Företag på jordbruksfastighet, utbruten från "Vi med egen gård/stall"

Det stämmer inte på de där jordbruksfastigheterna.

Om man köper en nedgången fastighet, där ekonomibyggnaderna måste renoveras innan man fylla dem med dikor, får eller grisar, och odlingsmarken är i uselt skick, och därför egentligen inte ger några vettiga skördar, så kan det ta flertalet år innan den verksamhet man avser bedriva ger några intäkter.

Det är likadant med en skogsfastighet: om man köper en fastighet där inget avverkningsbart finns, så kan man ha utgifter för för både redskap som motorsåg, röjsåg, traktor och kärra, fixa skogsvägar, eller för köpta tjänster för röjning eller första gallring utan netto, innan det det många år senare går att göra en gallring eller avverkning som ger intäkter.

Jag är ledsen för din skull att du inte fick momsregistrera dig, men på något sätt låter det som en kombination av fel sorts verksamhet, och dålig kommunikation med skattemyndigheten. Den som bedriver seriös hästverksamhet med avel och träning av hästar på en jordbruksfastighet, gärna kombinerat med grovfoderodling med försäljning och tjänster, brukar få momsregistrera sig.

Ska man bedriva verksamhet inom jord- och skogsbruk, så blir det lätt "fel" om man försöker helt själv att lägga upp verksamheten ekonomiskt. Man tjänar i det långa loppet både besvär och pengar genom att lägga några tusenlappar på inledande hjälp från en revisor med med lantbruk/skogsbruk som specialité.
Vet du någon som gjort det nyligen? För det var exakt det svaret jag fick av skatteverket, att vi fick i så fall dra av kostnader i efterhand när inkomsten fanns och vi kunde momsregistrera. Allt som behövdes köpas in för att få verksamheten igång kunde vi såklart dra av - men inte direkt, utan först det året vi även registrerade intäkter.

Jag har fått uppfattningen att de stramat åt reglerna det senaste, tidigare har jag upplevt att det snarare uppmuntrats att momsregistrera direkt, men så verkar det inte se ut längre. Misstänker att det beror på att det blivit vanligare att man registrerar firma för att kunna dra kostnader - inte nödvändigtvis för att driva ett företag som går med vinst.
 
Vet du någon som gjort det nyligen? För det var exakt det svaret jag fick av skatteverket, att vi fick i så fall dra av kostnader i efterhand när inkomsten fanns och vi kunde momsregistrera. Allt som behövdes köpas in för att få verksamheten igång kunde vi såklart dra av - men inte direkt, utan först det året vi även registrerade intäkter.

Jag har fått uppfattningen att de stramat åt reglerna det senaste, tidigare har jag upplevt att det snarare uppmuntrats att momsregistrera direkt, men så verkar det inte se ut längre. Misstänker att det beror på att det blivit vanligare att man registrerar firma för att kunna dra kostnader - inte nödvändigtvis för att driva ett företag som går med vinst.
Ja, det gör jag.

Men då handlar det om om gårdar där man avlar häst, och kör hästar i uppdragskörning, t.ex. i skogen, eller klipper kommunala gräsmattor.
 
Nej.

TS ville inte "dra moms på hästfoder".

TS ville hantera sina får (=jordbruksdjur) inom ett jordbruk, och då dra moms respektive betala moms, när hon säljer köttlådor, skinn, ull etc.
Okej, eftersom tråden ligger under hästmänniska utgick jag ifrån att det var primärt hästar det gällde.
 
Ja, det gör jag.

Men då handlar det om om gårdar där man avlar häst, och kör hästar i uppdragskörning, t.ex. i skogen, eller klipper kommunala gräsmattor.
Dvs verksamheten var redan igång eller intäkter planerades under första året? Eller var det någon som köpte en gård utan att ha några djur, utrustning eller färdiga stall/hagar att ha djuren i och därmed planerade att bara bygga första året? För det är ju däri skillnaden ligger.
 
