Förebygga förstoppning (hos häst givetvis :)) Linfrö?

Sv: Förebygga förstoppning (hos häst givetvis :)) Linfrö?

När jag köpte min häst så hade han en månad tidigare fått förstoppningskolik pga för dåligt flöde i vattenkoppen + inget vatten i hagen. Vatten är viktigast! Nu får han hackad lucern istället för pelleterat då jag vill vara helt säker på att det utsöndras saliv och att det inte finns en risk för att det pelleterade är för lite uppblött. Dessutom tycker jag att han blir mer törstig av hackad lucern. Detta är då en häst som äter kraftfoder, filosoferar lite, dricker lite, äter mer kraftfoder och så länge han har cirka 30 liter vatten som räcker hela natten + en ny hink till morgonen så är jag inte nervös för att det ska hända igen. Självklart vatten utomhus.

Jag har dessutom haft en annan häst som slängde i sig kraftfodret i sådan fart att han satte det i halsen, en annan slags förstoppning som också ska slangas. Kommer inte på vad det heter nu. Jag la ner en boll, lite större än en tennisboll, för att han inte skulle kunna slänga i sig maten och var noggrann med att ge hö innan kraftfodret (lindra hungern + utsöndrar mer saliv än kraftfoder) och lät honom få god tid på sig även om han slängde i sig. Han fick aldrig den förstoppningen igen utan det funkade jättebra.

Kan ju säga att ingen av mina hästar får/fick linfrö eller oljor då jag inte vet hur andra medhjälpare ger hästen mat om det ska behövas. Och jag blötlägger inget, utan bara hackad lucern + kraft + mineraler och hö.

Och min gamla häst stod i ett stall med vattenkoppar med en 30liters hink, det var skönt att veta att hinken fanns speciellt när vattenledningarna frös.

Senast ändrad:

Har inga vattenkoppar utan jag har hinkar i boxen. Nu har jag inte kvar thermobaren men jag upplevde inte att dom drack mer vatten än vad de normalt gör trots att det var tempererat. Tycker att dom dricker lite vatten öht. Jolly har 2 hinkar i boxen, en med bara vatten och en med uppblött betfor och massa med vatten. Kanske att hon dricker en halv hink på natten.
Vatten har dom i hagen i en isolerad (egenhändigt) tunna som inte är uppvärmt.
Lucernen blir mer vällinggröt och riktigt blött betfor så där borde hon få i sig en hel del vatten också. Oroar mig varje dag att hon ska bli dålig igen.

Man kan ju bara erbjuda vatten men inte tvinga dom att dricka....

Hej!!!
Usch jag lider med dig, verkligen jobbigt när magarna inte fungerar som dom ska..
Min förra häst hade jätte mycket problem med förstoppning när det blev snö ute, dels för att han inte rörde sig lika mycket som annars i hagen, och dels för att han alltid drack dåligt, och även att dom inte har så mycket att pilla med under dagarna så magen arbetar inte hela tiden.

Vi provade massa olika saker, men det som höll honom problemfri i många år var som många redan nämnt smaksatt vatten, vanligt vatten i mängder, linfrömäsk ca 1 dl på morgonen och 1 dl på kvällen (smörjer riktigt bra). Samt att ge fler mål mat under dagen, så att det blir kort tid mellan fodringarna så att magen hålls igång hela tiden. Han fick även byta hag partner så han fick gå med en häst som var lite busigare och kunde leka igång honom.. minst 1 timmes motion varje dag förutom hagen..

sorry för dålig formulering, men jag hoppas verkligen det går bra med din häst..

Ja, det sätter sig snabbt i psyket hos oss människor. Innan jag kom på det med boll i krubban la jag i en dl mat åt gången för att han inte skulle sätta i halsen! Det tog en halvtimme extra eftersom jag inte kunde göra saker under den tiden han stod och åt.

Hur mycket brukar din häst dricka per natt? Båda våra hästar här hemma dricker runt 25 liter per natt (och slaskar, doppar hö osv osv) så jag vet ungefär när jag ska börja oroa mig för vattenbrist. Vi hade en unghäst här några månader och han drack knappt 15 liter per natt och det var ju läskigt lite om man jämför vad vi är vana vid.

Ibland har dom knappt rört vattnet och ibland nästan druckit upp hela hinken. Oftast så har dom druckit knappt halva hinken.
Ska testa att slå äppeljuice i vattnet också men vill inte göra allt på en gång. Nu rör hon inte det vanliga vattnet inne utan har bara druckit ur betforvattnet.

Då är det egentligen inte "ovanligt lite" om hon dricker en halv hink?

Hur tycker du att det har gått sen hon fick förstoppningskolik? Vad får hon för mat och vilka rutiner?

Jag ger med linfrökaka nu i förebyggande syfte eftersom rörelsefriheten är så begränsad i denna djupa snö. Några dl morgon och kväll som blötas i vatten med övrig mat, funkar jättebra och hästen mår bra :) Ger för övrigt bara 3 dl krafft grund och 1 dl mineraler nu och så 10 kg hö på det (420 kg häst) Hon har klarat sig bra hittills och jag håller tummarna :)

Ge någon kur med psylliumfrön ibland. Ett par matskedar loppfrön och minst 1 dl vatten/msk frön. Låt stå ett par timmar innan det ges till hästen.

Det jag kom och tänka på är vitlök, ger man vitlök ökar risken för kolik. Och loppfrö, så vitt jag vet, ger man till hästar som lätt får sandkolik. Hur detta fungerar för hästar som fått förstoppningskolik vet jag inte?

Har en ponny som fick en rejäl förstoppning i våras, och vi blev rekomenderade loppfrö, vetekli och melass som kunde hjälpa magen.

Än så länge har det gått bra.
Hon får 4kg hö 3 ggr om dagen, några nävar krafft, uppblött lucern och betfor, 1 dl uppblötta linfrö (med vätska), 0,5 dl linfröolja, lite mineraler och foderjäst. Vitlök har dom inte fått på säkert över ett år.

Jag har också hört att man ger loppfrö för att dra med sand ur tarmarna och därför vet jag inte hur det funkar när de har förstoppning.

Thermobaren har kompisen tagit hem igen men än så länge har vattnet inte varit frusit i hagen. Tar med mig varmvatten ut och häller i det 2 ggr om dagen. Täcker baljan på kvällen så att den inte ska frysa till under natten.

Håller tummarna varje dag.

Linfrökaka har jag inte fått tag i.

Hur motionerar du henne nu? Det var ju någon tidigare i tråden som sa att deras häst fick kolik av att bland annat röra sig för lite i hagen.

Väldigt fina hästar förresten, vad är det för ras? Gullig och lockig man!

Dom rör sig inte speciellt mycket i hagen nu när det är en halvmeter snö. Iofs har hon aldrig sprungit runt innan heller men gått och letat mat i hagen har dom ju gjort.
Hon är ju 20 år och alltid fått vara andrahäst. Motionerar henne 2-3 ggr i veckan och ibland står hon en hel vecka. Har aldrig varit några problem med det tidigare. Nu har jag hållt i gång lite flitigare med promenader och så har jag haft henne som handhäst när jag ridit den andra. Finns ingen möjlighet för mig att rida dom varje dag. Har haft henne i 5 och 1/2 och hon har aldrig varit den hästen som fått gå dagligen.

Det är Lucas som har lockig man. En riktig söting och det är därför han fortfarande lever :p. Han har noll talang men är himla gosig. Korsning med nordis eller kallblodstravare eller varmblodstravare. Ingen aning men travsteget syns när han springer i hagen.

Jolly är en varmblodstravare och den snällaste av snällaste.

Här är lite bilder på dom om du vill se
http://www.pixbox.se/alb892214

*KL* Min foderhäst har fått förstoppningskolik ca 3-4 ggr, endast en gång hos mig denna vinter.. då hade han inget vatten i hagen. Vatten är som de flesta här säger ALLRA VIKTIGAST! Min häst har 2 hinkar vatten i boxen (sammanlagt 35 liter, hästen väger 400kg). han dricker ca hälften av det, blir alltid kvar. Men jag vill att han ska ha mer vatten än han orkar dricka ^^ ute har de vatten nu men de fryser alltid någon gång under dagen, slår hål på det morgon och kväll och fyller på nytt. Just nu dricker han ändå för lite ändå... Funderade på en sak, visst kan man bara köpa vanligt äppeljuicekoncentrat och hälla lite i vattenhinken? De innehåller väl inget konstigt? :)

betfor i foderstaten ger jag för just tarmarnas skull. Bra förebyggande och enkel åtgärd. Till häst som tidigare haft problem ger jag den med extra mycket vatten.
Om du vill att häste ska röra sig mera i hagen så se till att grovfodret och vatten är på skilda håll.

Senast ändrad:

Det är väl bara 50 meter mellan vatten och där de får grovfodret. Nu är det ju så himla mycket snö i hagen också så de går helst bara där det är åttrampat. Hon får lite extra motion eftersom Lucas flyttar på henne när det vankas mat. Han kan aldrig bestämma vilken hög han ska äta ur.

Fått tag i linfrö i 10 kg säck idag. Gott att slippa köpa 400 grams påsarna i affären.

Det är väl bara 50 meter mellan vatten och där de får grovfodret. Nu är det ju så himla mycket snö i hagen också så de går helst bara där det är åttrampat. Hon får lite extra motion eftersom Lucas flyttar på henne när det vankas mat. Han kan aldrig bestämma vilken hög han ska äta ur.

Fått tag i linfrö i 10 kg säck idag. Gott att slippa köpa 400 grams påsarna i affären.

en grej o tänkapå är ju att Linfrön innehåller mycket fibrer,kan vara stoppande då behövs ju mycket mer vätska också:laugh:

Jag ger raps eller majsolja i betfor med mycket vatten varje dag, och det funkar!

*kl*

Letade efter precis en sån här tråd! :bow:
Ska köpa en äldre halvblodsherre efter sommaren, och han har haft lite problem med förstoppningskolik i något år nu, det kommer ett par ggr om året kanske men brukar inte vara så allvarligt.

Själv tänkte jag förebygga med rapsolja i maten, och betfor till två av tre mål..

Liknande trådar

Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 286
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 355
Senast: ufot
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 416
Senast: MattiZ
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 079
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka