Förbjudet med ståltråd?

Lona

Trådstartare
Vet inte vilket forum det här hör hemma på men...
Vi diskuterade ståltrådsstängsel idag i stallet, stämmer det att det är förnjudet? Taggtråd vet jag givetvis men "vanlig" ståltråd?
Vi vill ha bort ståltråden från hagen pga skaderisken men samtidigt innebär det att en av hästarna så här på vårkanten sannolikt kommer att smita från hagen.

Sv: Förbjudet med ståltråd?

Nej den är inte förbjuden. Skaderisken är väl inte större med den än med "rep" ?

Använder HELST ståltråd då "lurvisarna" rymmer annars! Men även ett vitt band för den synliga delen. Upplever att elrepen gör mycket större skada än tex ståltråd då den inte snor in sej hästbenen lika lätt. Banden går åtminstonde av om nån fastnar och det gör INTE repen! :mad:

Har för mig att det diskuteras om att förbjuda ståltråd, men i dagsläget är det inte förbjudet.

Använder HELST ståltråd då "lurvisarna" rymmer annars! Men även ett vitt band för den synliga delen. Upplever att elrepen gör mycket större skada än tex ståltråd då den inte snor in sej hästbenen lika lätt. Banden går åtminstonde av om nån fastnar och det gör INTE repen! :mad:

Tummen upp :bow::bow:
Vi har båda delarna men ska få upp ståltråd överallt, då det leder strömmen bättre och sen har jag har sett hur "fint" den går sönder när en häst går igenom inget trassel runt benen där inte ;)

Har för mig att det diskuteras om att förbjuda ståltråd, men i dagsläget är det inte förbjudet.

Man kan ju hoppas det tänks efter före....det lär bli många shettisar, islänningar o andra "lurvisar" ute på gatorna annars i framtiden!

Japp, och finns många som har enorma hagar inhägnade med ståltråd, både två och tre stycken, kommer kosta skjortan i både tid och pengar att dra om alla stängsel.

??? Har du aldrig sett ett djur trässla i sig ståltråd???
Igen vakert syn och ett plågsam död!!!
Gå utt och klipp av ett tråd och se vad hander, den lägga sig inte plätt som ett rep eller band men snöra sig.
Jag har alltid föradragit el band, mindra risk för häst och andra djur.
Vid traffikerat vägger är det befogat och klåk med ett realt stocket av bommer.
Tycke själv inte om rep för att gå inte av och som du säjer den kan göra en del skada.

Senast ändrad:

Vet inte vilket forum det här hör hemma på men...
Vi diskuterade ståltrådsstängsel idag i stallet, stämmer det att det är förnjudet? Taggtråd vet jag givetvis men "vanlig" ståltråd?
Vi vill ha bort ståltråden från hagen pga skaderisken men samtidigt innebär det att en av hästarna så här på vårkanten sannolikt kommer att smita från hagen.
Jag håller på att byta ut mina elband till ståltråd, för att vintrarna här är för extrema för band. Det har gått av på minst 20 olika ställen på sistone och när snön tynger ner banden så böjs metallen i isolatorerna, vilket i sin tur gör att stolparna fläks sönder. Så när all snö är borta så har jag både band, isolatorer och stolpar att byta ut och laga!

Jag har shettisar och de flesta av dem har helt tappat respekten för elbanden den här vintern. Strömmen leder inte och hästar rymmer... Jag är verkligen urless på att jaga lösa ponnyer nu, så jag har kommit fram till att risken att de skulle springa så fort att de har sönder ståltråden och därmed skadar sig är betydligt mindre än att de blir påkörda för att de är lösa på vägen.

Slät metalltråd är tillåten. Leder strömmen bäst.
Jag har en rad vitt elrep för synlighetens skull och två rader slät tråd för att hästarna ska veta att det är el och inte vilja gå på staketen.

svarar allmänt ,vid skarvning av ståltråd skal man vara nogrann so det inte blir en vass ände som skadar om tråden dras efter hästen.

??? Har du aldrig sett ett djur trässla i sig ståltråd???
Igen vakert syn och ett plågsam död!!!
Gå utt och klipp av ett tråd och se vad hander, den lägga sig inte plätt som ett rep eller band men snöra sig.
Jag har alltid föradragit el band, mindra risk för häst och andra djur.
Vid traffikerat vägger är det befogat och klåk med ett realt stocket av bommer.
Tycke själv inte om rep för att gå inte av och som du säjer den kan göra en del skada.

JO!!! Jag har sett skador efter ståltråd!!! Men inte på mina egna djur. Eftersom jag snor ståltråden vid VARJE isolator så blir det aldrig nägra "snurror" på mina ståltrådar utan de går tvärtav....däremot det förb--ade elrepet :devil::devil: som ger så enorma skador! Om man nu inte sätter upp dom där grejerna som skär av repet med ca 10 m avstånd...men vem har råd med dom :confused:

Allmänt svar:
Ok. Vi satte upp ståltråden just för att en av pållarna går rakt igenom annars frampå vårkanten när gräset är grönare på andra sidan stängslet men så började vi diskutera det hela då en av hästarna (faktiskt han som rymmer) fastnade igår med frambenet och drog med sig en bit av stängslet. Det gick bra, men det hade ju kunnat sluta illa.

Vi får väl ta ett snack om hur vi skall göra, pest eller kolera liksom...

Allmänt svar:
Ok. Vi satte upp ståltråden just för att en av pållarna går rakt igenom annars frampå vårkanten när gräset är grönare på andra sidan stängslet men så började vi diskutera det hela då en av hästarna (faktiskt han som rymmer) fastnade igår med frambenet och drog med sig en bit av stängslet. Det gick bra, men det hade ju kunnat sluta illa.

Vi får väl ta ett snack om hur vi skall göra, pest eller kolera liksom...

Visst är det väl för hopplöst :cry: men testa att sno tråden vid varje isolator.. Det bästa staketet är nog en hög,stor stenmur....går inte att springa igenom, går inte att äta, snön raserar den inte.....men vem vill bygga dom:angel:

KL

Om man nu ska ha ståltråd, är det en särskild sort man ska ha då för att den ska kunna gå av?
Ser bara framför mig hur hästens ben skivas av med ett snyggt snitt på mitten när hästen springer igenom tråden :crazy: :p

Jag tycker det är lustigt att folk inte vill ha en nylongrimma i transporten för att den aldrig går sönder men när det kommer till stängsel så ska det helt plötsligt vara just det materialet :confused: Om materialet inte går sönder i en grimma varför skulle det då gå sönder när det är en tråd i ett staket?
Ägaren till förra stallet jag stod i blev av med en häst just pga dessa jävla rep. Hästen sprang igenom staketet och slet av senorna på ett ben så inget fanns att göra.
Om jag fick välja skulle jag har ståltråd i staketen då den leder strömmen bättre samt att jag tror den är avsevärt mycket säkrare för hästen.

Det diskuteras att förbjuda ståltråd, men just nu är den tillåten.Om man absolut måste ha det så se för guds skull till att spänna den riktigt hårt, det går inte att spänna den tillräckligt hårt med mänsklig styrka.

Jag tycker också vanlig ståltråd verkar som det bästa alternativet efter trästaket.

I andra länder där de fortfarande använder taggtråd - iiihhh... Var en häst som hoppade ett staket för inte så länge sedan, han har ett fett sår över hela bakbenet. Köttigt värre. De tycker dock det är säkrare med taggtråd än eltråd.

Jag tycker också vanlig ståltråd verkar som det bästa alternativet efter trästaket.

Jag tycker att det bästa är trästaket + ståltråd med MKT el i :devil:

Ett rejält trästaket springer inte hästarna gärna igenom och om det dessutom är mkt el på det vill de inte vara i närheten av det och tugga på det heller :)

Vilka är det som diskuterar och hur länge har det varit uppe till diskussion? Gäller det all ståltråd? Undrar då ett par djurskyddsinspektörer stanna till här i höstas och tyckte vårt staket såg väldigt bra ut. Vi har tre ståltrådar, två 2 mm och högst upp en som nog är 4 mm om inte mer. För synlighetens (och hörbarhetens) skull har vi knutit färgglada plastremsor i tråden.

kl
Hade ett engelskt fullblod här som sprang rakt in i stängslet efter ett par hundra meters ansats. Kanske hade vi bara en oändlig tur, men det fanns inte en skråma på hästen efteråt, trots att tråden inte gick av (dock lossade den från hörnen). Istället för att "skivas" i bitar "studsade" hästen över tråden till andra sidan.

Finns det faktiskt statistik över skador relaterade till olika typ av stängsel? Oavsett måste väl det viktigaste vara att ha hagar av ordentlig storlek och med ett rejält och helt stängsel med tillräckligt med el så hästarna inte går nära för skojs skull heller?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 518
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar