Lite svar på ditt inlägg och lite utsvävning men
Jag är en av de motbjudande föräldrarna!
I vårat fall har vi en snart 2,5 åring.
Och nej vi kommer inte neka honom äta godis på kalas tex. Men vi får ALLTID argumentera emot vårat val! Barnet är 2,5 år han ska inte äta godis de är helt onödigt! Han frågar inte efter bullar/ fika/ godis och är nöjd med grädde och bär. Men folk har sååå svårt att acceptera vårat val! Han har ätit socker (då i Form av glass) en gång som ettåring då vi var och hjälpte bekanta. Frun i huset sa att barnet kunde vara hemma inne med henne medans vi var ute och grejade när vi kommer in sitter han själv och äter medans hon satt mitt emot och tittade på! Fruktansvärt onödigt! Vi är inga föräldrar som ger honom ett smakprov på allt vi äter och ingen reagerar när vi inte ger honom en slurk vin märkligt nog
I takt med att han blir äldre förstår jag ju att han kommer vilja ha och kommer då givetvis få men som läget är nu frågar vi inte om han vill ha sådana saker och han frågar inte. Vi har alltid eget fika med till honom och är vi borta plockar vi upp fikat och frågar honom om han vill ha russin eller apelsin tex hittills har han varit nöjd! Men många gånger med buttra föräldrar då alla andra vuxna tjatar vill han inte ha saft då osv.
De finns inte en unge som dött av vatten till fikat och fika i form av frukt!
Framförallt så kan väll alla få göra som man själv vill? Om mitt barn väljer att leka med leksakerna som finns där vi är på besök istället för att fika tycker vi de är okej, de tycker sällan folk man är hos utan ska springa flera gånger och truga om han vill komma och fika..
Sorry Fille att jag klev in och stöde i din tråd men
som svar på din fråga gör de som känns rätt för er