Fördelar vs nackdelar med att kastrera tidigt?

Meibla

Trådstartare
Vi fick lite oplanerat en 5-månaders hanvalp igår, och eftersom vi redan har en tik så kommer någon av dem att kastreras så småningom.

Lutar lite åt att det blir Ixi som kommer kastreras, mest pga att jag vill slippa risken med livmoderinflammation, men vill ha lite input på vad det finns för fördelar och nackdelar med att kastrera hanar tidigt.

Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Fördelar vs nackdelar med att kastrera tidigt?

Jag lät kastrera min pinscherkille innan han var ett år fylld. Han hade ändå vissa "defekter" som gjorde att han ändå aldrig skulle bli aktuell i avel, och jag gjorde valet att ta honom innan eventuella "problem" skulle dyka upp (starka drifter osv).
Det enda negativa är kanske att han aldrig hann bli särskilt maskulin i kroppen, i övrigt ser jag inget negativt alls. Han är mildare än många andra pinschrar och det har varit skönt att ha det gjort, liksom. Slippa oroa sig.
Han är en oerhört snäll och genomtrevlig hund, jag vet ju inte hur han hade varit okastrerad, men jag upplever honom i alla fall som mer folkkär och vänligt sinnad än andra pinschrar. Slump eller inte, jag vet inte.

Tack för infon!

Det låter ju faktiskt riktigt bra :)

det finns en hel del att läsa på om kastrering på nätet. Självklart finns de fördelarna med kastrering som Zews nämner. Men är det en storvuxen ras, skulle jag avvakta med kastrering tills den passerat 1 år. Man har kunnat se att det tar längre tid för en kastrerad hund att växa färdigt (en av min hunds bröder kastrerades vid 6 månaders ålder och när kullen röntgades kunde man se att tillväxtzonerna inte var helt slutna på honom, medan alla andra hade slutna tillväxtzoner), men också att risken för skelettcancer ökar om de kastreras tidigt. Jag hade faktiskt önskat att någon kunde forska på sambandet mellan hur lång tid det tar för tillväxtzoner att sluta sig och skelettcancer :D

Ja jag har googlat runt lite, men ville ha personliga erfarenheter också :)

Jag vet faktiskt inte hur stor han blir, skulle gissa på samma storlek som typ labbe. Förhoppningsvis lite mindre, tycker han är i precis lagom storlek redan nu :D

Skelettcancer läste jag också nånting om, och det är ju naturligtvis inget jag vill riskera att han ska få. Är det vanligt?

Nej det är väldigt ovanligt.
Ska man kastrera tik är det i regel bättre att kastrera tidigt, dvs innan första löp. Då är risken för framtida juvertumörer allra lägst.
När det gäller hanen kan du även börja med att kastrera kemiskt och sedan välja kirurgiskt.

Tiken vi har är 2,5 år gammal, och jag har tänkt att kastrera henne ett tag nu men det har liksom inte blivit av :o

Får nog bli att man tar henne först.
Hur funkar de "nya" chippen som sätts in när man kastrerar kemiskt?

Min gamla hane fick ett par sprutor, men det är 6-7 år sedan, så minnet sviktar lite.

Men är det en storvuxen ras, skulle jag avvakta med kastrering tills den passerat 1 år. Man har kunnat se att det tar längre tid för en kastrerad hund att växa färdigt (en av min hunds bröder kastrerades vid 6 månaders ålder och när kullen röntgades kunde man se att tillväxtzonerna inte var helt slutna på honom, medan alla andra hade slutna tillväxtzoner), men också att risken för skelettcancer ökar om de kastreras tidigt. Jag hade faktiskt önskat att någon kunde forska på sambandet mellan hur lång tid det tar för tillväxtzoner att sluta sig och skelettcancer :D

Vi kastrerade vår Golden-hane när han var drygt 7 månader. Vid ett års ålder röntgade vi höfter och knän mm, han var lika fint utvecklad som sina kullsyskon som inte är knipsade. Så det är väl som allt annat, har man otur kan det bli komplikationer, och angående skelettcancer så finns ju risken för prostatacancer om man har en okastrerad som inte får "tömma sig".

Tiken vi har är 2,5 år gammal, och jag har tänkt att kastrera henne ett tag nu men det har liksom inte blivit av :o

Får nog bli att man tar henne först.
Hur funkar de "nya" chippen som sätts in när man kastrerar kemiskt?

Min gamla hane fick ett par sprutor, men det är 6-7 år sedan, så minnet sviktar lite.

Suprelorin har effekt i 6 månader (finns ett större implantat med längre effekt också). Det sätts in under huden och löser upp sig, försvinner alltså till slut.

Det som händer är att testosteronproduktionen upphör så man uppnår samma effekt som med kirurgisk kastrering. Bara inte en permanent effekt.

Självklart är det så att det finns exempel där kastreringar gått bra, konstigt vore det väl annars?!? Men jag tycker det är viktigt att även baksidan med kastreringar tas upp. Det finns massor med ägare som kastrerat sina hundar som faktiskt ångrar sig efteråt, det kan vara bra att känna till, i kontrast till alla som hyllar kastreringens effekter. Alla får göra precis som de vill med sina hundar, jag tänker inte stå här och säga att folk inte får kastrera sina hundar. Men jag tycker att även de negativa aspekterna med kastrering ska lyftas fram helt enkelt, så ägaren kan fatta ett beslut utifrån den kunskap den har.

och angående skelettcancer så finns ju risken för prostatacancer om man har en okastrerad som inte får "tömma sig".

Även kastrering tycks öka risken för prostatacancer, enligt amerikanska studier. Är dock inte insatt i när man kastrerar hanar i USA, spontant skulle jag gissa på att det görs tidigt.

Min "kennelmatte" som jobbar som veterinär har skrivit en kort artikel om kastrering av hanhundar, som bland annat tar upp lite om tidig vs senare kastrering. Är någon intresserad av att läsa så PM:a.

Du får mer gärna skicka ett pm till mig :)

Sol; tack för infon, jag tror jag ska testa en sådan först, men det får nog vänta tills han blivit 10-12 månader. Än är det nog liite för tidigt :)

Länka direkt?
Vi är nog många som vill läsa.

Fö håller jag med Kivina, det pratas för lite om risker o komplikationer.
http://showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html
http://www.avma.org/onlnews/javma/mar10/100301g.asp
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf

Att enskilda veterinärer dessutom propagerar för att alla hundar skall kastreras så är de fel ute:
http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Sma...gaende-kirurgisk-kastration-av-friska-hundar/

Det som jag skulle se som den största fördelen att kastrera en hanhund tidigt är att han inte har hunnit lära sig att löptikar är intressanta, dvs han kommer inte på långa vägar bli lika störd av sådana dofter som en okastrerad.

(Tillägg ifall nån undrar, ja jag vet att alla hanhundar inte har det jobbigt vid löptikar).

Jag har själv aldrig kastrerat någon av mina hanar. Det jag har hört är att om man kastrerar tidigt så slipper man förmodligen hanhundsilska. Å andra sidan så får man tydligen en hund som inte får lika mycket muskler som en okastrerad, och dessutom får hanen ett valpigt beteende hela livet. Det valpiga beteendet kan vara såpass att det kan vara svårt att t ex träna och tävla bruks o lydnad. Alla vet ju hur svårt det kan vara att få en valp att sitta eller ligga stilla eller att sluta busa innan allt går överstyr. Det kan ju vara jobbigt att ha valpbeteendet i 12-15 år.

Jag har själv aldrig kastrerat någon av mina hanar. Det jag har hört är att om man kastrerar tidigt så slipper man förmodligen hanhundsilska. Å andra sidan så får man tydligen en hund som inte får lika mycket muskler som en okastrerad, och dessutom får hanen ett valpigt beteende hela livet. Det valpiga beteendet kan vara såpass att det kan vara svårt att t ex träna och tävla bruks o lydnad. Alla vet ju hur svårt det kan vara att få en valp att sitta eller ligga stilla eller att sluta busa innan allt går överstyr. Det kan ju vara jobbigt att ha valpbeteendet i 12-15 år.

Fast en hund tappar ju muskulatur oavsett när den kastreras eftersom muskelbyggnaden delvis är testosteronberoende. En hund som kastreras vid 5 års ålder kommer att tappa muskulatur pga. att testosteronproduktionen upphör (nästan) helt.

Att hunden skulle förbli så valpig att den blir svår att träna låter föga troligt.

Du får mer gärna skicka ett pm till mig :)

Sol; tack för infon, jag tror jag ska testa en sådan först, men det får nog vänta tills han blivit 10-12 månader. Än är det nog liite för tidigt :)

Om du tänker tävla med hunden bör du kolla dopingreglementet först bara. Är inte säker på att man får tävla med kemiskt kastrerade hundar.

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 509
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
404
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 767
Senast: attheedge
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 578
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?