Fördelar vs nackdelar med att kastrera tidigt?

Sv: Fördelar vs nackdelar med att kastrera tidigt?

Jag har en kastrerad hane och en okastrerad.
Den gamle fick prostatit som 8 åring och blev då kastrerad.

Det där med att kastrera tidigt ang tillväxtzoner gäller ju även hästar så det är ju inte så konstigt, det sägs ju där att de hästarna bkir oftast lite högre än de som kastreras efter tillväxtzonerna sluts runt 2 årsåldern.

Min gamla hund hände väl inget spec med mer än att han blev mera matglad....Han fyller 14 år nu 1:a Maj om inget konstigt händer :love:

Självklart är det så att det finns exempel där kastreringar gått bra, konstigt vore det väl annars?!? Men jag tycker det är viktigt att även baksidan med kastreringar tas upp. Det finns massor med ägare som kastrerat sina hundar som faktiskt ångrar sig efteråt, det kan vara bra att känna till, i kontrast till alla som hyllar kastreringens effekter. Alla får göra precis som de vill med sina hundar, jag tänker inte stå här och säga att folk inte får kastrera sina hundar. Men jag tycker att även de negativa aspekterna med kastrering ska lyftas fram helt enkelt, så ägaren kan fatta ett beslut utifrån den kunskap den har.

Håller med. Det har kommit fram ganska mycket negativt med kastrering av hanar. Däremot blir det inte samma problem att kastrera tikar.

Jag har inga större planer på att tävla med honom, träna kan jag göra, men mina nerver håller inte riktigt för andra tävlingar än utställningar, och där kan han inte delta iaf :)

Tack för alla svar!

Efter att ha läst länkarna och era inlägg så lutar det åt att det blir Ixi som kastreras först.
Lillen kommer säkerligen kastreras han med framöver, men då testa den kemiska först.
Någon eller båda måste kastreras för jag är inte det minsta sugen på varken en massa blandrasvalpar eller att behöva dela av hemmet när hon löper. Det sistnämnda är rätt omöjligt med för den delen.

Jag har aldrig haft problem med någon hane när det gäller hanhundsagressivitet eller att de blivit jobbiga när tikar löper så jag får väl helt enkelt hålla tummarna för att han blir som de andra :D

Angående kastrering av tikar, ska man kastrera vid någon speciell tid? dvs mellan löp, under löp, direkt efter?
Sorry för alla frågor, men jag har bara kastrerat katter tidigare :)

Har tyvärr den som word-dokument så det blir svårt att länka. Men jag kan fråga henne om det är okej att jag klipper in den här.

Mitt emellan två löp, o enligt den visserligen begränsade studien på Rottistikar så bör det helst ske vid 4, helst 5 års ålder.

Tack :)

4-5 år, hur kommer det sig att det ska vara just den åldern?

Om jag minns rätt så var det skärningspunkten då tikarna inte fick kortare livslängd än sina intakta medsystrar.

Min hane kastrerades när han var 7 månader. Dels för att han skulle gå på dagis och dels för att sambons föräldrar som hjälpte oss mycket som hundvakt hade tikar.

Nu är det svårt att veta hur han skulle vara om han inte blivit kastrerad, men som han är nu är han alldeles perfekt, enklare hund får man leta efter.

Det går alldeles utmärkt att träna honom. Vi har inte kommit så långt, men det beror helt och hållet på mattes bristande kunskaper.
Han är helt klart busig, men valpig skulle jag inte kalla honom.

*knapplån*

Istället för att starta en ny tråd så fortsätter jag här.

Vi fick ju hem Zingo i fredags, en liten, rädd och osäker kille som verkade mer eller mindre apatisk.
När sambon hämtade honom så fick han honom iförd stryphalsband och inte det minsta van vid att gå i koppel och dessutom livrädd för själva ljudet av haken när man sätter på det.
Han sprang helt enkelt och gömde sig eller satt och skakade i ett hörn så fort vi tog fram kopplet.
Vilket var lite problem eftersom han inte är rumsren och vi måste springa ut med honom med jämna mellanrum.

Vi kastade strypet åt h*vete och satte på honom ett mjukt halsband från hurrta och har försökt göra halsband och koppel till något positivt med blandade resultat under helgen.

Men nu ikväll när jag tog fram hundarnas koppel och frågade om vi skulle gå ut, då kom han springande med viftande svans :bump:, I morse var också första gången han viftade på svansen öht, såg inte honom göra det hos tidigare ägaren heller, vilket jag tyckte var lite konstigt.

Tänk att man kan bli så glad för såna småsaker :love:

Skrev innan jag läste så det blev onödigt och då tog jag bort det :)

Ah okej, blev lite fundersam när det bara var massa punkter :P

Även kastrering tycks öka risken för prostatacancer, enligt amerikanska studier. Är dock inte insatt i när man kastrerar hanar i USA, spontant skulle jag gissa på att det görs tidigt.

Min "kennelmatte" som jobbar som veterinär har skrivit en kort artikel om kastrering av hanhundar, som bland annat tar upp lite om tidig vs senare kastrering. Är någon intresserad av att läsa så PM:a.

Det ar riktigt att man har forordar att kastrera tidigt, riktigt tidigt, for att forhindra att intakta hundar springer losa och avlar "willy-nilly" och fyller 'shelters' med nya hundar. Det innebar inte att det ar bast for varje enskild hund att kastrera tidigt, det ar for att folk har ofta ar sa oansvariga med sin hundhallning.

Håller med. Det har kommit fram ganska mycket negativt med kastrering av hanar. Däremot blir det inte samma problem att kastrera tikar.

Bade han hundar och tikar far ofta Osteosarcoma mycket tidigare om de ar kastrerade och man har nu borjat recomendera att kastrera sent, efter 6 ars alder.

Mitt emellan två löp, o enligt den visserligen begränsade studien på Rottistikar så bör det helst ske vid 4, helst 5 års ålder.

Har ar en link till studyn i fraga.

Det ar riktigt att man har forordar att kastrera tidigt, riktigt tidigt, for att forhindra att intakta hundar springer losa och avlar "willy-nilly" och fyller 'shelters' med nya hundar. Det innebar inte att det ar bast for varje enskild hund att kastrera tidigt, det ar for att folk har ofta ar sa oansvariga med sin hundhallning.

Hur tidigt kastrerar man? (jag har i och för sig en 6-årig tik och bor i Sverige, men är alltid nyfiken)

Har sager man traditionellt fore 6 manader, alltsa fore forsta lopet pa tikar och innan han hundar blir konsmogna. Man har ocksa forsokt att infora aven tidigare kastration ... som i Australien dar (sarskilt katter) kastration sa tidigt som 4-8 veckor ar mycket vanligt. (Det har blivit den recomenderade aldern att kastrera) Det hanger helt ihop med vilka skadeverkningar over population av "vilda" hundar och katter har pa miljon, och inte alls pa vad som ar bra for de enskilda djuren.

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 509
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
404
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 767
Senast: attheedge
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 578
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?