Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har hört det från tre ICA-butiker förutom den jag jobbade på![]()
Men jag uppskattar faktiskt när par inte jobbar inom samma grupp - även om de allra flesta har försökt att sköta det någorlunda snyggt så lyckas sällan folk så bra så kollegorna blir påverkade. Och tar det slut på något mer eller mindre otrevligt sätt brukar det bli väldigt märkligt att jobba tätt inpå bådaFast det gäller ju, för mig iaf, mest den närmaste arbetsgruppen och där det blir chef/underordnad.
![]()
Men det är ju ett franchise (fan, hur stavas det?) och det är ju ofta små familjeföretag. Känns som att det är så det är ganska stor del små-ICA som har det problemet, eller fördelen beroende var man står i det hela.
Vi jobbar på familjeföretag där min familj är ägare (inte ICA) och det har nog snackats genom åren, självklart, huruvida nepotism är en faktor, samtidigt kan jag nog säga att samtidigt som det givetvis kan kännas som att familjemedlemmar får fördelar så tillkommer iallfall i vårat företag en del nackdelar som inga anställda vill ta i med tång.
Vi har ingen policy angående par (kanske inte så förvånansvärt i ett familjeföretag) där vi nu är runt 20 anställda. Vi har haft ett förhållande vi vet om där två i unga 20-årsåldern blev ett par och sedan gifta och barn. De jobbade ihop under hela tiden, vi bara upplyste om de nackdelarna det kan medföra och att de måste uppträda proffsigt.
Den ena var direkt chef över den andra och de var väldigt duktiga att hålla allt proffsigt trots ung ålder.
Efter ett antal år har en av dem bytt jobb och den andra jobbar fortfarande kvar.
Fast alltså, visa saker är ju helt uppenbara problem kopplade till par-bildning? Som när den ena i paret har en konflikt med någon och den andra hälften blir indragen så det helt plötsligtr tre personer som sprider dålig stämning istället och bidrar till att konflikter blir svårare att lösa.Jag tycker dock att alla hela tiden blir påverkade negativt av allt och det är svårt att sortera ut vad. Ibland är det som att slå huvudet i väggen. Den ena tycker att de får för mycket information och andra för lite, som exempel.
Men, med par är det alltid lättare att skylla på något, såklart. Det är lättare att veta VAD som utlöst obekvämlighet när det tar slut, t.ex.
Jag läste någon studie om det där. Den hävdade att paren själva säger att det är problemfritt, medan i stort sett ingen av övriga kollegor höll med om det.Fast alltså, visa saker är ju helt uppenbara problem kopplade till par-bildning? Som när den ena i paret har en konflikt med någon och den andra hälften blir indragen så det helt plötsligtr tre personer som sprider dålig stämning istället och bidrar till att konflikter blir svårare att lösa.
Eller när par diskuterar saker hemma och tar beslut ovanför huvudet på resten av gruppen utan att reflektera över det.
Så jag tänker inte att en ska använda par på arbetsplatsen som något att skylla allt på - men vissa saker är mer problematiska och märks av![]()
Fast alltså, visa saker är ju helt uppenbara problem kopplade till par-bildning? Som när den ena i paret har en konflikt med någon och den andra hälften blir indragen så det helt plötsligtr tre personer som sprider dålig stämning istället och bidrar till att konflikter blir svårare att lösa.
Eller när par diskuterar saker hemma och tar beslut ovanför huvudet på resten av gruppen utan att reflektera över det.
Så jag tänker inte att en ska använda par på arbetsplatsen som något att skylla allt på - men vissa saker är mer problematiska och märks av![]()
Vi har inte heller någon policy gällande ämnet. Vi har ett par som arbetar i samma butik idag (De blev ett par efter att mannen flyttats till kvinnans anläggning), de sköter sitt jobb precis som innan.
Dock kan det vara lite väl mycket gulle-gull på arbetstid för att jag skall tycka att det är okej, men nu ligger det beslutet på deras anläggningschef. Så jag får bita mig i tungan och låta det gå förbi.![]()