Jag har inte sagt gå med vinst. Inte heller momspliktig.
Har du enbart förväntade utgifter i firman så får du inte momsregistrera förrän du även har inkomster.
Jag har liksom haft den diskussionen med Skatteverket för några år sen. Det måste komma pengar IN i firman, annars får man vänta med momsregistreringen tills det sker.
Det stämmer inte på de där jordbruksfastigheterna.
Om man köper en nedgången fastighet, där ekonomibyggnaderna måste renoveras innan man fylla dem med dikor, får eller grisar, och odlingsmarken är i uselt skick, och därför egentligen inte ger några vettiga skördar, så kan det ta flertalet år innan den verksamhet man avser bedriva ger några intäkter.
Det är likadant med en skogsfastighet: om man köper en fastighet där inget avverkningsbart finns, så kan man ha utgifter för för både redskap som motorsåg, röjsåg, traktor och kärra, fixa skogsvägar, eller för köpta tjänster för röjning eller första gallring utan netto, innan det det många år senare går att göra en gallring eller avverkning som ger intäkter.
Jag är ledsen för din skull att du inte fick momsregistrera dig, men på något sätt låter det som en kombination av fel sorts verksamhet, och dålig kommunikation med skattemyndigheten. Den som bedriver seriös hästverksamhet med avel och träning av hästar på en jordbruksfastighet, gärna kombinerat med grovfoderodling med försäljning och tjänster, brukar få momsregistrera sig.
Ska man bedriva verksamhet inom jord- och skogsbruk, så blir det lätt "fel" om man försöker helt själv att lägga upp verksamheten ekonomiskt. Man tjänar i det långa loppet både besvär och pengar genom att lägga några tusenlappar på inledande hjälp från en revisor med med lantbruk/skogsbruk som specialité.