I inlägget jag svarade på sambands annan rutin hos mor och farföräldrar med bortskämdhet, det är därför jag svarade på det viset.
I ett annat inlägg relaterade du rutiner och regler och trygghet, vilket jag inte håller med om. Om det du kallar rutiner handlar om att barnvakten vet att barnet äter 6 gånger om dagen och ungefär vad, sover ca mitt på dagen och äter dåligt om det får godis är det vad jag kallar tips/vägledning/kanske instruktioner inte regler eller rutiner (dvs jag blir inte sur om de inte följdes exakt (tänk somnade 21 i soffan istället för 19 i sin säng.) så länge barnet blev nöjt utan riskerad säkerhet).
Rutiner för mig är när man schemalagt barnets hela liv och ingenting får avvika, och ja jag har stött på det. Det är säkert bekvämt på ett sätt, vem vet nödvändigt för vissa barn, men jobbigt på många andra. Själva har vi tex medvetet låtit bli frukost kl X, mellanmål exakt Y, lunch 12 varken tidigare eller senare, osv. Det har underlättat väldigt när man är med andra barnfamiljer att vi i alla fall bara kan anpassa våra tider efter deras barn och har kunnat fika och gå på kalas utan problem och kunnat hoppa över/förändra ett mellanmål om frukost och lunch flyttat sig eller skippat att sova på dagen när han var yngre eller låtit honom somna en annan tid om han varit trött, nu som äldre.
Men vi tycker säkert ungefär likadant, vi har bara olika ord för det och olika typer av egna föräldrar. (Tex saknar jag godismoffarsläktingar med barnvaktsambitioner, och hade svårt att föreställa mig dem, så jag har väl tur, jag har skrivit i tidigare inlägg att jag skulle blivit rejält sur om någon riskerar barnets hälsa, och att stort och frekvent godismofferi och saftbälgande ingår där. Däremot inte tårta på ettårsdagen och en bulle eller två i månaden.)