Förbjuda husdjur?

Sv: Förbjuda husdjur?

Komma åt?

De flesta (större) hyresvärdar är tack och lov professionella nog att inte ha som mål att "komma åt" sina hyresgäster, eller på andra sätt försöka uppfostra dem.

En lägenhet är ett hem för de som bor där, inte något slags uppfostringsanstalt som man hamnat på av misstag. I sitt hem, lever man sitt normala hemmaliv, som mycket väl kan innefatta både hundar och tobak. Inget konstigt med det överhuvudtaget.

Och nej, hundar och katter brukar inte vara förknippade med problem. Det förekommer säkert, men normalfallet är naturligtvis att det fungerar.

De flesta större och mindre hyresvärdar är professionella även om de gemensamt önskar att komma åt de rökare och djurägare som förstör bostäderna och förpestar tillvaron för övriga hyresgäster.

Bland de problem som registreras så är rökskadade och djurskadade bostäder ett vanligt förekommande problem - därmed inte sagt att alla katter och hundar för oljud eller förstör bostäderna.
När det kommer till klagomål är även klagomål på rökdoft från rökande grannar och skällande hundar vanligt representerade.

Min inställning grundar sig rakt av på att en bostadsägare/hyresvärd själv bör få bestämma vilka kriterier som gäller för hyresgästerna. Det är inte svårare än att man accepterar eller söker något annat.
Det är inte direkt diktatoriskt att undanbe sig hundar och rökare eftersom det faktiskt är förknippat med relativt hög risk. Gällande rökare är risken väldigt hög.

Senast ändrad:

Jag som är hyresgäst, rökare och samboende med ett djur är jäkligt glad att hyresvärdar inte lättvindigt får förbjuda mig att leva mitt liv som jag vill. De flesta av mina grannar (som också röker och har djur) är också glada över det. Undrar var vi alla hade fått bo annars... Vi är liksom rätt glada över att vi alls har en bostad.

Det handlar inte om att förbjuda eller styra över någon annans liv, det handlar om att värna sitt kapital och egendom.
Det gör väl de flesta av oss även om vi inte är hyresvärdar.

Nu finns det ju en alternativ lösning för att kringå detta och det är att ta ut en rejäl deposition. 50 000 - 100 000 kr är inget märkvärdig belopp när det gäller sanering efter en rökare eller renovering pga skador från katt/hund.
Det börjar som skrivet bli vanligare och jag kan absolut se varifrån det kommer.

Det är inte svårare än att man accepterar eller söker något annat.
Det är väl nog så jäkla svårt? När bostadsmarknaden ser ut som den gör. Det är för många människor väldigt svårt att hitta en bostad alls!

Eller anser du det vara rimligt att folk ska behöva göra sig av med sina djur eller sluta röka för att få en vettig bostadssituation? Dvs inte flytta runt hos kompisar, hyra en skrubb olagligt i tredjehand eller behöva sova utomhus eller i en trappuppgång.

Eftersom hyresvärdens "kapital och egendom" också råkar vara någon annans bostad så blir det så att denne styr över den andres liv.

Det är väl nog så jäkla svårt? När bostadsmarknaden ser ut som den gör. Det är för många människor väldigt svårt att hitta en bostad alls!

Eller anser du det vara rimligt att folk ska behöva göra sig av med sina djur eller sluta röka för att få en vettig bostadssituation? Dvs inte flytta runt hos kompisar, hyra en skrubb olagligt i tredjehand eller behöva sova utomhus eller i en trappuppgång.

Sluta röka, absolut.
Vill man verkligen ha en bostad så kanske det kan vara en motivationsfaktor. Rökning är ohälsosamt och drabbar omgivande miljöer och människor.
Ett annat alternativ är att börja snusa istället för att röka.

Göra sig av med sitt husdjur, nej. Det är tråkigt att det är så många som inte tar ansvar för sitt djurägande att det här blivit en fråga. Om alla hade tagit hand om sina djur, fostrat dem OCH gjort rätt för sig när de misslyckats - så hade den här diskussionen aldrig uppstått.

