Fördjävligt !

Sv: Fördjävligt !

Så du tycker det är okej att fortsätta att sparka på någon som redan ligger ner under vissa omständigheter (han förtjänade det minsan)?

Mvh

Tora

Du överdriver (med vilje säkerligen). Ingen har sagt något om att det är rätt åt någon. Jag har sagt att personen i fråga som har hunden är mycket nonchalant-det är inte synonymt med varken mobbing eller "rätt åt dig" fasoner.

Jag har väldigt svårt att förstå hur man resonerar då.

I Stockholm försvinner en hund i veckan, jag ser lappar överallt om uppbundna hundar som försvinner.

Är det värt att hunden får "umgås" den lilla promenaden ner till affären och tillbaka och riskera att den blir stulen under tiden? Lämnar då hellre hunden trygg hemma.

Skulle Loka vara borta när jag kommer ut ifrån affären skulle jag gå upp i atomer (av självklander och oro)...

Jag hoppas innerligt att Kajsa hittas hel och välbehållen.

Nej sjävklart är det inget att rekommendera att binda upp hunden utanför affären. Jag blir bara irriterad att man per automatik tror att det handlar om lathet. Förr när jag bodde i Fjärås och skulle handla i affären så fick hunden följa med och vänta utanför bara för att den så gärna villle vara med, inte för att jag var lat.

Nu för tiden löser jag det på andra sätt men mina hundar är nästan alltid med även vid vardagliga saker.

Mvh

Tora

Finns det någon chans att hunden tagit sig tillbaka till förra hemmet?

Tänkte om den var ny, kom loss och tänkte ta sig hem, men det blev "fel" hem sas.

Du överdriver (med vilje säkerligen). Ingen har sagt något om att det är rätt åt någon. Jag har sagt att personen i fråga som har hunden är mycket nonchalant-det är inte synonymt med varken mobbing eller "rätt åt dig" fasoner.

Det här skrev du: "...men jag hoppas ännu mer att den personen lär sig en redig läxa".

Det är för mig synonymt med rätt åt dig fasoner och att man sparkar på den som redan ligger ned. Dessutom på vilket sätt hjälper det ägaren att hitta sin hund? Vad tillför det diskussionen annat än att göra ägaren ännu mer ledsen? Var finns empatin i det?

Mvh

Tora

Jag har också en massa empati för mina hundar men de är inte med alltid, de mår bra av och vara ensamma o lära sig klara sig själv.

Mådde jätte dåligt nyss när min valp hade högfeber o halta för det var första gången jag hade en sjuk hund. Men hon förblev hund ändå men man var mer ororlig bad chefen o ha henne på kontoret o det var helt okej för henne att Sisu låg där. Då visste jag att hon var i bra händer o kunde tala om för mig om hon vart sämre.

Lika lite som jag skulle lämna mitt sjuka barn i andras händer så skulle jag lämna mina sjuka hundar i andras händer (annat än några få utvalda).

Mina hundar klarar av att vara själva utan några som helst problem men de är aldrig själva hemma mer än vad de absolut behöver. Helst skulle de aldrig vara hemma själva, utan vara med jämt. De är ju trots allt flockdjur och trivs bäst med att vara med.

Mvh

Tora

Lathet eller dumhet/otroligt naivt om man bor i Stockholm.

Som någon annan sa, hur många lämnar sina småbarn i vagnar utanför affärerna runt Brommaplan...?

Men det är ju inte frågan om det, det är sättet man uttrycker det på. Empatilöst och elakt.

Mvh

Tora

Det här skrev du: "...men jag hoppas ännu mer att den personen lär sig en redig läxa".
Det är inte alls synonymt med "rätt åt dig" fasoner -inte i svenska språket iallafall. Men givetvis hoppas jag att personen lär sig något av händelsen! Annars vore jag riktigt orolig.

Det är för mig synonymt med rätt åt dig fasoner och att man sparkar på den som redan ligger ned. Dessutom på vilket sätt hjälper det ägaren att hitta sin hund? Vad tillför det diskussionen annat än att göra ägaren ännu mer ledsen? Var finns empatin i det?
Nu förstår jag inte, varför skulle det inte vara psotivit för ägaren om denne hittade sin hund? Slutet gott allting gott isåfall? Ja det tycker jag iaf, då är ju alla lyckliga sen. Empatin som du babblar om har jag redan förklarat för dig att den är kraftigt reducerad från mitt håll i detta läge. Det betyder dock fortfarande inte att jag tycker det är rätt åt ägaren vilket du vill få det till (men kämpa på du, jag tycker fortfarande inte så). Vad det tillför? Förhoppningsvis att TS kompis tar polis, radios, tidningar/annonser, medias varningar överlag på allvar hädanefter.

Tycker du på fullt allvar att "jag hoppas att ägaren lär sig en redig läxa" är något man skriver till någon som redan är väldigt ledsen?

Vad annars än det är rätt åt ägaren fasoner har det med att göra i så fall? Eller du kanske tycker det var empatifullt att skriva så?

Nu börjar jag förstå varför så många tycker att hundavdelningen på Buke är så empatilös och kall. Har aldrig riktigt förstått vad de har pratat om men nu fick jag en ahaupplevelse.

Empati är inte något som förvinner för att någon inte förtjänar det. Empati är förmågan att känna hur den andra personen känner det och att kunna leva in sig i den andre personens känslor.

Mvh

Tora

Lika lite som jag skulle lämna mitt sjuka barn i andras händer så skulle jag lämna mina sjuka hundar i andras händer (annat än några få utvalda).

Men nu får du väl lugna dig lite. Skillnad på barn o hundar kan jag ju meddela dig om du inte har begripit det för du får inga valpdagar av staten när du köper valp för det första sen blir valpen sjuk så finns det inge vård av sjuk hund att hämta ut. Så att Chefen fick ta hunden tycker jag är gott nog hon låg inne på ett varmt kontor på sin filt o hade full passning i 10 timmar.

Jag har inte råd o bara ta ledigt i en vecka för min valp är dålig det kan jag säga så då löser man det enkelt genom hjälp dessutom i samma byggnad som jag jobbar i. Dom har hund dessutom o haft i 40år.

Det finns ett spår som man jobbar utefter och vi hoppas innerligt att det är Kajsa ! Min vän skall återkomma så fort hon har fått mer information ifrån polisen.

Men det är ju inte frågan om det, det är sättet man uttrycker det på. Empatilöst och elakt.

Mvh

Tora

Oavsett hur det uttrycks är det samma sak. Tar någon åt sig finns oftast en anledning till det.

Jaja, nog om det. Har det kommit ut en beskrivning på hur hunden ser ut? Någon är på väg ut och tänkte passa på att se sig omkring.

Nej, hon har varit med denna matte i åtminstone 3-4 månader så jag tror inte att hon försökt att springa nån annanstans.

Iallafall så är hunden en blandras ca 40 cm hög, den är svart med gråa stickelhår, pälsen är ca 5-10 cm lång och lite åt det stripiga hållet.

Tycker du på fullt allvar att "jag hoppas att ägaren lär sig en redig läxa" är något man skriver till någon som redan är väldigt ledsen?
Under dessa omständigheterna, absolut. Annars hade jag väl inte skrivit det? Vad försöker du diskutera?
Vad annars än det är rätt åt ägaren fasoner har det med att göra i så fall? Eller du kanske tycker det var empatifullt att skriva så?
Nej, för fjärde gången känner jag inte mycket empati för den här personen.

Empati är inte något som förvinner för att någon inte förtjänar det. Empati är förmågan att känna hur den andra personen känner det och att kunna leva in sig i den andre personens känslor.
Det vet jag mycket väl, och jag känner mycket lite empati för den här personen med tanke på hur ts har beskrivit omständigheterna. Jag vill dock fortfarande att hunden ska få komma tillbaka, och jag tycker fortfarande inte att det är rätt åt ägaren. Jag hoppas dock fortfarande att denne har fått sig en tankeställare.

De flesta känner nog stor empati för hunden och mindre empati för ägaren som är orsaken till hundens nuvarande situation som jag tolkar svaren i tråden.

Har ingenting med kallhet eller empatilöshet att göra alls faktiskt. De som anser att vi hundbukare är sådana är nog de som "kan och vet allt" och som inte tål att andra är av annan åsikt, för då är det mobbning, påhopp och trakasserier :crazy:

De flesta känner nog stor empati för hunden och mindre empati för ägaren som är orsaken till hundens nuvarande situation som jag tolkar svaren i tråden.

Har ingenting med kallhet eller empatilöshet att göra alls faktiskt. De som anser att vi hundbukare är sådana är nog de som "kan och vet allt" och som inte tål att andra är av annan åsikt, för då är det mobbning, påhopp och trakasserier :crazy:

Tack för den :bow:

Klart att hon har fått sig en tankeställare - hon är förtvivlad och letar efter sin hund på alla upptänkliga sätt - och hoppas självklart att den kommer tillbaka.

Personligen tycker jag att det är fördjävligt att man inte KAN lämna sin hund utanför en affär därför att det finns idioter som stjäl hundar. Men det verkar ju vara olika åsikt om den biten.

Jag har så otroligt svårt att vi normala människor skall anpassa oss och gilla läget att det finns folk som inte kan skilja på ditt och mitt eller rätt och fel. Sen kan det gälla hundar utanför affärer som någon stjäl och då får hundägaren skylla sig själv eller tjejer med korta kjolar som får skylla sig själva om de blir våldtagna. Jag kan inte acceptera den inställningen.

En tanke; hade det inte varit bra med telefonnummer till ägaren på lapparna? På de jag såg var det bara en bild på hunden där det stod att den var försvunnen. Fler kanske skulle ha möjlighet att höra av sig då.

Jag har så otroligt svårt att vi normala människor skall anpassa oss och gilla läget att det finns folk som inte kan skilja på ditt och mitt eller rätt och fel. Sen kan det gälla hundar utanför affärer som någon stjäl och då får hundägaren skylla sig själv eller tjejer med korta kjolar som får skylla sig själva om de blir våldtagna. Jag kan inte acceptera den inställningen.

Det handlar väl inte om att acceptera en sådan inställning, utan om att inse att vi lever i ett hårdare klimat än förut, och att verkligheten (tyvärr) är sådan att man aldrig ska lämna en försvarslös, levande varelse ensam utan uppsikt under aldrig så kort tid, eftersom det har blivit fler och fler hundstölder/barnbortföranden. Det handlar ju bara om att se verkligeheten, och att inte leva i villfarelsen att bara för att jag vet vad som är mitt och ditt, så vet alla andra det också...

Jag hoppas verkligen att din bekant får tillbaka sin hund, och att den inte blivit ett offer för hundkampsligorna som letar efter nya, levande kamptrasor :(....

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka