Förbjudet med ståltråd?

Sv: Förbjudet med ståltråd?

Antar att det inte var menat direkt till mig (eller var det?) för jag har väl inte sagt något om att elrep är det bästa/enda.
Jag har nylongrimma i transporten, den går ju sönder i spännena lika lätt som en lädergrimma går sönder.
Jag har själv skurit/bränt mig i båda knävecken på elrep för inte alls så länge sedan (klev över en liggande tråd med häst, hästen snubblade, for iväg - mina ben var i vägen - inte smart) så jag vet om att de kan göra skada.

Har dock varit med om elrep som gått av också men det kanske beror på sorten. Detta var nog ett billigare sådant, men det var det jag brände mig på också.

Jag tror inte det finns en enda staket-variant som inte kan skada hästarna. Elrepen syns bra tycker jag (vi har blåvita rep), men självklart, hästarna kan fastna och trassla in sig.
Jag har å andra sidan på kort tid varit med om två hästar som fastnat i slät ståltråd, som trasslat sig flera varv runt benen och gått av. Trådarna har varit väl sträckta, absolut inga hängande eller dåligt uppsatta varianter. Den ena hästen klarade sig mirakulöst undan med ett mindre trycksår runt kotan efter att tråden virat sig stenhårt, den andra fick en sena avskuren.
Trästaket har jag alltid tyckt varit det optimala, i kombination med elrep/ståltråd. Men jag har sett hästar skena igenom detta också, med varierande grad på skador. Hästar i panik springer igenom vad som helst, utom möjligen en stenmur då.
Är inget fan av ståltråd eftersom jag tycker den syns så dåligt, men jag tycker nog inte man ska förbjuda den. Som många säger, på lurviga hästar är det säkert det klart effektivaste. och jag tycker inte man kan säga att det är farligare än andra stängsel..

KL
Det borde inte finnas ngn anledning till att ha ståltråd idag. Band o tråd finns i god kvalite´se lågt Ohmtal.

Sen är det skitviktigt att man sätter upp elstaket bra o sen håller efter dem.

Plaststolp är bara till för tillfälliga staket. Trästolp är för att ge det stadga- inte bara för att hålla upp tråden.

Den nästan viktigaste aspekten är som Teledonna skrev. Isolatorn ska hålla fast tråden i stolpen för annars blir det som ett resårband som inte går av förrän där det sitter fast o kan skada hästarna rejält.

Rep kan förorsaka hemska skador. därför har man hylsor på som skär av repet vid belastning. Alla tillverkare ska ha skrivit hållfastheten på förpackningen. Den ska inte vara för bra.

Det går att göra staket i band o tråd som håller lurviga saker inne.
OM.. man har hela ledare, inte 180 knutar, ej lindat runt träd, rätt jordning, rätt höjd o antal o ett aggregat ämnat för ändamålet.
Jordningen är som bekant ofta boven.

hästar ser naturfärger bäst. grönt o brunt.
Syns även bäst på vintern för oss.

Vem gjorde jämförelsen med nylongrimmor...???
De är betydligt tjockare o numera är godset i spännena inte som förr utan kinatillverkade o går sönder förvisso. Jag garderar mig iallafall med att sätta en nyckelring i käkspännet om de nu har grimma på sig en tid i hagen. Annars är det grimmor i läder som gäller vid all hantering. Där är tyvärr även materialet oxå sämre på billiga grimmor. man får vad man betalar för...

Senast ändrad:

Har sett skador från både ståltråd och rep, HEMSKT! med de finns små stålkolvar man sätter på stängslet lite här och där med vassa kanter som skär igenom stänglslet om de belastas tex av en häst bryter sig ut eller fastnar, skitbra.
Kan man se till att ståltråden syns så är det bra tex vita tyg/plast bitar på eller kombinera stålstråd med nådon annan vit tråd.

Jag tvivlar inte på att det kan bli hemska skador av såväl järntråd som rep, jag ville mest bara veta vad som ligger till grund för diskussionen om järntrådens vara eller icke varande; om det finns fakta eller om det handlar om tyckande.

Bland dagens nyheter här på Buke, finns ett radioreportage som verkar säga att det inte ens fanns någon egentlig faktagrund för förbjudandet av taggtrådsstängsel, vilket verkar helt ofattbart för mig -i mina ögon är taggtråd vedervärdigt. Men det är egentligen grundat mer på att jag tycker så illa om att jobba med det än att jag faktiskt sett så mycket skador på hästar från det. Med andra ord -jag tycker det är jobbigt att bli rispad av taggtråd och därför tycker jag att det är sämre än ett bra elstängsel. Men kanske det egentligen inte är så?! Kan tillägga att jag har visst sett taggtrådsskador på hästar, men jag kan inte säga säkert att det inte skulle blivit skador av andra stängseltyper i samma situation, även om jag tror det.

Vidare verkar ju LRF-mannen i inslaget även nämna elband som orsak till hemska skador och det verkar ju de flesta här vara överens om att det är ett bra alternativ. Jag säger inte vem som har rätt eller fel, jag bara säger att det verkar handla om tyckande grundat på individuella erfarenheter och hoppas att om det nu skulle komma ett beslut att det är grundat på rejäla fakta.

Band kan förvisso bränna.. om de inte går av, men det säger sig själv att en tunn men ack så stark tråd kan skära.
Av samma anledning har man breda anläggningsytor för att sprida belastningen.
Se skillnad repgrimma vs vanlig grimma. Skarp/ mildare
De tjocka anläggningsytorna på selar där hästen ska kunna dra stor vikt. sadelgjord..etc etc..................................

Säkerhetsbälte, hundhalsband.

Alla ELstaket måste vara väl synliga o ha god ström på för att det ska fungera som en MENTAL barriär- de vet o går ej nära.
Det går att hägna in alla djur o människor med just skräcken för el.

Har man inte ström i så får man skaffa trä/ plaststaket.

Jag förstår mycket väl ditt resonemang om anläggningsyta, men det förändrar inte det faktum att fullblodet i mitt fall inte skars i bitar när han galopperade in i vårt järntrådsstängsel. Jag antar att det var med en hel del kraft bakom sig som han brakade in i stängslet.

Så det får mig att undra över i vilka situationer en häst blir skuren av en järntråd då andra typer av stängsel inte skulle orsaka skada?

Jag tror på intet vis att järntråd är det perfekta stängslet, men i dagsläget ser jag det som ett bra alternativ för våra hagar och det är säkert färgat av att jag inte sett några skador relaterade till tråden men också av att de två djurskyddsinspektörerna (som annars faktiskt anses som nitiska av kollegor) faktiskt berömde vårt stängsel.

I vilket fall är prio ett för mig att se till att hästarna inte vill gå in i stängslet till att börja med och att det är anlagt och underhålls ordentligt. I mina ögon spelar det mindre roll vilken typ av tråd/band/rep/snöre man använder om det inte sätts upp ordentligt och hålls efter samt, som du också säger, att hästarna har respekt för stängslet.

Tycker att du glömmer bort hållfastheten o om man har många trådar bildar det en bredare anläggningyta- ett hållfast staket som hsten förhoppningsvis inte gör sig illa på.

min stora häst sprang in i ett repstaket o det enda som hände var att en stolpe gick av. Som en vägg. Vajerräcke:idea: studsade tillbaka.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 518
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar