Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Måste inte djuren generara en inkomst av något slag annars räknas det som hobbyVi ska försöka reda i det här med företag på gården. Vi har lantbruksfastighet. Vill börja dra moms på djur och foder.
Men två stadsråttor är inte jättesmarta.
Vi har inga intäkter förutom att vi hyr ut ett hus.
Som @Snowball säger måste djuren i så fall generera vinst. Det måste finnas ett vinstsyfte för att det ska räknas som näringsverksamhet och inte som hobby.Vi ska försöka reda i det här med företag på gården. Vi har lantbruksfastighet. Vill börja dra moms på djur och foder.
Men två stadsråttor är inte jättesmarta.
Vi har inga intäkter förutom att vi hyr ut ett hus.
Måste inte djuren generara en inkomst av något slag annars räknas det som hobby
Så har jag fattat det men jag kan ha jättefel
Ja typSå typ, sälja kött, skinn eller livdjur?
Göra vinst på dem känns ju helt omöjligt. Utgifterna kommer garanterat vara större än inkomsterna när de är så få.
Det är notoriskt svårt att generera vinst i lantbruket. Det är väldigt få lantbruk, utom de allra största, som gör en substansiell vinst utan att dessutom få EU-bidrag, eller att ha huggit i skogen.Ja typ
Vet att det skevs för några år sedan om uppfödning som klassades som hobby för det kunde vara år då det inte blev någon inkomst alls tex
Men jag är dåligt insatt i det hela
Nu var det ju @Ajda som ställde frågan inte jag Jag har inga planer på näringsverksamhetDet är notoriskt svårt att generera vinst i lantbruket. Det är väldigt få lantbruk, utom de allra största, som gör en substansiell vinst utan att dessutom få EU-bidrag, eller att ha huggit i skogen.
Det skiljer sig avseende åt avseende skatteregler för den som vill vill föda upp hundar i mindre skala eller fåtaliga hästar, jämför med den som bebor en lantbruksfastighet, och på denna bedriver ett, om än småskaligt lantbruk, med lantbruksdjur, där ändå avsikten är att producera t.ex. kött, skinn och ull, och/eller odla grönsaker eller vallfoder och sälja av det man producerar. Vissa år gör man en liten vinst, sedan kan det gå ett flertal år med minus.
Det är notoriskt svårt att generera vinst i lantbruket. Det är väldigt få lantbruk, utom de allra största, som gör en substansiell vinst utan att dessutom få EU-bidrag, eller att ha huggit i skogen.
Det skiljer sig avseende åt avseende skatteregler för den som vill vill föda upp hundar i mindre skala eller fåtaliga hästar, jämför med den som bebor en lantbruksfastighet, och på denna bedriver ett, om än småskaligt lantbruk, med lantbruksdjur, där ändå avsikten är att producera t.ex. kött, skinn och ull, och/eller odla grönsaker eller vallfoder och sälja av det man producerar. Vissa år gör man en liten vinst, sedan kan det gå ett flertal år med minus.
Från Skatteverkets hemsida:Jag kan alltså inte starta företag sålänge jag inte tror det kan gå med vinst?
För även om jag säg säljer några köttlådor och ett par lamm så går jag kanske inte med vinst. Hökostnaden drar iväg, priset på inköpsdjur är inte lågt.
EU-bidraget är knappt på något.
Syftet ska ju vara att gå med vinst, vilket ju är fullt rimligt, det är ju tanken med företag/verksamhet. Vore ju, av förklarliga skäl, orimligt om alla startade företag för att kunna sponsra privata inköp med skattepengar.Jag kan alltså inte starta företag sålänge jag inte tror det kan gå med vinst?
För även om jag säg säljer några köttlådor och ett par lamm så går jag kanske inte med vinst. Hökostnaden drar iväg, priset på inköpsdjur är inte lågt.
registrera f-skatt och vara momsregistrerad är två helt olika sakerregistrera F-skatt (och därmed dra moms)
Tack. Momsregistrera är det man inte får göra utan inkomst.registrera f-skatt och vara momsregistrerad är två helt olika saker
F-skatt innebär att man själv står för skatter och avgifter. Man kan vara momsregistrerad utan att ha F-skatt. Och man kan ha F-skatt utan att redovisa moms (se mitt förra inlägg)
Du blandar ihop "vilket företag som helst", med en lantbruksfastighet.Syftet ska ju vara att gå med vinst, vilket ju är fullt rimligt, det är ju tanken med företag/verksamhet. Vore ju, av förklarliga skäl, orimligt om alla startade företag för att kunna sponsra privata inköp med skattepengar.
Numer finns det även en regel att du inte kan registrera F-skatt (och därmed dra moms) förrän du har inkomst från företaget. Så något måste du sälja för att få registrera F-skatt över huvud taget.
Jo då.Jag kan alltså inte starta företag sålänge jag inte tror det kan gå med vinst?
Du är inne på fel del av skattereglerna.Som @Snowball säger måste djuren i så fall generera vinst. Det måste finnas ett vinstsyfte för att det ska räknas som näringsverksamhet och inte som hobby.
Se https://www.skatteverket.se/foretag...erksamhet.4.6efe6285127ab4f1d25800025792.html
Moms och F-skatt är två helt olika saker.Numer finns det även en regel att du inte kan registrera F-skatt (och därmed dra moms) förrän du har inkomst från företaget. Så något måste du sälja för att få registrera F-skatt över huvud taget.
Nej, jag hade lantbruksfastighet tidigare. Man måste fortfarande registrera ett företag kopplat till det och Skatteverket nekar momsregistrering om man inte har en förväntad inkomst.Du blandar ihop "vilket företag som helst", med en lantbruksfastighet.
En lantbruksfastighet är redan ett företag, så så fort du köper en lantbruksfastighet, så har du också så att säga "köpt ett företag".
Ja, med t.ex. ett par hobbyhästar för egen ridning kan man bli nekad.Nej, jag hade lantbruksfastighet tidigare. Man måste fortfarande registrera ett företag kopplat till det och Skatteverket nekar momsregistrering om man inte har en förväntad inkomst.