Jag hade personligen aldrig låtit min hund okynnesskälla i bostaden och hade den eller katten saboterat bostaden hade jag givetvis och självklart betalat vartenda litet öre för att återställa.
Av någon märklig anledning är detta långtifrån självklart för alldeles för många djurägare.

De flesta större och mindre hyresvärdar är professionella även om de gemensamt önskar att komma åt de rökare och djurägare som förstör bostäderna och förpestar tillvaron för övriga hyresgäster.

Bland de problem som registreras så är rökskadade och djurskadade bostäder ett vanligt förekommande problem - därmed inte sagt att alla katter och hundar för oljud eller förstör bostäderna.
När det kommer till klagomål är även klagomål på rökdoft från rökande grannar och skällande hundar vanligt representerade.

Min inställning grundar sig rakt av på att en bostadsägare/hyresvärd själv bör få bestämma vilka kriterier som gäller för hyresgästerna. Det är inte svårare än att man accepterar eller söker något annat.
Det är inte direkt diktatoriskt att undanbe sig hundar och rökare eftersom det faktiskt är förknippat med relativt hög risk. Gällande rökare är risken väldigt hög.

Fast det är ju redan nu svårt att få tag på lägenhet på vissa platser i landet. Alltså vi pratar år i kö för en sunken 2:a i ett dåligt område. Säg att man skulle börja röka igen efter flera års uppehåll, eller väldigt gärna skaffa en hund/katt. Ska man flytta då?

Om hyresvärden inte har råd att sanera lägenhet efter rökare eller hundägare så är det väl enklast att antingen allergiklassa huset eller så ta ut tillräckligt mycket i hyra för att täcka sådana kostnader. För de flesta hyresvärdar så funkar det ju, de får det att gå runt...

Fast det är ju redan nu svårt att få tag på lägenhet på vissa platser i landet. Alltså vi pratar år i kö för en sunken 2:a i ett dåligt område. Säg att man skulle börja röka igen efter flera års uppehåll, eller väldigt gärna skaffa en hund/katt. Ska man flytta då?

Om hyresvärden inte har råd att sanera lägenhet efter rökare eller hundägare så är det väl enklast att antingen allergiklassa huset eller så ta ut tillräckligt mycket i hyra för att täcka sådana kostnader. För de flesta hyresvärdar så funkar det ju, de får det att gå runt...

För en del går det faktiskt inte runt men det gemensamma är att det inte finns en enda fastighetsägare som vill lägga pengarna på att sanera/renovera bostäder pga ovarsamma hyresgäster. Det finns tillräckligt med utgifter i form av löpande underhåll och "olyckshändelser".

Det enda vettiga så länge reglerna ser ut som de gör är att ta ut en deposition på minst 50 000kr.

Allt det där är reglerat. Man får inte störa sina grannar (med skällande hundar eller rökning precis utanför fönstret). Sliter man lägenheten bortom vad som klassas som normalt (med djur, rökning eller vad som) blir man skyldig att betala. Och jag tycker det är helt rätt att rökning som stör grannar är hyresvärdens problem (ventilationen) snarare än att folk skulle behöva sluta röka för att få en bostad! :nailbiting::wtf: Det finns f ö fler vanor som luktar äckligt, stör grannarna och förstör lägenheten. Mångårig grov alkoholism t ex. Men man måste få bo någonstans ändå.

Alltså det finns många problem med bostads(hyres)marknaden idag, att hyresvärdar inte får sätta regler som de vill är verkligen inte ett av dem. Rökande och djurägande hyresgäster är knappast de största heller.

Allt det där är reglerat. Man får inte störa sina grannar (med skällande hundar eller rökning precis utanför fönstret). Sliter man lägenheten bortom vad som klassas som normalt (med djur, rökning eller vad som) blir man skyldig att betala. Och jag tycker det är helt rätt att rökning som stör grannar är hyresvärdens problem (ventilationen) snarare än att folk skulle behöva sluta röka för att få en bostad! :nailbiting::wtf: Det finns f ö fler vanor som luktar äckligt, stör grannarna och förstör lägenheten. Mångårig grov alkoholism t ex. Men man måste få bo någonstans ändå.

Alltså det finns många problem med bostads(hyres)marknaden idag, att hyresvärdar inte får sätta regler som de vill är verkligen inte ett av dem. Rökande och djurägande hyresgäster är knappast de största heller.

Hyresgäster som ställer till problem är tillräckligt svåra att bli av med för att det faktiskt ska vara ett problem. ´
Samma sak med anställda som ställer till problem.

Både hyresvärdar och arbetsgivare har förordningar att förhålla sig till men det innebär också att vi ser en responderande utveckling pga att det inte är så enkelt att göra sig av med vare sig problematiska hyresgäster eller anställda som du verkar vilja påskina.

Utöver detta anser jag inte att hyresvärdar ska drabbas pga svenska politikers inkompetens och jag håller jag alltså inte med dig, men det har du nog noterat på egen hand.

Jag har inte påstått att det är enkelt att göra sig av med varken hyresgäster eller arbetstagare. Men alla måste ha någonstans att bo och (de flesta) ett arbete. Ingetdera är särskilt enkelt att tillskansa sig!

Jag är i all fall glad över det skydd som staten ger mig i min position som hyresgäst och arbetstagare. Det är illa nog som det är ändå.

Alltså det finns många problem med bostads(hyres)marknaden idag, att hyresvärdar inte får sätta regler som de vill är verkligen inte ett av dem.

Jo för det är därför som det är så ont om bostäder att hyra.
Ingen vill bygga bostäder för att hyra ut med de villkor som är i dag.

För en del går det faktiskt inte runt men det gemensamma är att det inte finns en enda fastighetsägare som vill lägga pengarna på att sanera/renovera bostäder pga ovarsamma hyresgäster. Det finns tillräckligt med utgifter i form av löpande underhåll och "olyckshändelser".

Det enda vettiga så länge reglerna ser ut som de gör är att ta ut en deposition på minst 50 000kr.

Fast ovarsamma hyresgäster och djurägare är inte samma sak. Ingen av de lägenheter jag bott i har krävt någon sanering när jag har flyttat ut. Däremot fick jag själv betala nya tapeter i ett rum efter att min inneboende använt tejp på en papperstapet.

Fast ovarsamma hyresgäster och djurägare är inte samma sak. Ingen av de lägenheter jag bott i har krävt någon sanering när jag har flyttat ut. Däremot fick jag själv betala nya tapeter i ett rum efter att min inneboende använt tejp på en papperstapet.

Ovarsamma hyresgäster kan vara djurägare och det är sällan en bra kombo.
Men även bra hyresgäster kan vara dåliga djurägare, det är inte heller en bra kombo.

Jag har av olika anledningar haft kontakt med både vaktbolag, hantverkare och även fastighetsskötare. En gemensam slutsats verkar vara är att bostadsrätter sköts betydligt bättre av sina boende än hyresrätterna.
Man är helt enkelt mer noggrann och försiktig med sin lägenhen än den hyrda.
Även om jag rent logiskt kan förstå hur detta isf kommer sig är det för mig ändå helt obegripligt, jag är troligen ännu mer försiktig med andras prylar än mina egna.

Det verkar även vara så att det generellt är färre störningsanmälningar/klagomål bland bostadsrätter än kommunala hyresrätter. Även där kan jag se faktorer som påverkar men oavsett - jag kan förstå att hyresvärdar gör allt för att underlätta sin och skötsamma hyresgästers tillvaro.

Eller så är det bara betydligt mer lönsamt att bygga flashiga bostadsrätter.

Mina hyresvärdar plockar också ut en rätt bra vinst enligt Hyresgästföreningen.

Tycker du att en bra lösning är att hyresgäster lurar sina blivande hyresvärdar för att få en bostad?
Vilket förtroende för hyresgäster ger det?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 581
Senast: hollypolly
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 899
Senast: Cattis_E
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 896
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka