Förbjuda husdjur?

Sv: Förbjuda husdjur?

Det är totalt rökförbud på hela fastigheten.
D.v.s. överallt inne i husen och på hela tomten.
Samma gäller pälsdjur.
Alltså inga besökande pälsdjur heller.
Och ingen rökruta.

När det handlar om bostäder (och ingenting annat) så anser jag att det måste finnas någon slags rättvisa i det. Inte att det är helt och hållet hyresvärdarnas marknad. Alla ska ha rätt till en bostad. Man kan t ex göra som kommunala bostadsbolag och tillämpa kösystem. Det är inte helt bra det heller men det gör det lite mindre godtyckligt.

Som vi har konstaterat sjutton gånger i tråden så finns det allergihus. Det vet du ju.

Lagstiftningen är sådan att husdjur och rökning räknas som inom ramen för normalt leverne.

Då så kan jag bara konstatera att du inte har någon som helst förståelse för den andra sidan.
D.v.s. för hyresvärdarnas situation.

Och nu så är det så att jag tycker att sådant skall gå åt båda håll.

Lagstiftningen är sådan att husdjur och rökning räknas som inom ramen för normalt leverne.

Och det fascinerande är i vilken uppfostrande ton så många tycks behöva argumentera kring det.

Det vill säga, man argumenterar knappt alls mot lagen, men desto mer mot de beteenden som man finner oacceptabla. Och man sätter sig själv i något slags identifikation med makten, samtidigt som man visar något som å ena sidan kan tolka som att man ser sig om perfekt (den som med all rätt uppfostrar andra), å andra sidan kan tolkas som att man ivrigt visar makten till vilken grad man är redo att liera sig med den (hur mycket hellre man lyder och bekräftar den än med någon/något annat). Det är intressant.

För att jag inte tycker att marknaden ska vara fri?

Jag har förståelse för mina hyresvärdar. Det gör inte allting skitbra men jag är inte en nitisk hyresgäst som finner nöje i att klaga. Men jag är medveten om våra väldigt olika positioner: jag betalar för att ha en bostad medan de vårdar en inkomstgenererande investering. Jag kan inte strunta i att ha en bostad medan de kan sälja huset och investera i någonting helt annat om de vill. Jag kan inte välja och vraka bland bostäder medan de kan välja och vraka bland hyresgäster. T o m utifrån sådana kriterier som är olagligt att ta i beaktande, om de gör det lite lagom subtilt.

Och det fascinerande är i vilken uppfostrande ton så många tycks behöva argumentera kring det.

Det vill säga, man argumenterar knappt alls mot lagen, men desto mer mot de beteenden som man finner oacceptabla. Och man sätter sig själv i något slags identifikation med makten, samtidigt som man visar något som å ena sidan kan tolka som att man ser sig om perfekt (den som med all rätt uppfostrar andra), å andra sidan kan tolkas som att man ivrigt visar makten till vilken grad man är redo att liera sig med den (hur mycket hellre man lyder och bekräftar den än med någon/något annat). Det är intressant.

Ja det är den ena extrema tolkningen.

Den andra extremen är att man anser sig ha rätt att utsätta andra för cigarettrök.

KL

Med tanke på hur populärt det är att bygga nya hyresrätter så är kanske inte lagstiftningen på området helt optimal.

Det är helt galet att det är jag som är "boven" (som någon slags representant för alla jävliga hyresgäster) när det handlar om beslut och makt på en helt annan nivå. Jag följer lagar och regler och är inte oprovocerat otrevlig. Jag har inte stiftat lagarna.

Den andra extremen är att man anser sig ha rätt att utsätta andra för cigarettrök.

Nej, inte som jag ser det. Jag röker inte, men jag blir en vanlig dag "utsatt" för en massa saker som jag skulle kunna hetsa upp mig moralistiskt och uppfostrande över på samma vis som somliga gör över tobaksrök, men jag vill inte. Oftast.

Det är helt galet att det är jag som är "boven" (som någon slags representant för alla jävliga hyresgäster) när det handlar om beslut och makt på en helt annan nivå. Jag följer lagar och regler och är inte oprovocerat otrevlig. Jag har inte stiftat lagarna.

Ja, så blir det ju. Jag ser det som ett uttryck för just det där jag skrev om. Om man inte vill eller kan se lite distanserat på det, så hamnar man ju lätt i det där sättet att försöka normera och moralisera.

Just att du blir boven när det handlar om en lagstiftning som står på din sida, det är spännande. (Särskilt när man inte blir lika illa behandlad i diskussionen som du, det gör det ju lite jobbigare ändå.)

Jag kan ju säga att det inte direkt uppmuntrar eller underlättar för mig att "ha förståelse för" de som befinner sig i maktöverläge gentemot mig (dvs hyresvärdar). Det är en nästan hårresande frånvaro av maktperspektiv.

Nej, inte som jag ser det. Jag röker inte, men jag blir en vanlig dag "utsatt" för en massa saker som jag skulle kunna hetsa upp mig moralistiskt och uppfostrande över på samma vis som somliga gör över tobaksrök, men jag vill inte. Oftast.

Jag ligger inte heller sömnlös över det här men precis som du så diskuterar jag frågan på ett forum. Det är lite fräckt att säga att det är uppfostrande eller moraliserande bara för att man har en avvikande åsikt.

Jag tycker också att hyresvärdar skall följa lagen. Med den lagstifningen vi har så är makten inte bara på hyresvärdens sida och det är bra så. Däremot kan jag tillåta mig gilla eller ogilla delar av lagen och då kan jag faktiskt diskutera det tex här.

Fast när folk skriver att det är ju bara att låta bli att röka då, eller har du inte funderat på att sluta röka, och liknande, så är det ju uppfostrande. Eller att det är fult att luras genom att röka, så att säga, därför att hyresvärden har undanbett sig det (när nu inte hyresvärden har rätt att förbjuda rökning).

Det borde kort sagt, om frågan intresserar, vara möjligt att diskutera rökning utan att i nämnvärd omfattning diskutera rökarna och deras moral.

Det borde också vara möjligt att diskutera hur man tycker att lagar och regler för rökning bör se ut, utan att diskutera de usla rökarnas förfallna karaktärer, tycker jag.

Jag har inget minne av att någonsin ha sett dig moralisera över rökning, tex, men får ju erkänna att jag inte heller upprättat något åsiktsregister i frågan. :)

För att jag inte tycker att marknaden ska vara fri?

Det är nog där som våra åsikter går isär mest.
Det handlar då om politiska ideologier som vi inte delar.

Jag tror nämligen att en fri marknad är det enda som kommer att lösa problemet med bostadsbristen.
Och du tror att det löses bäst med att bostadsmarknaden kontrolleras av staten (eller motsvarande).

Det argumentet är ju skapligt tunt. Varför just rökare och husdjursägare? Finns en massa annat som hyresvärdar skulle kunna vilja välja bort då; människor med musikintresse, barn, stora familjer, unga människor som festar etc.

Jag tycker att det är väldigt bra att hyresvärdar inte får sätta regler hur de vill. De befinner sig i ett enormt maktöverläge gentemot hyresgästerna, särskilt så som marknaden ser ut idag. Segregationen, särskilt i städerna, skulle ta en sanslös otäck snurr om inte vi hyresgäster hade det skydd vi har.

Ja stora familjer är ju ett problem faktiskt. Nu ser jag rent byggnadstekniskt på det och moraliserar inte ;).

Ventilationssystemet är dimensionerat för en viss personbelöastning. Om för många bor i en lägenhet blir det mer duschande och mer fuktbelastning från människor. Lägenheten kan då helt enkelt bli osund att bo i.

Fast när folk skriver att det är ju bara att låta bli att röka då, eller har du inte funderat på att sluta röka, och liknande, så är det ju uppfostrande. Eller att det är fult att luras genom att röka, så att säga, därför att hyresvärden har undanbett sig det (när nu inte hyresvärden har rätt att förbjuda rökning).

Det är ju ingen mänsklig rättighet att röka. SÅ länge ingen annan störs så får folk röka. Det kan dock störa grannar om det röks i lägenheter eller på balkonger. Då tycker inte jag att rättigheten att röka är självklar längre. SÅ då är ju valet att sluta röka eller se till att röka där det inte stör.

Det kan ju bli en sanitär olägenhet med rökning och då går det att förbjuda men det är komplicerat.

Det är en nästan hårresande frånvaro av maktperspektiv.

Jag tror att du drar litet för stora växlar på det där med makten hos hyresvärdar.

I många länder med en fri hyresmarknad så är det hyresgästerna som kan välja och vraka.
Där så är det de som har makten och kan sätta krav.

Och helt ärligt så skulle jag vilja ha det litet mera så.
För som det är nu behöver man som hyresvärd inte anstränga sig alls för att fylla sina bostäder och det är då som perspektivet blir så snett.

Flera bostäder som ger en bättre marknad för hyresgäster skulle lösa många problem.

Nej precis, det är inte så här. Självklart skulle maktförhållandet se annorlunda ut om relationen mellan utbud och efterfrågan så annorlunda ut.

Du behöver bara stå för dina egna åsikter och handlingar.
Inget annat vad jag kan se.
Men tala ur skägget. Det du går igång om är tråden om mina hyresvärdar som var aktuell för flera år sedan. Vill du diskutera den och min situation så säg det istället för att komma med antydningar som inte ens grundar sig på de faktiska förhållandena.

Eller har jag uttryckt något in den här tråden som du tycker att jag inte står för?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 581
Senast: hollypolly
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 899
Senast: Cattis_E
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 896
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka