Sv: Föredetta travhäst
Heta springtok? Alla är inte såna. Prova!
Heta springtok? Alla är inte såna. Prova!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min står på fri tillgång till hösilage med ok värden, 3,5 kg havre, 1kg-mått (blöt vikt) kli, 3 dl betfor (torr vikt), 2 dl olja, 4 dl vitamin- och mineraliserat pelletsfoder. Betforen är mest till för att blanda ut oljan i... Han håller bra hull men har inget extra att ta av. Är trevlig att köra/rida (har förut varit ganska hetsig).
Skulle gärna dra ner på kraftfodret men då rasar han i vikt. Äter kanske 12-14 kg hösilage/dygn (TS ca 80)
Det viktigaste är väl att man individanpassar foderstaten. Vissa funkar på mkt kraftfoder och vissa inte. Tyvärr är ju travarna ofta ganska svårfödda så det kan bli problem att dra ner på kraftfodret av den orsaken, iaf så länge de tränar hårt. Försökte ge min lusern för att kunna dra ner på havren, men det föll inte herrn i smaken.
För övrigt har jag jobbat hos en av sveriges större tränare, där åt hästarna 4-6 kg kraftfoder/dygn + fri tillgång på hö. Med nåt undantag (60 hästar) så var alla fina i hull och ingen särskilt stressad/het. De hade ordentliga hagar och mkt utevistelse ska tilläggas, viktigt för psyket.
travare är inte svårare än nån annan att hålla i hull...
Nu har vi nog missförstått varandra Vi har själva travhästar som går löp och självklart är arbetet som travhäst HELT annorlunda emot ridträningen, dock inte på LÅNGA vägar lika krävande. Däremot så använder de ju andra muskler vilket gör att man vid omskolningen ändå tvingas tänka lite unghäst och ta det försiktigt.
Till saken hör att vi ridtränar våra travare väldigt mkt och vi sålde en häromdagen som ridhäst. Han gick sitt sista löp för ett par veckor sedan och går fint som dressyrhäst. Han är ju såklart fortfarande en travhäst men skulle utan problem kunna gå ett LB dressyrprogram.
Just han har varit en del behandlad men inte på ett tag nu. Han kommer med största sannolikhet att hålla som ridhäst trots att han har varit halt en del. Allting handlar såklart om hur hästen har tränats tidigare och om den har fått den behandling som krävts.
Tack för din notis, annars kanske jag hade lurat ngn
Mvh Jate Volim
Jag tycker inte att 3 kg är en "väldigt hög" kraftfodergiva... (på en hårt tränande, normalstor häst). När vi kommer uppåt 5-6 kg är det en hög giva. Däremot så tycker jag inte att man ska ge hästen kraftfoder på bekostnad av hö, dvs får de så mycket kraftfoder att de slutar äta hö så är det inte bra. Då pratar jag om hästar som kan stå på fri tillgång, måste man begränsa höätandet för att hästen blir tjock så skulle den förmodligen klara sig bra på inget eller mindre kraftfoder och mer hö.
Visst kanske många skulle klara sig på mindre kraftfoder om man inte tränade så hårt, men samtidigt måste man ju träna... Om hästen fungerar bra på säg 4-5kg kraftfoder, mår bra, fin i hull och hårrem osv, så varför minska kraftfoder OCH träning liksom? Om man däremot ger 4-5 kg kraftfoder och hästen ändå är för tunn så kanske det är läge att ta en funderare...
Känns som om vi är lite OT nu, hoppas TS ursäktar
Men som sagt (igen), det jag försöker säga är inte att man ska trycka i hästarna en massa kraftfoder i onödan. Jag tycker bara inte att man ska låsa sig vid "max 3 kg" utan se vad som funkar för varje individ. Sen får man ju också anpassa foderstaten utifrån vad man får tag i för hö osv...
Men som sagt (igen), det jag försöker säga är inte att man ska trycka i hästarna en massa kraftfoder i onödan. Jag tycker bara inte att man ska låsa sig vid "max 3 kg" utan se vad som funkar för varje individ. Sen får man ju också anpassa foderstaten utifrån vad man får tag i för hö osv...
Nej. Skaffa ingen travare som ridhäst, travare är födda för att trava fort, inte för att bli ridhästar. Det gör mig ledsen när jag ser stressade travare tvingas in i ridhästrollen.
Din häst känner jag igen sen förut !
Men är det någon slags skillnad mellan varmblod och kallblod inom detta ämne?
Själv tycker jag att kallbloden är steget högre inom ridningen än varmbloden, visst finns det väl bra ridhästar inom varmblodsfronten med, men jag tror kallbloden har lättare för sig, de är inte en lika svårriden häst - missförstå mig inte nu
Nej, nu har du missuppfattat lite. Det är max 0,4kg/100kg kroppsvikt och utfodringstillfälle när det är spannmålsbaserat kraftfoder. Så en travare i träning mår inte dåligt av tre kg kraftfoder om dagen om den behöver den energin. Det är dock väldigt sällsynt att en ridhäst egentligen behöver den mängden kraftfoder.Du har inte läst studierna alltså som säger att ½ kg per 100kg kroppsvikt är max för att magen ska kunna fungera bra? (Har inte läst dom själv om jag ska vara ärlig och vet därmed inte exakta detaljer, men räknade ut att runt 3kg var absolut max för en häst på 5-600kg vilket varmblod sällan överskrider...)
Om det behövs mer kilomässigt kanske man bör se till att koncentrera energin ännu mer i det kraftfoder den får.? Eller som sagt fundera på varför den behöver så himla mycket, om det går att öka värden i höet istället eller kolla så den inte har magsår/stressmage osv.
För jo, 3kg ÄR mycket. Travare behöver mycket. Men FÖR mycket är inte heller bra!