Syftet ska ju vara att gå med vinst, vilket ju är fullt rimligt, det är ju tanken med företag/verksamhet. Vore ju, av förklarliga skäl, orimligt om alla startade företag för att kunna sponsra privata inköp med skattepengar.
Numer finns det även en regel att du inte kan registrera F-skatt (och därmed dra moms) förrän du har inkomst från företaget. Så något måste du sälja för att få registrera F-skatt över huvud taget.
Det det stämmer inte riktigt. Vi har momsregistrerat vår gård utifrån skogsdelen på fastigheten.
Inga djur är inblandade och vinst kan dröja eftersom vi ännu inte huggit ned skog.
Däremot behöver vi maskiner för att sköta skogen, så traktorn tillhör tex företaget (enskild firma).
 
Jag har deklarerat jordbruksfastighet i över 30 år.
Så jag tror faktiskt att jag har fattat hur det fungerar.
Annars så hade jag ju fått anmärkningar på min deklaration.

Jag brukar också göra min egen bokföring.
När inte min snälla och effektiva sambo offrar sig och knappar in den i bokförings-programmet på några timmar.
Vi har en revisor som hjälper oss. Hittills har vi inte haft inkomster men nu vore det bra om vi fick in lite.
Problemet är att vi inte erbjuder något så länge träden står där de står.

Men vi funderar på att erbjuda uppställningsplatser för tex husbil.
 
Vet du någon som gjort det nyligen? För det var exakt det svaret jag fick av skatteverket, att vi fick i så fall dra av kostnader i efterhand när inkomsten fanns och vi kunde momsregistrera. Allt som behövdes köpas in för att få verksamheten igång kunde vi såklart dra av - men inte direkt, utan först det året vi även registrerade intäkter.

Jag har fått uppfattningen att de stramat åt reglerna det senaste, tidigare har jag upplevt att det snarare uppmuntrats att momsregistrera direkt, men så verkar det inte se ut längre. Misstänker att det beror på att det blivit vanligare att man registrerar firma för att kunna dra kostnader - inte nödvändigtvis för att driva ett företag som går med vinst.
Det är uppstramat. Vi kan inte dra moms på ett nylagat tak på ladugården tex. För där bor privata hästar.
 
Det det stämmer inte riktigt. Vi har momsregistrerat vår gård utifrån skogsdelen på fastigheten.
Inga djur är inblandade och vinst kan dröja eftersom vi ännu inte huggit ned skog.
Däremot behöver vi maskiner för att sköta skogen, så traktorn tillhör tex företaget (enskild firma).
Jag tror skog går under lite andra regler generellt.
Men det går att hitta på flera andra ställen på nätet där folk mött motstånd att momsregistrera lantbruksfastighet pga avsaknad av (förväntad) inkomst. Gemensamt för de jag hittat är att det är efter 2020.
 
Fast man svarar väl först och främst på frågeställningen?

Det är skitsvårt idag att bli momsreggad om man driver ett hästföretag. Vi fick först avslag och fick lägga ner mängder med tid på att driva igenom det.
Då hade vi ändå hästgård med 10 inackorderingar och inga egna hästar i den enskilda firman.
Skatteverket är allergisk mot hästföretag och vill se allt som hobby. Dom har även gjort en utökad granskning på just hästföretag och många har blivit av med sin momsregistrering.
Avel och uppfödning är enklare.
Produktion av livdjur är klassisk jordbruksverksamhet.
Stall för inackordering ses som sportanläggning.

Men egentligen så förlorar man inget på att inte vara momsregistrerad om inte kostnaderna överstiger intäkterna.
Och sådan verksamhet gillar Skatteverket inte.
 
Nu har ju jag svarat TS, som vill kunna dra moms på hästfoder. Självklart är det då det jag utgår ifrån och inte hotellverksamhet…
TS skriver i första inlägget att de har som enda inkomstkälla att de hyr ut ett hus.
Därför är frågan om hur huset hyrs ut ytterst relevant.
Faktiskt.
Det kan, som jag skrev, hyras ut på olika sätt och därmed vara antingen momspliktig eller inte momspliktig omsättning.

Jag tycker fortfarande att vi skall se till att förmedla verklig fakta när vi ger goda råd i en tråd om ekonomi och juridik.
Och jag hoppas att du också gör det.
 
Förlåt men, klipper dom kommunala gräsmattor med hästarna?
Ja.

Det förekommer i en hel del kommuner att gräsytor klipps med hästar.

Tätortsnära skogsbruk körs också ofta med hästar, för att minimera körskador.

I en "utsatt" del av Jönköping, samlas sopor från sophusen på innergårdarna in med hjälp av hästar, och en "specialvagn".

Tydligen har den en positiv effekt på "stämningen" i området, och hästarna bidrar också till att folk umgås mera utomhus på "bra" sätt.
 
Dvs verksamheten var redan igång eller intäkter planerades under första året? Eller var det någon som köpte en gård utan att ha några djur, utrustning eller färdiga stall/hagar att ha djuren i och därmed planerade att bara bygga första året? För det är ju däri skillnaden ligger.
Avel och uppfödning av livdjur, alltså att skapa brukshästar att köra med i skogen, jordbruket eller annan entreprenadkörning, samt utbildning av dylika hästar brukar inte vara något problem att momsregistrera på sin jordbruksfastighet.
 
Misstänker att det beror på att det blivit vanligare att man registrerar firma för att kunna dra kostnader - inte nödvändigtvis för att driva ett företag som går med vinst.
Det har skett bedrägerier med momspengar.
Förut så var det bara att registrera företaget och skicka in en momsredovisning så kom det pengar från Skatteverket.
Under en period så användes det som finansiering av brottslig verksamhet av olika slag bl.a. när människor anslöt sig till IS.

Jag fick revision på moms i den vevan
Det måste varit för kanske 5 år sedan.
 
Absolut.
Det ingick ett uthyrt hus i frågeställningen så det måste tas med i beräkningen.
Samt får...
Alltså lantbruksdjur.

Hus kan som sagt hyras ut på flera sätt.

Att prata med kunnig revisor om just det individuella fallet är oftast en god idé, även om det kostar några tusenlappar för en konsultation.
 
TS skriver i första inlägget att de har som enda inkomstkälla att de hyr ut ett hus.
Därför är frågan om hur huset hyrs ut ytterst relevant.
Faktiskt.
Det kan, som jag skrev, hyras ut på olika sätt och därmed vara antingen momspliktig eller inte momspliktig omsättning.

Jag tycker fortfarande att vi skall se till att förmedla verklig fakta när vi ger goda råd i en tråd om ekonomi och juridik.
Och jag hoppas att du också gör det.
Fast man kommer inte kunna dra moms på djurfoder för att man hyr ut ett hus eftersom djurfodret knappast kommer ses som nödvändigt för husuthyrningen. Så nej, jag tycker inte min information är irrelevant eller felaktig utifrån det, det är dock inget som hindrar dig från att komma med ytterligare information gällande husuthyrning.
Det enda jag skrev var att Skatteverket inte tillåter momsregistrering för en verksamhet som enbart vill dra av kostnader, utan ett vinstsyfte. Det är ju inte samma sak som att TS inte kan bli beviljad momsregistrering, för den insikten har inte jag i TS gård/verksamhet, men då kommer det krävas ett annat syfte än att "dra moms på djur och foder" vilket var det som stod i första inlägget.
 
Avel och uppfödning av livdjur, alltså att skapa brukshästar att köra med i skogen, jordbruket eller annan entreprenadkörning, samt utbildning av dylika hästar brukar inte vara något problem att momsregistrera på sin jordbruksfastighet.
Det var inget svar på min fråga. Köptes gården och firman registrerades nyligen, utan att djuren fanns och inte heller färdig plats för djuren, som behövde byggas först?
 
Fast man kommer inte kunna dra moms på djurfoder för att man hyr ut ett hus eftersom djurfodret knappast kommer ses som nödvändigt för husuthyrningen. Så nej, jag tycker inte min information är irrelevant eller felaktig utifrån det, det är dock inget som hindrar dig från att komma med ytterligare information gällande husuthyrning.
Vet du eller gissar du?
 
Vet du eller gissar du?
Jag har visserligen aldrig hyrt ut hus, men haft två företag och i samtliga fall behövde utgifterna jag drog moms på vara nödvändiga för verksamheten. Jag tror de flesta fattar att man inte behöver djurfoder för att hyra ut ett hus.

Prinsessfeminists inlägg visar ju på samma exempel:
Det är uppstramat. Vi kan inte dra moms på ett nylagat tak på ladugården tex. För där bor privata hästar.
Är utgifterna inte kopplade till verksamheten får man inte dra moms. Det borde ju du vara medveten om också, just den regeln är ju faktiskt inte ny även om jag tror de blivit betydligt hårdare med vad som accepteras och inte.
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 230
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 394
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 900
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp