Förebygga förstoppning (hos häst givetvis :)) Linfrö?

Andorra

Trådstartare
Min gamla dam fick förstoppningskolik i går. Vet var här sent i går kväll och gav henne kramplösande och slangade paraffinolja. Hon hade ätit upp sitt hö i natt och även skitit några småhögar. Hur ska jag göra för att förebygga det här?

Vet pratade om att blötlägga linfrö. Finns det speciella till häst som man kan köpa i större säckar eller är det samma som finns i vanlig mataffär? Hur mycket ska jag ge henne?
Finns det något annat som jag också kan ge i förebyggande syfte?

Sv: Förebygga förstoppning (hos häst givetvis :)) Linfrö?

det viktigaste är att få i henne massa vatten. hästar dricker nästan aldrig tillräckligt på vintern, man behöver ge den våt man i tillägg och gärna en hink med betfor och massa vatten. jag ger min häst nån liter uppblött betfor och 18 liter vann varje dag.

Vi ger egen kraftfoderblandning som blötläggs som innehåller linfrökaka. Linfrökakan blir fet och lite slajmig när den är blöt, jättebra för magen och man slipper koka upp den som med hela linfrön. Iaf mina hästar gillar det:) Blanka och bra i pälsen har de blivit också.

Den av våra hästar som dricker jättedåligt rör vi ner lite lite salt i maten. (kräsen, gillar inte saltstenen, vattenkoppen, för salt mat, för mkt lucern osv)Sedan får hon betfor också, och har alltid en tunna ljummet vatten i boxen. Då funkar magen helt okej, annars är träcken torr som fnöske. :p

Loppfrö är mitt råd! Finns på mataffären! Psysilliumfrö heter det (ursäkta stavning, minns ej)

Min gamla dam fick förstoppningskolik i går. Vet var här sent i går kväll och gav henne kramplösande och slangade paraffinolja. Hon hade ätit upp sitt hö i natt och även skitit några småhögar. Hur ska jag göra för att förebygga det här?

Vet pratade om att blötlägga linfrö. Finns det speciella till häst som man kan köpa i större säckar eller är det samma som finns i vanlig mataffär? Hur mycket ska jag ge henne?
Finns det något annat som jag också kan ge i förebyggande syfte?

Linfrö finns iaf i 5-kg säckar till ett pris av 45:-. Jag brukar ta ca 1 dl/häst, slå över kokande vatten och låta det stå ett tag. Det blir slemmigt och slinker lätt ner hos dom som gillar det. Vi ger våra ljummet vatten och kallt vatten, stora hinkar och det verkar som om dom tycker om att kunna välja. Dom dricker mkt!

köp paraffinolja och ge, är smaklöst och kan blandas i höt eller krafftfoder.
blötlägg allt hästen ska äta ordentligt.
se till att hästen har tillgång till ljummet vatten, hästar, precis som vi gillar inte iskallt vatten.

Lycka till!

Var köper man paraffinolja?
Dom får hö och det kan jag inte blötlägga på dagarna men kanske till henne på natten, fast jag vill helst undvika det.

Hon har vattenhink inne och ute en thermobar så hon har alltid tillgång till vatten. Dricker inte speciellt mycket inne iaf. Ute är det svårt att avgöra eftersom dom är 3 hästar om den här tunnan.

Men man kan ju släpa kamelen till vattenhålet men inte tvinga den att dricka....

Ska kolla hos "min" foderaffär om dom har det.

Hittade en påse i mitt skafferi. Kan man ta det så länge innan jag kommer iväg till butiken?

Verkar smidigt med linfrökaka för då kan jag blötlägga den i stallet.

Ska ge henne mer betfor och riktigt slabbigt. Hon får ju lucernpellets också och det kan jag gröta till ännu mer så att hon får i sig så mycket vatten som möjligt.

Flytande paraffin köper du på Apoteket, alternativt i färghandeln till 1/3 av priset. Om du shoppar i färghandeln, kolla att det är ren paraffin.

Är hästen avmaskad mot bandmask?

Prova att smaksätta vattnet inne, tex med betfor, äppeljuice, äppelbitar eller nåt annat gott!

Gör soppa av all mat! Be alla kolla hästen ute om hon dricker och skriva upp om dom ser henne!

Du kan köpa krossade loppfrön och strö dom över maten när du fodrar. Det finns i välsorterade ridsportsaffärer. Paraffinolja är billigast att köpa på dunk, hästkliniker brukar sälja det för 50 kr litern inkl dunken (5 l).
Bandmask kan vara en orsak till förstoppning i blindtarmen, tala med din vet om du ev skall avmaska med dubbel dos av något lämpligt medel.
Motion var viktigt för min häst som fick upprepade förstoppningar, fick han inte en timmas promenad om dagen så kom förstoppningen som ett brev på posten. Då gick han ändå i stor hage hela dagen.
Vatten är otroligt viktigt, be din vet att visa dig hur du gör ett nypprov i skinnet på din häst + hur du skall titta på tandköttet (har för mig att man skulle trycka lite o släppa med för att se). Då ser man om hästen är uttorkad.
Om du skall blöta höet så skall det nog inte kunna frysa, det tror jag inte är bra, fast jag vet inte säkert.
MVH Kryddan

Ska testa att hälla äppeljuice i vattnet inne.
Hon fick riktigt blöt mat igår. Både lucernen och betforen var en rinnande sörja med mycket vatten. Ska nog ställa in en extra hink med vatten/betfor i natt så får jag se om hon dricker det.

Trodde loppfrö var mer till att rensa bort "bös" i tarmarna, fast det kanske är smörjande och laxerande också? Någon som vet?

Jag tror att det bara drar med sig oönskade partiklar ut. Enl instruktionerna på förpackningen (obs! krossade loppfrön!) så skulle det strös på torrt. När det blir uppblött så blir det otroligt segt och slemmigt. Nu hjälpte inte detta ett smack för min häst men veterinären föreslog det här + paraffinolja så det fungerar nog bra för många hästar. Men vatten vatten vatten... a och o för en sån här häst. Speciellt om man skall ge loppfrön förmodar jag. Hö drar till sig förvånansvärt mycket vatten om man lägger det i blöt en timma, så det är nog bra, om inte alltihop fryser.

Jag blir iallfall "snabb" i magen av loppfrön...

Så det borde hjälpa hästar oxå. Men som sagt; vatten, vatten och åter vatten!

Vi ger vårt sto h*ppo linfrö då hon har väldigt lätt för att få kolik. Men det viktigaste är VATTEN! Hon får varmt vatten när det är lite kallare och sen ger vi betfor flera gåner om dagen när det är riktigt kallt. Det är inte mycket betfor per gång men rikligt med betforvatten. :) Alltid vatten i hagen är ett måste. Vet många som inte orkar bära ut vatten på vintern men vi bär nytt vatten till hästarna vaje morgon. Gärna varmvatten..

Liknande trådar

Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 286
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 355
Senast: ufot
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 416
Senast: MattiZ
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 079
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka