*Före och efterbilder*

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

et_flikkan

Kom ni ihåg min väldigt tunna skimmel och mina envisa mamma. Med hjälp av er här inne på foderforumet så blev det soja till slut. Hon blev väldigt fin efter bara två veckor, fick till och med hals :p.
Här kommer några bilder.

före
DSCF3589.jpg


ca tre veckor efter
DSCF3855.jpg

DSCF3862.jpg
 
Sv: *Före och efterbilder*

Nu ser hon finare ut!! Hon behöver dock mera hull. Är hon avmaskad? Skönt att din mamma gav med sig till slut!
 
Sv: *Före och efterbilder*

Håller med Valencia och Lazy Lady, hon behöver mer hull men du har kommit en bra bit på vägen. Bra att du stod på dig mot din mamma!! :bow:
 
Sv: *Före och efterbilder*

Hej!
Bra!
Minns inte om jag kom med ngt inlägg i din förra tråd, men jag har haft liknande problem med min häst. Hon har också fått soja, men jag tror att hullet påverkades mer av att hon fick kornkross och olja, så nu ser hon bra ut. Men behöver mer muskler, vilket ju tar lite tid.
Lycka till!
 
Sv: *Före och efterbilder*

Ja hon har vekligen ändrat sig redan, men som sagt MERA hull behöver hon ha man kan ju hoppas att du har ett bra bete som hon kan gå på i sommar så kommer hon säkert att bli ändå finare!!!
 
Sv: *Före och efterbilder*

Visst va hon fin där :love:

Det har nästan gått 5 veckor sen jag tog dom där bilderna och hästen har fått mkt mera hull nu. Ska försöka ta bilder imorrn.
Sojan har jag tagit bort då vi har ett super bra hö och ett väldigt kraftigt bete.

Muskler börjar komma också, tyvärr kan jag inte rida då hon har en lätt kotledsinflammation som jag hoppas går över.

Glömde säga att hon är avmaskad
 
Sv: *Före och efterbilder*

Vad bra att du tagit bort sojan igen! Det ska man ju bara ge under en begränsad period. Och nu när hon börjat få upp hullet så mkt som hon fått så går det väldigt fort till att bli för mkt. (en häst utan muskler på rumpa och hals kan ändå bli för rund om magen) För det som hon saknar nu är ju muskler. Med mera muskler på hals och rumpa så kommer hon se riktigt fin ut! Så jag håller inte med om att det är så mkt mer hull som hon behöver (om hon nu tagit sig lite ytterligare som du säger) utan framförallt muskler. Feta hästar är ju lika illa som magra hästar.

Var försiktig med betet bara om det nu är så kraftigt! Fångrisken är stor!

Men roligt att se att det blivit en sådan skillnad på din häst! :bump:
 
Sv: *Före och efterbilder*

Lite mer hull, uskler. Kan du inte ge korn eller ngt?
 
Sv: *Före och efterbilder*

Saigon skrev:
Vad bra att du tagit bort sojan igen! Det ska man ju bara ge under en begränsad period. Och nu när hon börjat få upp hullet så mkt som hon fått så går det väldigt fort till att bli för mkt. (en häst utan muskler på rumpa och hals kan ändå bli för rund om magen) För det som hon saknar nu är ju muskler. Med mera muskler på hals och rumpa så kommer hon se riktigt fin ut! Så jag håller inte med om att det är så mkt mer hull som hon behöver (om hon nu tagit sig lite ytterligare som du säger) utan framförallt muskler. Feta hästar är ju lika illa som magra hästar.

Var försiktig med betet bara om det nu är så kraftigt! Fångrisken är stor!

Soja är i första hand ett proteinfodermedel och ger INTE fett eller stor mage. Det ges när proteinet i övrigt foder inte räcker till, och inte bara som något man ger under begränsad period... Protein krävs för att hästen ska kunna sätta muskler! Hull kommer av energi (kalorier).

Däremot kanske hästen har tillgång till gräs nu, och då är sojan inte nödvändig längre.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Nu har jag tittat på bilderna många gånger, och jag måste säga att hon ser TUNNARE ut på de nytagna bilderna. Var ser ni andra förbättringen?
 
Sv: *Före och efterbilder*

De va ju verkligen skillnad, ser mkt bättre ut nu, efter om hon behöver lägga på sig och sätta muskler!! :D
De går helt klart åt rätt håll!!! :)
 
Sv: *Före och efterbilder*

Nu får hon bara 6 nävar havre och 6 dl betfor.
Har ju som sagt ett mkt bättre hö nu plus att betet är superkraftigt.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Hon får bara havre och betfor just nu och ser dubbelt så mkt finare ut som på bilderna.
 
Sv: *Före och efterbilder*

Jasså tycker du. Riktigt lustigt att du tycker det då alla i stallet tycker hon blivit finare och min tränare också.
själv tycker jag att hästen har blivit mkt finare, för kollar man på första bilden så har hon ju absolut ingenting bara en hängande mage.

Nu har magen kommit upp och hela hästen börjar bli mer jämnare. Börjar tom få hull vid flanken där hon var mkt uppdragen förut.
 
Sv: *Före och efterbilder*

som jag skrev i PM:et till dig tidigare så säger jag samma sak igen: otrolig skillnad! blir så glad att det går "uppåt" för er!:)
och att du kämpar för din hästs skull mot din ngt envisa mamma...
men det är så kul att se att hon blivit "större" nu å att hon uppenbarligen mår bättre..

Hoppas på att få se mer bilder på henne i framtiden då hon är mer musklad:p
 
Sv: *Före och efterbilder*

et_flikkan skrev:
Jasså tycker du. Riktigt lustigt att du tycker det då alla i stallet tycker hon blivit finare och min tränare också.
själv tycker jag att hästen har blivit mkt finare, för kollar man på första bilden så har hon ju absolut ingenting bara en hängande mage.

Nu har magen kommit upp och hela hästen börjar bli mer jämnare. Börjar tom få hull vid flanken där hon var mkt uppdragen förut.
Det är en sak att se i verkligheten och vad som syns på bild. Som bilderna ser ut så tycker jag hon blivit tunnare, skarpare över korset. Men vinterpälsen döljer en del också.

Magen var absolut inte stor eller hängig på första bilden! Däremot uppdragen på de nyare.

Oavsett hur bra höt är så är det alldeles för lite kraftfoder för ett så tunnt fullblod. På 2v borde hon gått upp mycket mer redan. Vad innehåller höt du ger, och hur mycket får hon i sig?
 
Sv: *Före och efterbilder*

Madick skrev:
Nu har jag tittat på bilderna många gånger, och jag måste säga att hon ser TUNNARE ut på de nytagna bilderna. Var ser ni andra förbättringen?
Håller med dig där!
Visst, buken är mer uppdragen på de senare bilderna, men det är då den ända skillnaden. Hästen är väldigt tunn både i hull och muskler. Den behöver mer MAT!!!! Sluta räkna nävar hit och dit utan fodra på! ;)

Som jämförelse; När min häst kom från fodervärden (till förra ägaren) var hon väldigt, väldigt tunn och omusklad. Hon fick genast gå ut på bra bete samt fodrades med 3 kg havre och 3 kg groov per DAG för att runda på sig! Det hjälpte så när hon kom till mig kunde jag dra ner och "bara" ge 3 kg havre per dag + bete. Så våga fodra!

//Alice
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 688
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp