Förbjuda husdjur?

Sv: Förbjuda husdjur?

Ja lurar.
Skriver på ett hyreskontrakt där hyresgästen lovar att inte röka eller ha hund/katt och sedan gör det ändå.
Visst man kan ju "hävda sin rätt" men det är ju fortfarande att luras.

Är det en bra lösning att som hyresvärd lura sina hyresgäster genom att använda sitt maktöverläge? För det är ju vad man gör om man skriver in saker i kontraktet som inte har någon grund och försöker inbilla hyresgästerna att de har rätt att göra så.

Det är lite intressant hur uppfostrande många inlägg gärna blir i trådar som handlar om att hyra en bostad. Och intressant att se hur folk lägger sina sympatier och lojaliteter. Det överraskar mig. De diskussioner jag deltar i IRL ser helt annorlunda ut.

Är det så du ser det?
Som att hyresvärdar alltid är giriga och elaka med enda syfte att lura hyresgäster?

Jag ser det som att man kommer överens om en sak, oavsett vilka rättigheterna är, och sedan så håller man sina överenskommelser.
En hyresvärd som lovar en massa som den sedan inte håller för att lagen inte tvingar till det får allt sina fiskar varma som lögnare och bedragare.
Men hyresgäster kan göra lika utan att ha det minsta fel.

Är det din uppfattning?

Och intressant att se hur folk lägger sina sympatier och lojaliteter.
Jag ser ett mönster i samhället där de som inte har tycker att det är okej att
försöka att lura åt sig fördelar av de som har.
Billösa snålåker på bilägare.
Medryttare vill inte betala för att rida.
O.s.v. vad gäller allt.

Jag skrev inte "alltid". Du larvar dig.

Skriver man in saker i ett kontrakt som inte har något stöd så vet man ju med sig att det är krav man egentligen inte har rätt att ställa. Ger man sken av att man har rätt att ställa de kraven så luras man. Det är inte snällt när man redan är i ett fett maktöverläge. Det är att utnyttja det överläget. Tycker du att det är rätt att göra så? Hur tror du att det påverkar förtroendet mellan partnerna?

Hyresrättsdiskussionerna här liknar ingenting jag har varit med om IRL. Verkar som att en del har en totalt annan upplevelse av bostadssituationen än den jag (och du och de flesta jag känner) har.

Verkar som att en del har en totalt annan upplevelse av bostadssituationen än den jag (och du och de flesta jag känner) har.

Självklart så är det olika upplevelser att vara hyresgäst jämfört med att vara hyresvärd.
Konstigt vore det ju annars.

Jo men jag häpnar av bristen på förståelse (eller bry) för den andra parten från de som sitter i maktöverläge (eller tar det partiet).

Ger man sken av att man har rätt att ställa de kraven så luras man.

Det är hur som helst ett starkt önskemål från hyresvärden.
Varför måste man gå emot det och ta den konflikten?

Jag har inskrivet i mina kontrakt att det är rökfritt då husen är allergihus, så för min del är det helt lagligt.
Dock anser jag att man kan ta den hänsynen mot sin hyresvärd att man följer de önskemål som den har eller bosätter sig där man kan leva som man vill utan att gå emot hyresvärdens önskemål.

Jo men jag häpnar av bristen på förståelse ....

Alltså jag har aldrig i något fall alls någon förståelse för de som anser att de måste röka.
För mig så är det en gräslig ovana som alla borde göra sig av med.

Så för mig handlar det inte om förhållandet hyresvärd - Hyresgäst utan om förhållandet rökallergiker - rökare.
Hundar handlar om att det skall vara tyst, men det kan hundar vara utan att vara förbjudna.
Tobak går att snusa om det är nödvändigt.

Jag ser inte vad din poäng är med att gå om det här. Jag är -tack och lov- inte din hyresgäst. Om det är så att du vill diskutera min specifika situation som jag hade en tråd om för några år sedan så stämmer inte ens den överens med den situation du diskuterar här.

Jag anser att man som hyresvärd -som gör profit på hyrorna- inte behöver vara så ful att man utnyttjar sina hyresgäster som befinner sig i maktunderläge. Men det har jag redan skrivit.

Jaha du avskyr rökare. Ja ja. Det är inte kriminellt att röka i Sverige, tur nog.

Jaha du avskyr rökare.

Nej jag är lungsjuk.
En ovarsam rökare kan ta livet av mig eller i varje fall förpassa mig till Akuten med hjälp av Ambulans.
Jag är rädd för rökare för de utgör en verklig risk för mitt liv.

Sedan så är jag ju litet bitter på rökare då det var passiv rökning som gav mig min lungsjukdom.
Jag har KOL.

Allt detta gör att jag tycker att det är viktigt att alla skall ha rätt till en rökfri miljö överallt.
Hemma, på jobbet och ute på stan.

Det finns andra som är lika känsliga mot pälsdjur och de skall då ha samma rätt i sitt hem, jobb och på stan.
Därav parallellen med hunden och det djurfria boendet som TS har.

Men det där kan man ju vända på också.
I sitt hem så skall man vara trygg och inte utsättas för något farligt.
Så därför skall man slippa att grannen röker.

Allergiker måste också bo.
Skall de vara hänvisade till att köpa en enslig stuga i skogen för att överlev?

Likväl som jag som hyresgäst ska skyddas från väggfärg som släpper bly, bör jag som hyresgäst kunna förvänta mig att skyddas från doser av tobaksrök i mitt hem.

Jag flyttade från mitt förra boende till stor del pga att grannens tobaksrök gjorde det omöjligt för mig att vistas i mitt hem utan hälsorisker.

Tråkigt att du är sjuk. Men det hjälper inte dig att du försöker uppfostra mig som om det vore mitt personliga fel. Det får dig mest att framstå som ganska otrevlig.

Det får dig mest att framstå som ganska otrevlig.

Rökare brukar tycka det när de inte får röka när och var de vill.
Ickerökarna, inklusive mina knasiga hyresgäster, uppskattar dock att jag hävdar det rökfria området.
Det handlar om intressen som krockar.

*delvis kl*

Denna frågan tillför väl egentligen inte diskussionen någonting, men jag började fundera på det när jag läste och blev nyfiken :)

Om man bor i ett allergihus, hur fungerar det då om man har vänner som röker eller av annan anledning har rökare på besök? Att de inte får röka i lägenheten eller på balkongen förstår jag, men får man stå utanför porten (om det är ett "vanligt" lägenhetshus) och röka t.ex.? eller hur långt bort måste man röra sig? Borde inte i så fall samma regler gälla för en rökande hyresgäst, det är okej att bo där som rökare så länge man inte röker *inom xxx avstånd* eller vad det nu är som gäller?

Jag lägger inga värderingar i det utan är bara nyfiken på hur det fungerar :)
Likaså hur det fungerar med djur, får kompisar t.ex. ta med sig sin hund när de kommer på besök?

Jo men jag häpnar av bristen på förståelse (eller bry) för den andra parten från de som sitter i maktöverläge (eller tar det partiet).

Självklart finns det förståelse och jag gissar att den även finns åt motsatt håll?

När jag hyr ut boxplats så väljer jag den som tillsynes verkar vara det bästa valet. Det bästa valet kommer underlätta för alla inkluderade och minimera risker och oangelägenheter.
Är det konstigt att jag inte tar första bästa stallplatssökande (som enligt ev kö har rätt till platsen) av hänsyn till att det i området är skriande brist på stallplatser?
Jag bör alltså ta emot den hästägare som har en olatshäst (luftsnapp/väv) så den slipper göra sig av med sin häst pga bristen på stallplatser?
Precis som jag ska ge den bostadslöse hundägaren en lägenhet så den slipper göra sig av med sin hund?
I samma stund jag väljer den bostadslöse hundägaren så är det ju faktiskt så, med tanke på bostadsbristen, att jag samtidigt väljer bort någon som uppfyller mina önskade kritierier - vem bryr sig om den? Eller är det inte lika ömmande?

Ska jag låta någon av hästägarna i stallet få börja röka i stallet så denne slipper sluta? Att andra blir lidande är struntsamma, bara rökaren får röka.

Det är skriande brist på arbeten.
Ska jag börja anställa första bästa av sympati och förståelse för den stora bristen på arbete - eller är det ok att jag väljer den vassaste kniven i lådan?

Det handlar om att när det finns ett överskott så börjar många sortera - för att man kan. Många vill ha det bästa.

Personligen gillar jag när jag kan välja men i de fall där jag inte kan så väljer jag hellre att avstå än att välja fel. Fel val kostar alltid mer än att avstå.

Och jag häpnar över bristen på förståelse för dem som vill undvika rök och pälsdjur.

Sanningsenligt alltså så gör jag det .

Det är som "Skit i grannarnas hälsa bara jag får ha min hund hos mig och röka var jag vill när jag vill."

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 581
Senast: hollypolly
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 899
Senast: Cattis_E
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 896
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka