Förebygga mögel i hö?!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare yelly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 11 273
Sv: Förebygga mögel i hö?!

En bonde som jag nu ska köpa hö av sa att för det första så skulle inte den kluvna kortsidan ligga utåt utan den andra kortsidan sen så skulle man lägga en presenning över men man måste se till att det verkligen sluter tätt. Tror de flesta talar emot detta men jag litar på honom han e känd här för sitt bra hö. Han har bra värden på sitt hö och har ett riktigt bra rykte. Så jag tänker gå efter honom

Eftersom vi har vårt hö inne i stallet i en box (öppet upp i nock så där är inget loft eller liknande) så hämtar vi bara lite i taget, första "leveransen" blev tyvärr en stor del dammigt för vi täckte inte tillräckligt.
Denna gången förberedde vi NOGA med att lägga halm runt om alla väggar samt träpallar underst, sen höbalarna i mitten och på med mer halm överst och längst fram. Ingen dammig bal hittils! :bow:

De som vi köper hö av har täckt med halm men inte längs ytterväggarna så det höet är DAMMIGT :crazy: Trots att dom har loft och fläktar och höet var torrt när det kom in.

Har saltat riktigt ordentligt på mitt hö i sommras, men de översta o yttersta balarna har möglat ihop ändå.

Har sparat de dåliga balarna längs väggarna för att använda dom till nästa års skörd som skydd, men en del säger ju att de inte fungerar lika bra som halm. MEN fukten kan väl inte gå igenom en pressad bal o om jag staplar de väldigt tätt dessutom?

Funkar det att sätta upp pressening efter väggen? o sedan sätta balarna tight emot den?

*KL*

Funderar fortf på "filtmetoden"..nån som vet nåt mera om den?
material?heltäckande?

Har saltat riktigt ordentligt på mitt hö i sommras, men de översta o yttersta balarna har möglat ihop ändå.

Har sparat de dåliga balarna längs väggarna för att använda dom till nästa års skörd som skydd, men en del säger ju att de inte fungerar lika bra som halm. MEN fukten kan väl inte gå igenom en pressad bal o om jag staplar de väldigt tätt dessutom?

Funkar det att sätta upp pressening efter väggen? o sedan sätta balarna tight emot den?

Är du inte rädd att de dåliga balarn ska "smitta" de bra vid nästa års förvaring... Nej då tror jag det är bättre att använda halm eller att se de yttersta höbalarna som fuktspärr och acceptera att de får kastas.
B:B

jo det kanske är stor risk för det, tänkte som så att det bara är den yttre kanten som är dålig på dom balarna, men de hinner väl kanske mögla en så där 15 ggr innan nästa års skörd hinner in på den sidan som är frisk för dagen,

Kan man spara halm balarna år till år eller kommer även dom att bli dåliga efter ett tag o ev smitta ner höt?

Jag använde min "täckhalm" fem eller sex år. Visst, det var inte fräscht att strö med när jag tog det sista höet när jag flyttade, men jag flyttade inte runt halmen utan hade byggt en "fålla" där jag lade in höet, och sedan täckte med balar som jag märkt med röd sprayfärg på den sidan som skulle vara upp. ALLT för att hålla höet fräsch.

Det fanns en fördel till; vi hade en mästersnyltare som ansåg sig ha rätt att ta min halm om hon inte gillade den halm som fanns... Men det var inte så intressant när den var sprayad... (det gick bort en hel del hö p g a henne, hon struntade nämligen i att höet låg öppet för fukt när hon snott färdigt av halmen)

Förmodligen kommer halmbalarna inte att bli blöta om det inte regnar eller rinner vatten direkt på dem.Våra har hållt sig i flera år och är fina, luktar gott och kan fortfarande användas. Halm suger inte till sig fukt från luften till skillnad mot hö.

man kan ju undra vad som är fel med min lada, men de översta balarna har varit blöta på ovansidan, förmodligen har väl den fuktiga råa luften som uppståttt vid väderväxlingarna gjort det , eller så har jag väl hål i taket:eek: men jag fattar ändå inte hur det fuktiga vädret kan ha gjort balarna så fuktiga/blöta. Fler än jag som haft blöta balar?

Lägg målarpapp under höet, inget hö nära vägg. Lägg gärna typ fiber(odlingsväv) över höet. Salta med grovsalt mellan lagren redan när man lägger upp höet. Inte gammalt hö på höet då det drar till sig fukten, bättre med halm som inte drar till sig fukt på samma sätt.

tack för det tipset, o så va det ju det här med att inte lägga höet för nära väggen, men hur ska man kunna stapla höet upp till taket utan stöd från väggen? det lär ju rasa rätt tidigt

Vi har byggt upp ett regelverk så luften kan strömma runt om, men det hade nog inte varit fel med en fiberduk ( tack för tipset!) som en fuktspärr med, och där kan man ju använda häftpistol för att sätta fast duken med...
Man får många bra tipsa på såna häringa forum! :)
B:B

undrar oxå över filt metoden, hörde vid ngt tillfälle att det enda material som inte drar åt sig fukt är jute, kan man köpa det i metervara? Om man har ett annat material som tar åt sig fukt så lär ju även det smitta ner höet, tänker ju inte tvätta 100 filtar direkt

En annan tanke, man har ju hört att det ska ventilera i en lada, men hur blir det då om man täcker allt hö? Jag hade en fundering ett tag på att man skulle kunna sätta brädfodring för att inte väder o vind skulle komma så lätt in till det hö som ligger ytterst, men det har folk avrått mig ifrån pga att det ska vent.

när chocken hade lagt sig så kom jag på att jag kanske skulle googla lite till o jämföra priser o tur va väl det, finns riktigt billiga meterpriser. Kom just på att råttorna är som galna i jute, då lär väl de bli sönderätna i ett nafs, usch tänk på alla råttbon som kommer att finnas i under då bläääää

man kan ju undra vad som är fel med min lada, men de översta balarna har varit blöta på ovansidan, förmodligen har väl den fuktiga råa luften som uppståttt vid väderväxlingarna gjort det , eller så har jag väl hål i taket:eek: men jag fattar ändå inte hur det fuktiga vädret kan ha gjort balarna så fuktiga/blöta. Fler än jag som haft blöta balar?

Jaa då. Blöta ovanpå som dynga här också! Fuktiga luften är troligen orsaken. Kan inte komma på nåt annat än att täcka ovanpå och på sidorna med halm nästa gång. Och packa höet tätt. Alla balarna inuti högen är fräscha och fina, och skalet utanpå blött och mögligt. Det blir väl till att över gå till hösilage om klimatförändringen är ett faktum. Och det verkar ju inte bättre. :mad: Var är snön som fanns i Värmland förr i världen? Skidorna har väl möglat ihop dom också vid det här laget.

Jaa då. Blöta ovanpå som dynga här också! Fuktiga luften är troligen orsaken. Kan inte komma på nåt annat än att täcka ovanpå och på sidorna med halm nästa gång. Och packa höet tätt. Alla balarna inuti högen är fräscha och fina, och skalet utanpå blött och mögligt. Det blir väl till att över gå till hösilage om klimatförändringen är ett faktum. Och det verkar ju inte bättre. :mad: Var är snön som fanns i Värmland förr i världen? Skidorna har väl möglat ihop dom också vid det här laget.

vart snön har tagit vägen?:eek: tydligen i torsby(fensbol), vi har ca 15 cm vart bor du då?

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 190
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 753
Foder & Strö Skulltorkat hö som balas efterhand: känns ofta fräschare, luftigare men kan bli dammigt - åtminstone om det är mycket tunna strån som...
Svar
16
· Visningar
1 888
Senast: Tussemaja
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 579
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka