mkt vanliga ljus (gärna med doft) så det blir mysigt :)
3. Planerar in saker som jag verkligen ser fram emot med ungefär en månads mellanrum, dvs så att det alltid händer något kul varje månad och man alltid har ngt att se fram emot .. Nu råkade det bli Miami i vinter t ex, haha, men det har man ju inte alltid råd med .. så det kan vara att boka in t ex en skönhetsbehandling eller gå på något evenemang.
4. Spendera mycket tid utomhus dagtid, funkar ju såklart inte om man har skola/jobb men så fort man har tid så gå ut och gå om det är soligt, det gör sjukt mkt.
5. Rör på dig överlag. Jag tränar iof väldigt mkt, men 6 dagar tung styrketräning/V gör väldigt mycket för mitt humör och min ork (har aldrig varit så pigg någonsin som sedan jag började satsa mer på att röra på mig), självfallet så går ju ridning självfallet hur bra som helst men kan då vara bra att verkligen ta ut sig :)
6. Se till att ha roligt på hästryggen, nu har jag ett kortare hästuppehåll men innan så fokuserade jag mkt på uteritter i snön för att det gjorde vintern mkt mysigare.
7. Till sist så .. ät bra mat, skippa skräpmat etc. Det gör STOR skillnad.

.. dessutom så äter jag koffeintabletter de dagar som är riktigt tunga, jag tycker inte om kaffe så tabletterna fungerar alldeles utmärkt på mig iaf :D:D

Lycka till i vinterrusket!
 
Sv: Förhindra vinterdepression

Du har redan fått lite bra tips! Men jag tänkte ge mina också. Jag har också bestämt mig för att jag detta året inte bara ska slukas med..

Men att planera in saker är bra, det får dessutom vintern att gå fortare när man hela tiden ser fram emot något. Jag brukar även försöka göra saker i vardagen, tex så har jag en hemma spa-dag i veckan. Den kan man placera vart som helst under veckan, kanske en vardag är bäst för lite vardagslyx? Då brukar jag ta ett varmt skumbad med tända ljus, lugn musik, ansiktsmask och hårinpackning.

Sen är jag en sådan som vägrar att byta gardiner så fort mörkret faller på. Jag fortsätter gärna med mina ljusa fräscha "sommar-gardiner" så det är ljust och fint hemma, gäller såklart även dukar, handdukar och sängkläder. Allt behöver inte bli mörkt bara för att det blir höst/vinter. Gäller även kläder.
+ att vara ute när det är ljust och framförallt när det är sol. :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 409
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 430
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 373
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp