Företag på jordbruksfastighet, utbruten från "Vi med egen gård/stall"

Ajda

Trådstartare
Vi ska försöka reda i det här med företag på gården. Vi har lantbruksfastighet. Vill börja dra moms på djur och foder.
Men två stadsråttor är inte jättesmarta.
Vi har inga intäkter förutom att vi hyr ut ett hus.
 
Vi ska försöka reda i det här med företag på gården. Vi har lantbruksfastighet. Vill börja dra moms på djur och foder.
Men två stadsråttor är inte jättesmarta.
Vi har inga intäkter förutom att vi hyr ut ett hus.
Som @Snowball säger måste djuren i så fall generera vinst. Det måste finnas ett vinstsyfte för att det ska räknas som näringsverksamhet och inte som hobby.

Se https://www.skatteverket.se/foretag...erksamhet.4.6efe6285127ab4f1d25800025792.html
 
Måste inte djuren generara en inkomst av något slag annars räknas det som hobby :confused:
Så har jag fattat det men jag kan ha jättefel :)

Så typ, sälja kött, skinn eller livdjur?

Göra vinst på dem känns ju helt omöjligt. Utgifterna kommer garanterat vara större än inkomsterna när de är så få.
 
Så typ, sälja kött, skinn eller livdjur?

Göra vinst på dem känns ju helt omöjligt. Utgifterna kommer garanterat vara större än inkomsterna när de är så få.
Ja typ
Vet att det skevs för några år sedan om uppfödning som klassades som hobby för det kunde vara år då det inte blev någon inkomst alls tex
Men jag är dåligt insatt i det hela :)
 
Ja typ
Vet att det skevs för några år sedan om uppfödning som klassades som hobby för det kunde vara år då det inte blev någon inkomst alls tex
Men jag är dåligt insatt i det hela :)
Det är notoriskt svårt att generera vinst i lantbruket. Det är väldigt få lantbruk, utom de allra största, som gör en substansiell vinst utan att dessutom få EU-bidrag, eller att ha huggit i skogen.

Det skiljer sig avseende åt avseende skatteregler för den som vill vill föda upp hundar i mindre skala eller fåtaliga hästar, jämför med den som bebor en lantbruksfastighet, och på denna bedriver ett, om än småskaligt lantbruk, med lantbruksdjur, där ändå avsikten är att producera t.ex. kött, skinn och ull, och/eller odla grönsaker eller vallfoder och sälja av det man producerar. Vissa år gör man en liten vinst, sedan kan det gå ett flertal år med minus.
 
Det är notoriskt svårt att generera vinst i lantbruket. Det är väldigt få lantbruk, utom de allra största, som gör en substansiell vinst utan att dessutom få EU-bidrag, eller att ha huggit i skogen.

Det skiljer sig avseende åt avseende skatteregler för den som vill vill föda upp hundar i mindre skala eller fåtaliga hästar, jämför med den som bebor en lantbruksfastighet, och på denna bedriver ett, om än småskaligt lantbruk, med lantbruksdjur, där ändå avsikten är att producera t.ex. kött, skinn och ull, och/eller odla grönsaker eller vallfoder och sälja av det man producerar. Vissa år gör man en liten vinst, sedan kan det gå ett flertal år med minus.
Nu var det ju @Ajda som ställde frågan inte jag :) Jag har inga planer på näringsverksamhet
 
Det är notoriskt svårt att generera vinst i lantbruket. Det är väldigt få lantbruk, utom de allra största, som gör en substansiell vinst utan att dessutom få EU-bidrag, eller att ha huggit i skogen.

Det skiljer sig avseende åt avseende skatteregler för den som vill vill föda upp hundar i mindre skala eller fåtaliga hästar, jämför med den som bebor en lantbruksfastighet, och på denna bedriver ett, om än småskaligt lantbruk, med lantbruksdjur, där ändå avsikten är att producera t.ex. kött, skinn och ull, och/eller odla grönsaker eller vallfoder och sälja av det man producerar. Vissa år gör man en liten vinst, sedan kan det gå ett flertal år med minus.

Jag kan alltså inte starta företag sålänge jag inte tror det kan gå med vinst?
För även om jag säg säljer några köttlådor och ett par lamm så går jag kanske inte med vinst. Hökostnaden drar iväg, priset på inköpsdjur är inte lågt.
EU-bidraget är knappt på något.
 
Jag kan alltså inte starta företag sålänge jag inte tror det kan gå med vinst?
För även om jag säg säljer några köttlådor och ett par lamm så går jag kanske inte med vinst. Hökostnaden drar iväg, priset på inköpsdjur är inte lågt.
EU-bidraget är knappt på något.
Från Skatteverkets hemsida:

Syftet med verksamheten ska vara att den går med vinst. Det är inget krav att du ska gå med vinst första året om du till exempel måste göra stora investeringar, men du ska kunna visa att verksamheten kan beräknas ge ett ekonomiskt överskott på sikt.
 
Jag kan alltså inte starta företag sålänge jag inte tror det kan gå med vinst?
För även om jag säg säljer några köttlådor och ett par lamm så går jag kanske inte med vinst. Hökostnaden drar iväg, priset på inköpsdjur är inte lågt.
EU-bidraget är knappt på något.
Syftet ska ju vara att gå med vinst, vilket ju är fullt rimligt, det är ju tanken med företag/verksamhet. Vore ju, av förklarliga skäl, orimligt om alla startade företag för att kunna sponsra privata inköp med skattepengar.
Numer finns det även en regel att du inte kan registrera F-skatt (och därmed dra moms) förrän du har inkomst från företaget. Så något måste du sälja för att få registrera F-skatt över huvud taget.
 
registrera f-skatt och vara momsregistrerad är två helt olika saker
F-skatt innebär att man själv står för skatter och avgifter. Man kan vara momsregistrerad utan att ha F-skatt. Och man kan ha F-skatt utan att redovisa moms (se mitt förra inlägg)
Tack. Momsregistrera är det man inte får göra utan inkomst. :)
 
En lantbruksfastighet är en "näringsfastighet" och man är skyldig att deklara för de ekonomiska händelser som skett på fastigheten i näringsbilagan N1.

Denna skickas ut till alla som har en Lantbruks/Skogsfastighet med följande typkoder med automatik:
110 Lantbruksenhet, obebyggd
113 Lantbruksenhet, bostadsbyggnadsvärde under 50 000 kronor
120 Lantbruksenhet, bebyggd
121 Lantbruksenhet, enbart ekonomibyggnad
122 Lantbruksenhet, bebyggd enbart med ekonomibyggnad

Om man inte "gjort något", fyller man i noll. Där ska man också hålla reda på ackumulerade underskott/överskott som uppstår när t.ex. renoverar ekonomibyggnader.

Om man bedriver verksamhet, gör detta på en lantbruksfastighet (=Näringsfastighet enligt ovan) och föder upp får (som @Ajda), och dessutom har för avsikt att sälja köttlådor, livdjur, lammskinn och ull, så ska detta deklareras i Näringsbilagan.

Det tar ofta många år att bygga upp en bärkraftig verksamhet inom lantbruk, och har man skog, så kan det gå tiotals år mellan gångerna som intäkterna blir märkbara.

Man behöver också sköta sin bokföring. Givetvis är det bakomliggande målet att gå med "vinst".

I år hade vi ett litet överskott i verksamheten, eftersom vi hade huggit en del skog 2023, men det var några år sedan sist.
Överskottet kvittas mot ackumulerade underskott i näringsverksamheten.

Momsregistrera sig ska man också göra.

För utveckling av skog och mark, t.ex. stängsel, brukningsvägar, skogsskötsel, plantering, och vid byggande och renovering av ekonomi byggnaderna för verksamhetens behov, samt för inventarier som behövs för verksamheten, och för utgifter för foder och veterinär, så kan man kvitta momsen mot moms man man tagit vid försäljning.
Ibland så uppstår negativ moms, och man får tillbaka mer moms än man betalat in. Det sker t.ex. när man renoverat en ekonomibyggnad, grävt diken, eller byggt nya stängsel, för att ta några exempel.
 
Syftet ska ju vara att gå med vinst, vilket ju är fullt rimligt, det är ju tanken med företag/verksamhet. Vore ju, av förklarliga skäl, orimligt om alla startade företag för att kunna sponsra privata inköp med skattepengar.
Numer finns det även en regel att du inte kan registrera F-skatt (och därmed dra moms) förrän du har inkomst från företaget. Så något måste du sälja för att få registrera F-skatt över huvud taget.
Du blandar ihop "vilket företag som helst", med en lantbruksfastighet.

En lantbruksfastighet är redan ett företag, så så fort du köper en lantbruksfastighet, så har du också så att säga "köpt ett företag".
 
Jag kan alltså inte starta företag sålänge jag inte tror det kan gå med vinst?
För även om jag säg säljer några köttlådor och ett par lamm så går jag kanske inte med vinst. Hökostnaden drar iväg, priset på inköpsdjur är inte lågt.
EU-bidraget är knappt på något.
Jo då.

Du har redan ett företag.

Prata med folk som begriper sig på ekonomin i lantbruk, alltså en revisor som jobbar mot just lantbruk, på ditt lokala hushållningssällskap, eller Ludvig & co, eller vad som finns lokalt i din närhet.

Runt "vinst" så behöver du ha en positiv attityd.

Skattemässigt är inte "vinst" detsamma som att du kan försörja dig på lantbruket, utan att lantbruket då och då gör ett överskott.

När jag började med verksamheten med får, så hade vi 10 tackor och sex hektar jordbruksmark.
Det var inget problem att starta verksamheten där och sedan växa. Inte heller något problem att momsregistrera sig då när vi började.

Trivs man med fårskötseln, så kan man t.ex. arrendera mer mark för bete och foderproduktion, och någonstans vid 15-20 tackor, så börjar lönsamheten öka, för att någonstans vid 40-50 tackor ge såpass bra inkomster att man kan välja att gå ner i arbetstid.

Har man renrasiga får, och kan sälja livdjur, så kan man ju få bra betalt för enstaka fina riksbedömda baggar t.ex.
 
Som @Snowball säger måste djuren i så fall generera vinst. Det måste finnas ett vinstsyfte för att det ska räknas som näringsverksamhet och inte som hobby.

Se https://www.skatteverket.se/foretag...erksamhet.4.6efe6285127ab4f1d25800025792.html
Du är inne på fel del av skattereglerna.

Det gäller särskilda regler för lantbruk.

Lantbruksfastigheten är en näringsfastighet, och de flesta (i numerär) som bedriver verksamhet på sin lantbruksfastighet, är momsregistrerade enskilda företagare.
 
Numer finns det även en regel att du inte kan registrera F-skatt (och därmed dra moms) förrän du har inkomst från företaget. Så något måste du sälja för att få registrera F-skatt över huvud taget.
Moms och F-skatt är två helt olika saker.
Så det hänger inte ihop på det viset.
 
Du blandar ihop "vilket företag som helst", med en lantbruksfastighet.

En lantbruksfastighet är redan ett företag, så så fort du köper en lantbruksfastighet, så har du också så att säga "köpt ett företag".
Nej, jag hade lantbruksfastighet tidigare. Man måste fortfarande registrera ett företag kopplat till det och Skatteverket nekar momsregistrering om man inte har en förväntad inkomst.
 
Nej, jag hade lantbruksfastighet tidigare. Man måste fortfarande registrera ett företag kopplat till det och Skatteverket nekar momsregistrering om man inte har en förväntad inkomst.
Ja, med t.ex. ett par hobbyhästar för egen ridning kan man bli nekad.

Den som, om än i liten skala bidrar till vår matförsörjning genom att föda upp får eller har några kor och säljer produkter därifrån, blir sällan eller aldrig nekad.
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 230
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 394
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 900
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp