Fördjävligt !

Sv: Fördjävligt !

Jag tror att eftersom det är de flesta hundägares stora fasa att hunden ska bli stulen så reagerar man så negativt.

Det har ju blivit så vanligt med hundstölder att det känns som "normalt" att inte binda hunden ute utan uppsikt.

Ungefär som att folk låser dörren till huset även när de är hemma och inne i huset. ( Även om de bor ute på landet).

Jag vet folk som är skitförvånade och nästan blir arga över att jag sällan låser dagtid om jag är i eller nära huset. Jag låser däremot om jag ska jobba mer än en 5-10 minuter längst bort på tomten. ( Där jag vare sig hör eller ser om någon går in på gårdsplanen.)

/KT

Sen mammas och pappas hund gick bort så låser de också alltid dörren så fort de är i trädgården. Vi själva låser inte så ofta men då vi bor så att man ser så fort det kommer någon som inte hör dit och alla sju familjerna känner varandra mycket väl så har vi inte kännt något behov av att låsa så fort vi går ut (har inget att stjäla heller).

Vissa saker var helt enkelt bättre förr.

Mvh

Tora

Du får tycka vad du vill Tora, jag har beklagat mig för TS kompis hunds försvinnande,men jag är inte den typen som daltar med vuxna människor som mycket väl vet hur stor risken för stöld är. Vad vill du att man ska säga? "Stackars dig"? Jag tycker inte att det är stackars hundägaren och således vägrar jag skriva det.Däremot hoppas jag verkligen att dom hittar hunden. Att uttrycka sin åsikt är för övrigt inte mobbing, men det är möjligt att det svider.

Det är inte frågan om att dalta det är frågan om empati. Visst är det frågan om mobbning att utrycka sin åsikt beroende på vilket sätt man gör det på.

Mvh

Tora

Vissa saker var helt enkelt bättre förr.

Mvh

Tora

Helt sant o därför anpassar man sig i dag o inte gör såna här grejer som att ex gå hemmifrån utan att låsa släppa in främmande människor i huset ej låsa bilen eller lämna saker synliga eller knyta upp hunden, lämna barnen utan uppsikt för det har blivit en sjuk förändring i världen.För då är risken större att man blir av med det man gillar.

Tänker man på små grejer så minskar risken avsevärt.

Men jisses hade människan haft nåt innanför pannbenet hade detta aldrig hänt.
Lathet att man inte går hem med hunden först sen går ner till affären. Speciellt långt kan man inte ha till affären om man bor i sthlm men i Lycksele kan jag förstå om man har en bit till affären.
Men där finns inte lika många knäppgökar heller som skulle stjäla en hund heller.

Det är inte frågan om lathet att man binder upp hunden utan att hunden skall vara med så mycket som möjligt. Dvs man går till affären och tar med sig hunden för att den skall slippa vara hemma själv (och nej det har inget med att göra att den inte klarar av att vara hemma själv). Fast du kanske har svårt att förstå hur man resonerar då. Jag tex skulle aldrig låsa in min hund i en hundgård. Mina hundar är familjemedlemar och låses in i hundgård lika lite som barnen.

Sen återigen så kan man påpeka saker för folk utan att utmåla dom som dumma, korkade och liknade. Vad tror du att det tillför den som reda är ledsen? Eller du kanske tycker det är okej att sparka på den som redan ligger ner?

Mvh

Tora

Det är inte frågan om att dalta det är frågan om empati. Visst är det frågan om mobbning att utrycka sin åsikt beroende på vilket sätt man gör det på.

Mvh

Tora

När det står artiklar om hundstölder i stockholmstrakterna månad efter månad år efter år, när polisen varnar om det i radion och när man tom gör tv program om det och folk väljer att nonchalera detta-nej då får jag hålla med om att min empatiska förmåga reduceras ganska avsevärt. Hunden har dock min fulla empati, och jag hoppas fortfarande TS kompis får den tillbaka.

Jag tycker att du har en riktigt tråkig attityd.

Du tycker alltså att det är OKEJ att utveckligen har blivit sådan att folk stjäl ens hund ?

Helt sant o därför anpassar man sig i dag o inte gör såna här grejer som att ex gå hemmifrån utan att låsa släppa in främmande människor i huset ej låsa bilen eller lämna saker synliga eller knyta upp hunden, lämna barnen utan uppsikt för det har blivit en sjuk förändring i världen.För då är risken större att man blir av med det man gillar.

Tänker man på små grejer så minskar risken avsevärt.

Fast när jag har varit ute och rest så har man i många länder fortfarande gjort allt det du räknar upp. Det är väldigt konstigt. Men nog är det en tråkig utveckling allt.

Mvh

Tora

Ja du kan ju se dina hundar som barn upp till dig. En hund behöver då inte vara med överallt det är en sak som är säkert.

Ingen fan ställer ju barnvagenen på utsidan bara för man ska ha en vagn på affären för ungen är man rädd om.

Så har man ditt tänk ja då får man ju göra sig klar på att hunden kan vara borta när man kommer ut också. Det är ju svinn man får räkna med kan hända.

Du tycker alltså att det är OKEJ att utveckligen har blivit sådan att folk stjäl ens hund ?

Det är det ingen som tycker, men nu ÄR det så att hundstölder är MYCKET vanliga i stockholm. Varför experimentera?

När det står artiklar om hundstölder i stockholmstrakterna månad efter månad år efter år, när polisen varnar om det i radion och när man tom gör tv program om det och folk väljer att nonchalera detta-nej då får jag hålla med om att min empatiska förmåga reduceras ganska avsevärt. Hunden har dock min fulla empati, och jag hoppas fortfarande TS kompis får den tillbaka.

Så du tycker det är okej att fortsätta att sparka på någon som redan ligger ner under vissa omständigheter (han förtjänade det minsan)?

Mvh

Tora

Tack Tora, och hundägaren har haft det tillräckligt tufft i sina dagar och behöver sannerligen inte sparkas på.

I allafall så är detta polisanmält, det är rapporterat till lokalradion, det sitter lappar uppe, samt att hund/kattstallen är informerade och så fort som möjligt så skall alla Situation Stockholms säljare ha informationen.

Det är inte frågan om lathet att man binder upp hunden utan att hunden skall vara med så mycket som möjligt. Dvs man går till affären och tar med sig hunden för att den skall slippa vara hemma själv (och nej det har inget med att göra att den inte klarar av att vara hemma själv). Fast du kanske har svårt att förstå hur man resonerar då.

Jag har väldigt svårt att förstå hur man resonerar då.

I Stockholm försvinner en hund i veckan, jag ser lappar överallt om uppbundna hundar som försvinner.

Är det värt att hunden får "umgås" den lilla promenaden ner till affären och tillbaka och riskera att den blir stulen under tiden? Lämnar då hellre hunden trygg hemma.

Skulle Loka vara borta när jag kommer ut ifrån affären skulle jag gå upp i atomer (av självklander och oro)...

Jag hoppas innerligt att Kajsa hittas hel och välbehållen.

Jag begriper då inte om man har avvikande åsikt måste börja svära och bära sig åt. Och att sparka på den som redan ligger.

Vill man ha ett sånt klimat i samhället så säger det rätt mycket om den personen.

Ja du kan ju se dina hundar som barn upp till dig. En hund behöver då inte vara med överallt det är en sak som är säkert.

Mina hundar mår bäst av att vara med överallt. De är som lyckligast då och jag har lika mycket empati för mina hundar som för mitt barn. Ifall någon undrar så binder jag inte upp mina hundar utanför affären och det är inget jag rekommenderar någon annan att göra, men skillnaden är att jag inte tycker det finns några som helst ursäkter att sparka på den som redan ligger ner.

Mvh

Tora

Absolut inte det är inte okej.

Varför tror du mina hundar inte lämnas dagtid i hundgården jo för risken finns att nån stjäl dom. Jag går varje rast med dom på jobbet går o äter min matdosa i ur o skur ute med mina hundar.

Åker jag hemmifrån kommer det fram en rostfri kätting och ett rostfritt hänglås då har man iaf gjort det svårare för dom.

Jag har också en massa empati för mina hundar men de är inte med alltid, de mår bra av och vara ensamma o lära sig klara sig själv.

Mådde jätte dåligt nyss när min valp hade högfeber o halta för det var första gången jag hade en sjuk hund. Men hon förblev hund ändå men man var mer ororlig bad chefen o ha henne på kontoret o det var helt okej för henne att Sisu låg där. Då visste jag att hon var i bra händer o kunde tala om för mig om hon vart sämre.

Det är inte frågan om lathet att man binder upp hunden utan att hunden skall vara med så mycket som möjligt. Dvs man går till affären och tar med sig hunden för att den skall slippa vara hemma själv (och nej det har inget med att göra att den inte klarar av att vara hemma själv). Fast du kanske har svårt att förstå hur man resonerar då.

"Dumma människor lär sig av sina misstag, smarta människor lär sig av andras misstag.":grin:

Kan bara inte få in i min skalle hur man för nåt här i världen lämnar sin hund bunden någonstans, i Stockholm dessutom!?!?:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka