Förebygga mögel i hö?!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare yelly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 11 273
Sv: Förebygga mögel i hö?!

Ja, det går bra att bara göra hygienanalysen. Det kostade typ 580 kr.

Som jag har förstått det kan mögligt hö se lite grådaskigare ut än annars. Men jag tycker sånt där är jättesvårt. Just nu är jag misstänksam och misstänker allt foder för att vara dåligt!

Jag har hört att man ska lägga presening.
Vet du att ditt hö bara är torrt så ska det inte vara något farligt, jag ska lägga pressenig i år fick slänga hö för minst 4000kr nu i vår :devil:

Vi har dumpat ut 3-4ton hö bakom våran ladugård, inte snyggt men vad ska man göra syns knappt nästa år.

Jag har börjat använda fiberduk i grönsakslandet med mycket bra resultat. Men fiberduk släpper ju igenom fukt. Man kan vattna ovanpå så rinner det igenom. Kan det verkligen fungera ovanpå hö i fuktig miljö? Jag hoppas verkligen det. Jag använder våra höbalar till att bygga odlingssängar i trädgårdslandet. Inte snyggt men fungerar bra. Sedan kommer vi att plöja ner det som är kvar. Visst är det hemskt slöseri med det hö som var så fint från början!

Ett hö har som torrt ändå en fuktprocent på runt 16, det är ingen god idé att lägga pressenning över.

Nej kanske inte men det är de enda jag vet som lyckats rädda allt sitt hö denna vinter och dom har gjort så.

*kl*

Hoppar in här utan att egentligen ha något nytt att komma med...

Halm som täcker runt om... och som täcker ut åt sidorna... Det är det som fungerat bäst för mig i flera år... Har haft ytterst lite kasserade balar.

I höstas regnade halmskörden bort helt och vi blev utan... Vilket innebar att stora delar av höet blev förstört och kasserades.
Jag har eldat upp det mesta undan för undan...

Tyvärr så tror jag att dessa varma fuktiga vintrar kommer att kvarstå här nere i södra Sverige... Alltså kommer vi att vara beroende av en ordentlig halmskörd för att kunna klara höet. Problemet är att jag vet ju inte när jag tar in höet om jag kommer att få tag på bra halm.. :crazy:

Funderar allvarligt på att låta en bonde rulla och plasta allt ihop i år.. Trots att jag egentligen inte tycker om ensilage utan är en bakåt strävare och vill ge mina hästar hö...:cool:

Men det känns så fruktansvärt frustrerande att stå och slänga mer än hälften ... För att inte tala om hur onödigt arbetet känns som man la ner för att få in eländet som sen ändå bara möglar bort...

*kl*

Hoppar in här utan att egentligen ha något nytt att komma med...

Halm som täcker runt om... och som täcker ut åt sidorna... Det är det som fungerat bäst för mig i flera år... Har haft ytterst lite kasserade balar.

I höstas regnade halmskörden bort helt och vi blev utan... Vilket innebar att stora delar av höet blev förstört och kasserades.
Jag har eldat upp det mesta undan för undan...

Tyvärr så tror jag att dessa varma fuktiga vintrar kommer att kvarstå här nere i södra Sverige... Alltså kommer vi att vara beroende av en ordentlig halmskörd för att kunna klara höet. Problemet är att jag vet ju inte när jag tar in höet om jag kommer att få tag på bra halm.. :crazy:

Precis vad jag kommit fram till också, att vi är beroende av en ordentlig halmskörd för att kunna täcka in höet, så det inte möglar.
:bow: :bow: :bow:

Jepp... men vem garanterar bra halmväder :confused:

Det är ju liksom den springande punkten just nu...

Ta hö och hoppas på att få in halm lite senare... Eller fega ur och låta någon plasta och rulla.....

vi har haft turen att bara kasserat ca 30 småbalar av 30 ton skördat hö:banana: .
det som varit dåligt har legat närmast fläkten och vi glömde stänga luckan direkt när vi fläktat färdigt så det är inte så konstigt:o
vi har längs ytterväggarna fjolårshö som vind/fuktspärr, hö´t ligger på lastpallar på loggolv av trä och vi använder skulltorken ca en vecka efter skörd.
skulle allra helst ha halm längs ytterväggarna istället men det har varit stört omöjligt att få tag på denna säsong så vi kör på detta sätt ett år till.
håller tummarna att kommande vinter går lika bra...

Min "bonde" har lyckats nu i två år att skörda något som kan kallas "hö", men för att klara lagringen har vi plastat det med 10 lager plast, vänt upp balarna på den platta sidan haft fågelnät över och........ det har varit kanon foder. Inget spill och inget som mögel.

Jag tror att vi alla får börja tänka om. Vädret för hö skörd är nog en svunnen tid!

Jag vet att min bonde har folk som lovade komma när det var dax för hö skörd men när så tiden var inne så fanns det 1000 usräkter varför man inte kunde komma.

Nej jag har slutat hoppas istället ber jag få ett hösilage "starkt förtorkat" att ge till mina djur. och som sagt jag har fått toppen foder.

*Puttar upp en gammal tråd*

Hur har det gått hittills? Har ni fått in tillräckligt med hö och halm?

Det är första året för mig med eget hö och halm (har tidigare stått på lösdrift i 2år och innan dess har stallägarna skött allt sådant) och tänkte testa lägga pressening underst och sedan täcka höet med halm. Kan det funka tro?

Ska ha det ovanför stallet där det är en springa på ca 10cm mellan loftgolvet och taket. Man blri ju lite orolig av det man läser här

*KL*

Angående detta med mögligt hö.. hur menar ni att ni avgör att det ÄR mögel i höet? (bortsett från att skicka på analys)

Jag har nyligt hört så gaaalet vitt skilda åsikter om vad som är mögel och vad som inte är mögel.

Så nu undrar jag hur ni ser på saken.
(Själv har jag min åsikt klar, vill bara se om min åsikt är den mest vanliga eller inte)

Allt som luktar något annat än friskt och gott (ingen lukt alls, champinjon, fukt, gammal källare etc) går fetbort för mig. Känns det annat än torrt och prassligt går det också bort.

Det svåraste är väl det som inte hunnit börja mögla ännu, men som är i någon mittemellanfas (ingen lukt alls).

Jag chansar inte, tycker det är sura pengar att slänga ut om det - efter inlagring - börjar mögla för att det varit kasst lagrat hos producenten (heller inte ovanligt om man köper direkt från lastbil).

De senaste åren har jag bara köpt från de som haft skulltork och vågat använda den. Annars tycker jag det är rätt hopplöst att inte få skadat hö (härnere i Skåne med all fukt och vind)

Själv har jag upptäckt att jag är grymt allergisk mot mögel. Det är till stor hjälp. Trots detta litar jag inte alltid på mig själv.

Vi har ett parti underbart, kruttorrt, friskt hö som man aldrig behöver lukta på. Ett litet, annat parti är dock lite tveksamt i en del balar. Min stallkamrat har en näsa som en blodhund så hon lägger upp lunch till min luftrörshäst också. Han drabbades i våras när balen vi fick inte var hundra. Sedan kamraten börjat "sniffa" funkar hans luftrör super. Allt som är något som helst tveksamt slängs utan prut.

Jag är också allergisk mot mögel och reagerar direkt. Dessutom ser man ju om det dammar.

Dock har det varit svårt att övertyga mina höleverantörer :(
De anser att endast synligt mögel är mögel, och damm... det är bara lite damm :(

Det innebär att det är jäääkligt svårt att få tag i bra hö tycker jag, och har man fått ett lass med mögelhö så blir man inte ersatt för det... :mad:

Hur löser ni det där? Slänger ni bara och tar den ekonomiska smällen, eller kräver ni ersättning/pengar tillbaka?

*kl*

Skulltork är grymt effektivt, MEN den ska bara köras dagtid på torra, fina dagar, annars så pressas den fuktiga luften in i höt, och då får torken precis motsatt verkan (vet en ridskola som inte kunde förstå varför deras fina hö möglade varje år, tills det kom fram att deras skulltork gick dygnet runt hela sensommaren...:crazy:)

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 190
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 753
Foder & Strö Skulltorkat hö som balas efterhand: känns ofta fräschare, luftigare men kan bli dammigt - åtminstone om det är mycket tunna strån som...
Svar
16
· Visningar
1 888
Senast: Tussemaja
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 579
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Badrumsrenovering - pris?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur