Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lagstiftningen är sådan att husdjur och rökning räknas som inom ramen för normalt leverne.
Och det fascinerande är i vilken uppfostrande ton så många tycks behöva argumentera kring det.
Det vill säga, man argumenterar knappt alls mot lagen, men desto mer mot de beteenden som man finner oacceptabla. Och man sätter sig själv i något slags identifikation med makten, samtidigt som man visar något som å ena sidan kan tolka som att man ser sig om perfekt (den som med all rätt uppfostrar andra), å andra sidan kan tolkas som att man ivrigt visar makten till vilken grad man är redo att liera sig med den (hur mycket hellre man lyder och bekräftar den än med någon/något annat). Det är intressant.
Den andra extremen är att man anser sig ha rätt att utsätta andra för cigarettrök.
Den andra extremen är att man anser sig ha rätt att utsätta andra för cigarettrök.
Det är helt galet att det är jag som är "boven" (som någon slags representant för alla jävliga hyresgäster) när det handlar om beslut och makt på en helt annan nivå. Jag följer lagar och regler och är inte oprovocerat otrevlig. Jag har inte stiftat lagarna.
Nej, inte som jag ser det. Jag röker inte, men jag blir en vanlig dag "utsatt" för en massa saker som jag skulle kunna hetsa upp mig moralistiskt och uppfostrande över på samma vis som somliga gör över tobaksrök, men jag vill inte. Oftast.
För att jag inte tycker att marknaden ska vara fri?
Det argumentet är ju skapligt tunt. Varför just rökare och husdjursägare? Finns en massa annat som hyresvärdar skulle kunna vilja välja bort då; människor med musikintresse, barn, stora familjer, unga människor som festar etc.
Jag tycker att det är väldigt bra att hyresvärdar inte får sätta regler hur de vill. De befinner sig i ett enormt maktöverläge gentemot hyresgästerna, särskilt så som marknaden ser ut idag. Segregationen, särskilt i städerna, skulle ta en sanslös otäck snurr om inte vi hyresgäster hade det skydd vi har.
Det är helt galet att det är jag som är "boven" ....
Fast när folk skriver att det är ju bara att låta bli att röka då, eller har du inte funderat på att sluta röka, och liknande, så är det ju uppfostrande. Eller att det är fult att luras genom att röka, så att säga, därför att hyresvärden har undanbett sig det (när nu inte hyresvärden har rätt att förbjuda rökning).
Det är en nästan hårresande frånvaro av maktperspektiv.
Men tala ur skägget. Det du går igång om är tråden om mina hyresvärdar som var aktuell för flera år sedan. Vill du diskutera den och min situation så säg det istället för att komma med antydningar som inte ens grundar sig på de faktiska förhållandena.Du behöver bara stå för dina egna åsikter och handlingar.
Inget annat vad jag kan se.