Förebygga mögel i hö?!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare yelly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 11 273
Sv: Förebygga mögel i hö?!

Kan meddela att vi har experimenterat lite med höförvaringen o inte heller det att lämna luftspalt mellan balarna o väggen funkar alltid..tyvärr. Den fuktiga luften vandrar mellan väggen o balarna på nåt vis. Skulle det vara torr luft som cirkulerade så skulle det säkert fungera - men då skulle ju problemet med mögel i sej vara avsevärt mindre åxå ;)

Det vi har fått att fungera - delvis åtminstone - är att täta brädväggen, slå upp regelverk ca 10cm från väggen, på regelverket sätta skivor. Då kanske jag ska säja åxå att vi har lador som härstammar från Adams tidevarv :rofl: . Sedan staplar vi höet tätt mot skivorna för att förhindra att fuktig luft ska kunna cirkulera runt i själva höpartiet. Men men ...inte fungerar detta heller till 100% :cry: .

O med stooor envishet..:cool: ..nåt nytt om filtmetoden???

Det enda jag kan säga är dels halmmetoden eller saltning...

Vi har fått slänga ca 1,5 ton pga den fuktiga hösten... :smirk: Känns inte så kul...

Då mina höbalar som legat i mitten dvs som luften inte nått inte är mögliga så tror jag på halm och helt tätslutande presenning till nästa år! Då måste höet vara absolut torrt så inget möglar inifrån, vilket inte borde vara ngot problem med tanke på förra årets ökensommar!

På min skulle är höet också blött - den fuktiga luften har kondenserat - tidigare år har inte en bal möglat! Man kan faktiskt bryta ihop för mindre.... I en annan tråd skrev någon om mysig doft av kantareller - jag får psykbryt!

Någon med erfarenhet av att elda upp det mögliga höet? Har hört om dammexplosion och då skulle grannarna få något att prata om!Tar tippen emot 2 ton blått hö.....?

Dammexplosion??!!!! Tvivale! Vi fick knappt göra oss av med en liten (70kg) hösilebal på tippen förra året, så jag tvivlar på att du får tippa av 2 ton hö =( Stackare! Vilket eländigt hö-år!

puttar upp frågan ...

Alla ni som lyckats med hölagringen detta år - HUR har ni gjort?

*Delvis KL*

Här är det lite för omständigt att "klä in" allt det nya höet, men vi har en "vall" nere vid kanterna, som ligger kvar sedan tidigare (mot väggen) och sedan täcker vi höet med en fiberduk. Det fungerar bra!

Presenning har jag personligen svårt att tro på, då det borde bli alldeles för tätt, men har ingen egen erfarenhet av det.

Så jag rekommenderar en tunn fiberduk, för er som inte har möjlighet att täcka in höet med t ex halm.

Lägg det helst på trägolv, har ni cementgolv sp lägg pallar eller nått annat emellan höt och golvet.

Är det någon som har tagit en hygiensk analys på sitt hö nyligen som visat godtagbar hygiensk kvalitet?

Jag har nyligen låtit analysera två partier hö och ett halmparti. Alla hade nedsatt hygiensk kvalitet.

*kl*
Även jag har ett par ton mögligt hö att göra mig av med:mad: Vad gör ni av dåligt hö? Eldar? Kör på tippen? Slänger i skogen?

Jag slängde det mesta av mina 2 ton på tippen. Det var inga problem. Lite hamnade i skogen innan jag upptäckte hur mycket som skulle slängas.

jag funderar faktiskt på det och mailade förut idag till analycen för att kolla om det gick att bara göra hygienanalysen...det går alltså? är inte så intresserad av näringsinnehållet just nu utan bara vad analysen egentligen säger om mögel och sånt.
vet du vad det kostade att göra bara hygienanalysen?

ni som inte får slänga erat på tippen, var gör ni av det? kan man elda upp det en regnig dag kanske? vi använde två av mina dammiga balar till att tända en brasa med skit vi skulle elda upp....det brinner bra....men det regnade ute och det verkade ganska bra, för annars kan det bli en ordentlig brasa:crazy:

fast mina balar som är rökmoln har inte några svarta mögelprickar vad jag kan se...hur ser ni att dom är mögliga, mer än jättedammet då?

jo det har jag förstått, men kan man inte se det mer på höt typ, mer hur det ser ut mer än dammet.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 190
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 753
Foder & Strö Skulltorkat hö som balas efterhand: känns ofta fräschare, luftigare men kan bli dammigt - åtminstone om det är mycket tunna strån som...
Svar
16
· Visningar
1 888
Senast: Tussemaja
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 579
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka