Förebygga förstoppning (hos häst givetvis :)) Linfrö?

Sv: Förebygga förstoppning (hos häst givetvis :)) Linfrö?

Tyvärr har inte rapsolja den effekt du söker.
Matolja tas upp i tunntarmen och det är i grovtarmen som de flesta problem uppstår. Den enda olja som har effekt i grovtarmen är paraffinolja och det ska man inte ge slentrianmässigt.
Försök få i hästen tillräckligt med stråfoder och vatten. Betfor är bra samt i bland en ordentlig dos loppefrön.

Hur ofta ska man ge loppfrö då? Och hur mycket?

Det bästa är om man kan få i hästen 1 dl loppefrön/100 kg häst utblandat i så lite annan mat som möjligt. Detta ger man 1-2 gånger i veckan. Min får lördag och söndag.

Mitt halvblod är inte förtjust i fröna så jag blandar 4 dl loppefrön med 4 dl foderjäst, betfor, lite havre och ganska mycket vatten så det blir en lös gröt. Då äter han.

varför inte ge parafin olja regelbundet de gör jag.. min tjej fick förstoppnings kolik för ett tag sen å vet sa till mej å ge henne all mat uppblött å sen slangade han i henne sån parafin olja å sånt. efter de ger jag henne regelbundet parafin olja för å va säker. de tas ej upp utan smörjer bara tarmarna.. hon e super fin i magen nu sedan jag började med de. så jag sprutar in ca 3 dl/vecka delar upp de 1 dl varannan dag ungefär. sprutan in de i munnen som avmaskning

Verkar smidigt med linfrökaka för då kan jag blötlägga den i stallet.

Jag vet inte riktigt vad linfrökaka är men jag använder linfrö pellets men då "måste" man slå över kokande vatten på det för om man löser upp det i kallvatten så bildas nått ämne som är giftigt.. vet inte om det gäller ALL sort av linfrö eller om det bara är pelletsen.. men om du ska ge linfrö öht så kan det ju vara värt att kolla upp! Om det skulle behövas kokande vatten så gör som jag, Ta ut en vatten kokare till stallet :P

varför inte ge parafin olja regelbundet de gör jag.. min tjej fick förstoppnings kolik för ett tag sen å vet sa till mej å ge henne all mat uppblött å sen slangade han i henne sån parafin olja å sånt. efter de ger jag henne regelbundet parafin olja för å va säker. de tas ej upp utan smörjer bara tarmarna.. hon e super fin i magen nu sedan jag började med de. så jag sprutar in ca 3 dl/vecka delar upp de 1 dl varannan dag ungefär. sprutan in de i munnen som avmaskning

Så här skriver en veterinär i en tidigare tråd om varför man skall vara försiktig med att ge paraffinolja.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=13357064&highlight=paraffinolja#post13357064

*kl*

Väcker liv i den här tråden med följande fråga;

Ska loppfrön blötläggas innan man ger dem till hästen eller kan de ges som de är tillsammans med den andra maten?

Min äldre dam har haft samma bekymmer och peppar peppar, sen förra förstoppningen har det här funkat: Riktigt slabbig mat - uppblötta lucernpellets, linfrökaka och betfor. Förutom detta en halv hink ljummet vatten morron och kväll med en dl linfrökaka och ett kvarts rivet äpple. Som hon får i krubban! Mycket godare då... Den där hinken extra vatten kan göra skillnaden. Dessutom stenkoll på hennes bajsbollar. Det minsta hårda så blir det paraffinolja några dagar, och vattnat hö.

*kl*

Väcker liv i den här tråden med följande fråga;

Ska loppfrön blötläggas innan man ger dem till hästen eller kan de ges som de är tillsammans med den andra maten?

Jag har fått lära mig att loppefröna ska blötläggas ges efter 10 minuter.

Okej! Tack! Men man kan väl blanda det med övrig mat eller ex betfor därefter utan att effekten försvinner?

Jag är inte helt säker men tror att effekten blir bättre ju mindre man blandar ut loppefröna men å andra sidan ska man ju få hästen att äta överhuvudtaget. Så det blir till att blanda.

Jag blandade ut med betfor. Blev kanske lite väl mycket vatten i men som du säger; man måste ju få dem att äta överhuvudtaget :) Kanske går att minska efter en liten inkörsperiod. Hon är ju ett matvrak så om det ska nog gå.

En gång i veckan säger du? Blir effekten större då? Har ju lärt mig att man inte ska fodra med något x antal gånger per vecka, utan det är varje dag som gäller. Men det kanske inte är så strikt? Hur gör man lättast för att vänja in dem på loppfrö om man ger så sällan?

Min plan för vintern är än så länge: 8 dl torr betfor + minst 2 liter vatten (i princip blandar jag i så mycket vatten som han vill dricka upp, får prova mig fram). På morgonen får han då detta.
Har någon tips på något mer jag kan blanda i som hjälper? Något speciellt när han kommer in från hagen? Kommer nog få några dl uppblötta lusernpellets vid intag, kan ju blanda i något extra.

Om hästen dricker dåligt, eller inget, ute: är det bättre att ge mindre grovfoder ute? Då finns det ju mindre i magen som kan sätta stopp.
Eller är det bara bakvänt tänkande och man borde hålla magen igång så mycket som möjligt?

Förra vintern fick han inte en enda känning efter flytten till nytt stall, mer motion, blöt mat på morgonen och blött hösilage :banana: Och jag planerar att hålla trenden vid liv!

Egentligen tror jag att huvudsaken är att få i hästen loppefröna. Hur man ska ge dem tvistar de flesta om ;)

En veterinär sa att man ska ge en ganska stor dos varje dag i en vecka och sen göra uppehåll i tre veckor och sen ge en vecka i sträck igen.

Vet andra som ger 1 dl om dan under hela vintern.

Angående höet i hagen så vet jag inte riktigt. Det bästa är ju om han kan dricka till sitt hö. Hur länge är han ute i hagen? Annars kanske du får servera höet i en vattenbalja ;)

Ja jag oroar mig lite för hur jag ska få i herrn allt, enligt honom, äckel ;) inte alla islandshästar slänger sig över all mat...

Han går i hage typ 8 timmar, försöker ha vatten så länge det går men jag kan inte åka ut flera gånger per dag och de andra i stallet är inte så måna om vatten i hagen på vintern... Förra vintern fick han 0.4kg blött lusern och 1.5kg hösilage, 55%TS, på morgonen och sen 1.5 kg hösilage vid lunch. Ingen känning trots att han inte hade vatten ute. Han har fått kolik kanske 5ggr, och veterinär har inte behövts en enda gång. En timmes promenad och betfor=bra igen. Men jag vill ju förebygga så mycket jag kan...

Hur får man bäst i hästen vatten och annat som är bra för magen? Särskilt på morgonen, det ska kunna stå i blöt upp till ett dygn i några plusgrader. Har bestämt mig för 8dl betfor, och vetekli eller lusern, och kanske linfrö. Blir det bättre om man bara ger superblöt betfor eller blandar i vetekli/lusern? Vet inte om han gillar soppa. Men det verkar som om han dricker vatten som ligger i krubban, jag hällde vatten på lusernhack ett tag då jag inte fick tag på pellets och han drack allt :laugh: Kanske bättre att han bara kan dricka allt vatten och sen mumsa betfor än en soppa?

Många funderingar, brainstormar lite :D

Liknande trådar

Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 286
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 355
Senast: ufot
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 416
Senast: MattiZ
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 079
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur