Fördelning av Er tid med hästvård??

Sv: Fördelning av Er tid med hästvård??

*kl*

Pga hästbrist så tja 0 i stallet och 0 - ?? på Buke.

Med häst är det ju en annan femma.

Vad det nu har med saken att göra.

När jag hade sjuk ponny så var jag arbetslös och hade ponnyn utanför knuten. Så någon brist på omvårdnad var det inte.

Varför jag försöker skapa en undersökning om detta är för att det verkar som att många som har stora problem IRL lägger sin största tid på hästvård.

Hur vet du det? Sitter du med ngn klocka någonstans och mäter hur länge alla är här ocyh jämför det med hur deras hästar mår? Eller känner du till vilka av dina kunder som är med i buke under vilket namn?

Du behöver inte svara.

Men jag tycker att det beror på varför man lägger ner tid på att sitta inomhus och ägna tid åt sin dator och /eller läsa annat om hästar. De senaste två åren har jag ägnat en stor del av min fritid åt att lära mig mer om näringsfysiologi, fång, insulinrtesistens mm delvis mhja buke. Jag tycker inte att det har gett mig stora problem med mina egna hästar - tvärtom så vet jag oftast själv nu hur jag ska göra.

Det är väl inte så enkelt att svara på precis...

Jobbar heltid så jag kan varken sköta hästar IRL eller sitta på buke under större delen av dagen. En halvtimme på morgonen sköter jag hästar ungefär, sedan fixar min man fodringar under dagen. På kvällen lägger jag väl ytterligare ca en timme. Ingen ridning eller dylikt i nuläget eftersom hästarna haft fång och är konvalescenter. Den dagliga skötseln sammanräknat på min man och mig ligger kanske på 2-3 timmar? På buke sitter jag väl någon timme (eller två) på kvällen de dagar jag jobbar.

Vissa dagar spenderar jag ett ANTAL timmar på hästarna. Resor till hovis var sjätte vecka tar allt som allt ungefär fyra timmar. Hö hämtar jag själv med några veckors mellanrum. Även det tar några timmar i stöten. Hämtar spån på sågen. Det tar en liten stund varje vecka. Köra och "jaga" hästfoder som är svårt att få tag i = 3 timmar. Det är ju jättesvårt att sitta här och säga hur mycket tid man spenderar med hästarna IRL och med hästarna "i tanken"...

Du behöver inte svara.

Det hör till god ton att svara..

Så här långt kommet så visar statestiken på att väldigt många på sitt arbete verkar tillbringa större "arbetstid" på forumet.:eek: (ngt som jag redan tidigare har observerat :angel:) än på sin fritid med hästvård.

Tack för ditt deltagande,, det är noterat och kommer in senare i undersökningen.

Klocka behövs absolut inte i denna fördelning,, det står i klartext i profilerna när man blev registrerad, hur många inlägg man har skrivit totalt och i snitt hur många inlägg per dag.. Sedan är det bara att ta del av hur långa inläggen är i snitt och multiplicera med minuter.

Visst, mkt kan man läsa in,, men det kan aldrig mätas med verkligheten.

Så här långt kommet så visar statestiken på att väldigt många på sitt arbete verkar tillbringa större "arbetstid" på forumet.:eek: (ngt som jag redan tidigare har observerat :angel:) än på sin fritid med hästvård.

Visst, mkt kan man läsa in,, men det kan aldrig mätas med verkligheten.

Hur vet du när olika anv är på sitt arbetet och när de är hemma?

Sedan håller jag inte med dig om att det är bättre med praktisk erfarenhet . inte alltid. Men jag vet sedan tidigare att vi inte tycker likadant.

Men jag tycker att det beror på varför man lägger ner tid på att sitta inomhus och ägna tid åt sin dator och /eller läsa annat om hästar. De senaste två åren har jag ägnat en stor del av min fritid åt att lära mig mer om näringsfysiologi, fång, insulinrtesistens mm delvis mhja buke. Jag tycker inte att det har gett mig stora problem med mina egna hästar - tvärtom så vet jag oftast själv nu hur jag ska göra.

Håller med! Kan också tillägga att jag spenderat MYCKET tid på fångforumet samt andra internetsidor som har med fång att göra. Det var bl.a. här på buke (och vidare hänvisning till andra sidor) som jag lärde mig om att blötlägga hö för att laka ur socker. Tror att det var det som "räddade" shettisen. Något som min veterinär inte hade hört talats om att man kan göra, och alltså inte kunde råda mig om. Ibland behöver man internet för att bolla idéer och för att söka information man inte kan få IRL.

Haha, vad skall boken heta :D? George Orwell skrev ju 1984, vad blir titeln på
din variant av "storebror ser dig" :p?

Hur vet du när olika anv är på sitt arbetet och när de är hemma?

Sedan håller jag inte med dig om att det är bättre med praktisk erfarenhet .

Jamen flera skriver ju i tråden att dom sitter på sin arbetstid och skriver på Bukefalos.. Läser du inte inläggen???

Så du menar att jag skulle bli bättre på att laga mat och inte bränna maten om jag läste fler kokböcker??

En fråga Har du körkort och i så fall, klarade du av det enbart teoretiskt???

Jag tycker det är bra att vi inte tycker likadant,, jag vill utvecka mig i verkligheten, inte genom att läsa böcker.

Böcker hatar även att läsa förutom kalla anka,, där e det mer bilder än text.;)

Nu Coari är du lite väl OT.. Återgå till ämnet i tråden!!!

Fördelen med böcker är väl att man kan lägga andras erfarenheter till sina egna

Ingen orkar ju tex sko 16 timmar om dygnet

då kan man sko 6 timmar och läsa 6 timmar

peta i sig lite mat däremellan, eller faktiskt medan man läser

så blri det några minuter över till annat

:D

Jamen flera skriver ju i tråden att dom sitter på sin arbetstid och skriver på Bukefalos.. Läser du inte inläggen???

Så du menar att jag skulle bli bättre på att laga mat och inte bränna maten om jag läste fler kokböcker??

En fråga Har du körkort och i så fall, klarade du av det enbart teoretiskt???

Jag tycker det är bra att vi inte tycker likadant,, jag vill utvecka mig i verkligheten, inte genom att läsa böcker.

Böcker hatar även att läsa förutom kalla anka,, där e det mer bilder än text.;)

utanför tråden

Jag läser inte alla inlägg jättenoga, har nog missat sitter på jobb...

när det gäller att bränna mat så är det definitivt bättre att låta bli datorn när man lagar mat - det blev brända pizzor (hemlagade) till middag idag

Jag tycker inte att man kan jämföra att köra bil med att förstå hur ett fånganfall startar och kan förhindras. Det första kan jag inte läsa mig till medan jag inte skulle kunna lära mig det senare enbart på praktisk erfarenhet.

tycker inte om serietidningar

*KL*

Att surfa Bukefalos på arbetstid, under förutsättning då givetvis att man har ett arbete där det är tillåtet och möjligt utan att inkräkta på arbetsuppgifterna, måste ju snarast se som förkovring? Att läsa kokböcker på pendeltåget, ger ju om man tar med sig kunskapen in i köket när man kommer hem en ökad kunskap att använda praktiskt när man kan vara på plats i köket?

*KL*

Att surfa Bukefalos på arbetstid, under förutsättning då givetvis att man har ett arbete där det är tillåtet och möjligt utan att inkräkta på arbetsuppgifterna, måste ju snarast se som förkovring?

Att surfa e väl en sak men att utifrån vissa "storpostares" inlägg anse det som förkovring va väl att ta i..

Mer än att det i så fall skulle vara förkovrande att man teoretiskt lär sig när det börjar lukta brännt.:crazy:

Kan vi återgå till ämnet nu eller, lägg upp en bildtråd och ytterligare en i hur fasen man lyckas koka te vatten utan att det blir bränt.

Alltså, jobbet har sin tid och hästarna sin... Bukefalar sig gör man wäl medan man följer nån förutsägbar serie på tw, dricker sitt kaffe och wäntar på att få gå och lägga sig!? Om man inte har Riktiga Kompisar, förstås, för då kanske man pratar med dem!? :angel:

Jag gillar ju er här inne!

Att surfa e väl en sak men att utifrån vissa "storpostares" inlägg anse det som förkovring va väl att ta i..

Mer än att det i så fall skulle vara förkovrande att man teoretiskt lär sig när det börjar lukta brännt.:crazy:

Så folk som på arbetstid postar i hästvård, de skulle göra en bättre insats för sin häst genom att INTE posta utan bara sitta och jobba flitigt menar du? Eller hur menar du, jag begriper det inte?

Vattenkokare. Det gick bra att bränna tevatten (ie kastrullen) redan innan internet var stort och utbrett.

Om jag får gissa så antyds det att de (vi/ni) som postar flest inlägg (det har ju inte så mycket med själva TIDEN att göra, eftersom det som bekant går att klippa och klistra likaväl som det går att läsa i timmar utan att skriva ett ord) lägger minst tid i stallet och pga det får mest problem med hästarna. Bristande omvård.

Jo, jag förstår precis vad Coari antyder. Jag begriper dock inte vad postande från arbetet gör för skillnad. Om t ex jag (som sällan surfar från jobbet men sak samma) skriver ett inlägg på jobbet, eller sliter på jobbet så svetten lackar - så har jag inte mer eller mindre tid att lägga på hästarna ändå. Där jag inte begriper hur Coari ffår ihop det. Är jag på jobbet kan jag inte vara i stallet oavsett om jag besöker Buke eller ej.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
467
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar