Förebygga mögel i hö?!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare yelly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 11 273
Sv: Förebygga mögel i hö?!

Det innebär att det är jäääkligt svårt att få tag i bra hö tycker jag, och har man fått ett lass med mögelhö så blir man inte ersatt för det... :mad:

Hur löser ni det där? Slänger ni bara och tar den ekonomiska smällen, eller kräver ni ersättning/pengar tillbaka?

Jag tar inte hem lass bara så där - jag far runt och tittar och luktar på höet INNAN jag bestämmer mig om köp. Har också i vissa fall under provrundan köpt hem en bal av höet för att ytterligare låta hästen provsmaka och gett mig mera ostörd tid att kolla. Skulle inte utifrån en annons bara låta en för mig ny, okänd leverantör köra hem ett lass osett hö som leverantören anser är bra. Jag är känsligare för vad som är "bra" än vad många av de mindre producenterna är.

Om det dammar skiter jag i anledningen (i o f s är det antingen jord eller mögel, och vilket som otjänligt), jag fodrar inte med något som dammar!

Jag hämtar hö själv om vi kör hö, då kontrollerar jag balarna vid lastning. De som jag inte vill ha med mig, lämnar jag kvar.

Att beställa hö på distans och få hem "vad det blir" hade jag aldrig vågat.

Hmm.. kan man få hyra in någon av era blodhundsnäsor när man ska ut och handla tro? :idea:
Jag tycker inte jag alltid kan känna på lukten om höet är dåligt, det visar sig när man öppnar den och den ryker och luftrören lägger ner verksamheten :crazy:
Visserligen kan man ju förståss provöppna några balar, men ändå.. vilket pyssel om man ska köpa mycket...
Dessutom, i våras köpte vi några balar och då var de första kanonfina, så då tog vi ett lass till, och då var alla bara skit :( gissa om bonden blev grinig?

Jag håller nu få att diskutera detta med en förhoppningsvis framtida leverantör som verkar vara lika petig som jag angående detta. Hoppas vi kan komma fram till nått bra. Jag håller på att få magsår över all oror att inte få tag i tillräckligt med hö :( Och jag som är sugen på att köpa en till... men det känns ju superläskigt när man redan inte känner sig säker på att vi får tag i bra mat åt dem...

A och O är att gå ner i partiet och dra ut från MITTEN av balar som är en bit in i lagret. Då får du ofta en rättvisande bild av hur det står till.

Ju längre in på säsong, desto petigare är jag med att kolla innan vi lastar, lagringsproblemet är ju gigantiskt. Inte bara för konsument utan för säljare/producent också.

Jag vill absolut öppna balar som jag asar fram ur partiet.

I mitt stall fick vi elda upp ett helt lass hö i våras. Därför har vi inte lagt hö på samma skulle i år ifall mögelsporer finns kvar. (Hur länge gör de det?)

Vi tar bra hem ett litet lass åt gången i år eftersom bonden vi köper av låter oss göra så. Vi lagrar i en liten lada med trägolv och inget stall under.

Tänkte ändå jag skulle vara extra noga med min del av lasset så jag saltade höet. Resultat: vått saltslem på alla balar :(
Förr saltade vi alltid på vårt löshö och det höll sig fint (iofs saltade vi redan på sommaren när vi tog in det och då var det ju kalla vintrar också)

Nån skrev att man msåte salta direkt på sommaren. Varför?
Höet var helt dammfritt och jättefint när vi fick hem det så det var inte fuktigt.

Hur har ert saltade hö klarat sig? Min vän har fått samma resultat som jag. *suck*

Vi har lagt det på ett annat loft än tidigare. Dessutom har jag saltat det. Nu har det ju inte varit lika fuktigt denna hösten men vårt hö har klarat sig betydligt bättre än förra året - då det blev en katastrof.

*kl*
Vi har gett upp att ha hö på loftet. Vi köper istället en transport med hö varje vecka och lägger det i en ledig box i stallet. Jobbigt men mycket mer ekonomiskt än att behöva slänga 50% av allt hö som ligger på loftet.

Vi har alltid haft vårt hö på loftet ovanför stallet eftersom det är enklast att slänga upp det där. Det har alltid fungerat bra utom förra vintern då det blev helt förstört.
Men i somras la vi upp det på två andra ställen på logen.

Hade också det problemet med dåligt hö förra året, fick slänga enhel del... tyvärr. I år har vi övergått till hösilage, och tur är väll det eftersom det verkar bli en fuktig vinter igen...är nöjd med mitt hösilage än, det i har tagit hittils är fint :)

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 190
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 753
Foder & Strö Skulltorkat hö som balas efterhand: känns ofta fräschare, luftigare men kan bli dammigt - åtminstone om det är mycket tunna strån som...
Svar
16
· Visningar
1 888
Senast: Tussemaja
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 579
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka