Fördelning av Er tid med hästvård??

coari

Trådstartare
En nyfiken fråga,, hur stor del på ett dygn lägger du ner på den dagliga hästvården på din häst IRL i förhållande till den tiden du lägger ner på hästvård på Bukefalos.

Varför jag försöker skapa en undersökning om detta är för att det verkar som att många som har stora problem IRL lägger sin största tid på hästvård.

Själv avsätter jag ca 10% på hästvård och den tiden utnyttjar jag med dom väntetider min hobby IRL kräver i deras dagliga skötsel.

Sv: Fördelning av Er tid med hästvård??

Ha ha! Jättekul undersökning med en riktigt bra poäng!!

Idag har jag lagt 4 timmar i stallet (normalt) utan att rida då han e halt, pysslat o borstat och promenerat.

Här på buke totalt kanske 1 timme -mest för jag har inget att göra när jag är hemma. bor i tråkig lägenhet.

Brukar vara i stallet 4-6 timmar per dag,på buke blir det typ när jag tar kaffepaus hemma och lite på kvällen om det finns ngn tid över.

Räknar bort den här sommaren då jag varit sjukskriven från mitten av juni till sista juli. Nu har jag semester augusti ut så det blir fortfarande en del besök på forum som detta då vädret är lite trist.

Normalt arbetar jag heltid och jobbar 40 minuter härifrån. När bägge hästarna är igång räknar jag med att det kommer att ta mig ca 4-5 timmar per dag. Då är det inräknat med in- och utsläpp, mockning och träning o.s.v. Åker rätt mycket och tränar på annan ort. Då har jag inte så mycket tid för forum alls utan skriver en dagbok/blogg på ett westernforum som mest.

Brukar mest kolla in Bukefalos när jag har lite dötid på jobbet under kvälls- och helgarbete då det är mycket lugnt periodvis.

I ditt fall??? Du bedriver väl inte hästvård utan Veterinärvård!! :rofl:

Om jag får tolka fråga på det wiset så är jag iallafall fler timmar på jobbet än på Buke!! :angel: Wilket borde innebära att jag oftare skriwer enkel-w istället för dubbel-w...

En nyfiken fråga,, hur stor del på ett dygn lägger du ner på den dagliga hästvården på din häst IRL i förhållande till den tiden du lägger ner på hästvård på Bukefalos.

Varför jag försöker skapa en undersökning om detta är för att det verkar som att många som har stora problem IRL lägger sin största tid på hästvård.

Själv avsätter jag ca 10% på hästvård och den tiden utnyttjar jag med dom väntetider min hobby IRL kräver i deras dagliga skötsel.

:bow::bow::bow:

klockrent!

jag har tänkt den tanken rätt många gånger själv..

för att svara på frågan, jag tillbringar mellan 5-12 timmar per dag i stallet (dock ej bara ren omvårdnad av häst) och kanske 20-30 min i genomsnitt per dag på buke och alltså kanske max 5-10 min på Hästvård

*KL*

Det beror helt på hur jag jobbar/inte jobbar. Det går minst 3 h/dag i stallet i 'rutinskötsel'. Dock uppdelat på flera. Som nu när knatten står på boxvila blir det betydligt längre tid i stallet, men delat på fler snuttar. Har ju lyxen att bara behöva kliva i ett par skor och knalla ut, tar under 30 sek att gå ner :love:

Men jobbar jag ett dagpass så blir det de där 3 'rutintimmarna' i stallet, och 0 - 3 h buke beroende på hur trött i mössan jag är. Jobbar jag natt och inte har ngt vettigt för mig blir det kanske 4 - 5 h stall, och ganska många h buke. Än fler om jag inte kan sova på jobbet.

Eller buke, en hel del internet överhuvudtaget, besöker mer än buke.

Jag kollar sällan på TV etc.

Idag har det blivit X h buke (inte räknat), ett besök i civilisationen, ungefär 5 h i stallet inkluderat 1 h ridning. En dag jag jobbar dagpass så är det visit i stallet vid femsnåret på morgonen, sen åka till jobbet, hemma igen vid halvåtta på kvällen, då mockar jag och väger upp mat etc. Sen visitation av hästar och lite snabb avborstning och thats it.

Så väldigt olika. Jag har ju lyxen att jobba skift och har väldigt många dagar med väldigt mycket tid. Gör 7 dagpass på 6 veckor, resten nätter och kvällar.

Jag ser över min häst dagligen och hästvård på Buke är jag inte inne på varje dag ens.

Bra idé:)

jag spenderar ganska många timmar på buke per dag,vardagar.På jobbet.
Eftersom jag sitter i en växel och endast svarar i telefon och på mail hela dagen så har jag buke öppet för det mesta.Blir ganska mycket dötid när ingen ringer.

Hemma i stallet spenderar jag allt från 2 timmar till 5 timmar per dag vardagar.
Jag har en häst under inridning och resten unghästar som bara ska pysslas med för tillfället.

På helgen är jag inte på buke alls eftersom jag inte har data hemma.
Då spenderar jag oftast hela dagarna i stallet med hästvård samt byggande av hagar osv.

Stallet och hästen: 1-3 timmar per dag.
Buke: 1 timme per dag, inget på helgerna :angel:

Sitter ganska mycket på buke när det inte händer något på jobbet. På kvällarna kan jag sitta kortare stunder men det är mest slösurf med datorn i knäet framför tvn, för jag bara vill slappa. Surfar ju på andra sidor samtidigt.
Just hästvård är jag inte inne så mycket på.

Lägger normalt sett 2 h i stallet nu. På vintern kanske 2,5. Undantag: Långturer, oförutsedda händelser, dagarna jag rider båda hästarna. Eftersom mitt fullblod inte tycker om att bli borstad och helst bara vill bli riden hela tiden blir det inte mer hästvård än nödvändigt. Borsta snabbt, visitera, vårda ev sår och liknande. Nordsvensken är mer en gosplutt som man dessutom kan borsta till förbannelse om man är på det humöret, dock nästan aldrig sjuk/skadad så sådan hästvård är nästan obefintlig med honom.

Du gör väl en snygg sammanställning av alla svaren?!

Jag har en häst och spenderar ca 3-4 timmar i stallet per dag. Visitation och själva hästskötseln tar väl dryga timmen. Sen tillkommer mockning o fodring. Skall det räknas som hästvård? Tänkte mest på själva skötseln av hästen men dålig mockning ger ju dåliga hovar.
Buke ca 1 timme. Tiden på buke inkluderar fler forum än hästvård men lejonparten är nog på hästvård. Har dock pga jobbet dygn när jag inte är varken i stallet eller på buke.

Senast ändrad:

Är i stallet på morgonen och tar in hästarna, det tar ca 30 min. Är där igen på eftermiddagen och rider och släpper ut hästarna. kan bli allt mellan 1-3h.

Buke sitter jag på om jag har tid. Mycket trevligt tidsfördriv. Och här på hästvård kollar jag olika trådar varje dag för jag är intresserad och vill lära mig och få tips och idéer om olika saker.

:bow:

Buke är ju ingen homogen grupp människor
Vad jag menar med ovanstående är att människor är olika - dvs alla jar nog isna motiv

För mig är det både och - en avkoppling och vila hjärnan, mellan dagens göromål. Måste vila mycket pga av sjukdom

Jag tycker hästvård är en hjälp när hästen är dålig - för här kan man få det allra senaste tipsen från de duktiga kompetenta som orkar skriva här

Jag har fått tips av dig bla.

Många är utbildade här och kan ge olika infallsvinklar

Men jag förstår absolut vad du är ute och far efter

Ibland undrar jag om alla hästägare "hänger i luften"
Har de inga mentorer i sin närhet

Ingen som de litar på live

Och ja för en del så är nog buke en kompensation för IRL

Senast ändrad:

Haha Just nu har jag TIO veckors absolut hästförbud annat än på andra sidan ett staket pga fraktur i en nackkota, så min tidsfördelning kommer att under en tid bli lätt skev. Maken jagar ut mej ur hagen så fort han ser mej smyga in där och hästarna är bara SÅ intresserade av en när man står på andra sidan staketet så buke får nog fungera ett tag som kompensation för olidlig hästabstinens... jag kommer att bli galen innan det här är över...eftersom buke ÄR rätt dålig kompensation om sanningen ska fram;-)

Jo fast ibland skrattar man så man gråter.... åt all underbart argsinta felfinnare fra allt;-)

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
467
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar