förberedelser inför MH test

Rotterö

Trådstartare
Behöver man förbereda sin hund innan man gör ett mental test MH ??
Jag skall göra mitt 1 sept 07

Sv: förberedelser inför MH test

Det är väl lite delade meningar kring det (oxå;)) en del säger att man ska/kan och en del säger att man inte ska.... Själv anser jag att MH är till för att "kolla" hunden i oväntade situationer se hur den reagerar å så.... Jag har själv aldrig gjort MH men ser framemot när jag ska....

Jag säger som Peligrozzo, ett MH är till för att läsa av hur hunden reagerar i olika oväntade situationer och ska inte förberedas enligt mig,

Normal uppfostran och miljövana räcker väl gott. Man vill ju se hur hunden reagerar på nya händelser/saker. Inte ett inövat beteende..

Nej, jag tycker det är helt förkastligt att "träna" på ett MH-test som ska mäta hundens reaktioner och förmåga att lösa oväntade situationer.

Man kan ju också hoppas att en bra testledare "ser igenom" sk tränade hundar.

Visst KAN man, fast frågan är hur mycket det då säger om vad t ex föräldrarna nedärvde. Förutom att de är träningsbara avkommor då..

Jag går MH med pappas riesentik den 2/9:e, nästan alla av de andra valparna i kullen gör sitt något senare på annan plats. Och där är det flera som 'tränat för fullt' ända sen i våras..

Jag och pappa kommer inte träna något alls, förutom se hur hon reagerar på skott, och det enbart för att veta om man ska avstå skott eller ej.

Jag har inte tränat något med min tik. Jag vet inte hur hunden skall be te sig. Jag vet inte vad jag skall göra. Har aldrig varit med om detta.

Går man ensam med hunden? Får föraren gå banan först.
Berätta gärna hur det skall fungera. Och vad hunden skall göra.
1sept hoss kenneln alla valpar sammlas

Du ska som förare göra så LITE som möjligt, inte störa din hund eller agera. Säg gärna till testledaren att du känner dig lite osäker så att han/hon vet om att det är första gången för din del och följ sen bara testledarens anvisningar.

Det är ingen uppvisning eller tävling, ingen kommer att fokusera på dig som förare utan helt på din hund! Tänk så så tror jag att du kommer att kunna koppla av. Förstår emellertid hur du känner det, jag har bett min sambo att gå med mina vovvar endast av den anledningen att jag kan påverka dem negativt genom min tramsiga nervositet för att folk står och tittar på mig o vovve:o

Inte klokt egentligen, vuxna människan...:o

Okej Jag har också en sådan löjlig nervositet. Me vi skall nog klara av detta.

Jag har inte tränat något med min tik. Jag vet inte hur hunden skall be te sig. Jag vet inte vad jag skall göra. Har aldrig varit med om detta.

Går man ensam med hunden? Får föraren gå banan först.
Berätta gärna hur det skall fungera. Och vad hunden skall göra.
1sept hoss kenneln alla valpar sammlas

Jag har heller aldrig gjort det =) Det finns dock beskrivningar på nätet hur det går till. Men 'du vet inte hur hunden ska bete sig'. Det fina är ju att det inte går ut på att hunden SKA bete sig på något speciellt sätt, sålänge den inte käkar upp någon så finns eg inget rätt eller fel. Så oroa dig inte för det.

Sen, jag har blivit lugnad av alla som jag vet gjort MH med att 'de kommer tala om för dig PRECIS vad du ska göra, oroa dig inte'. Dvs testledaren talar om för varje moment vad man ska göra, vilket håll man ska gå åt, om man ska ha hunden lös eller kopplad etc. Även under själva momentet 'säger de till', t ex om man ska locka på hunden, gå mot figurant eller liknande.

Hehe, gissa varför pappa, med nästan 40 års erfarenhet av rasen, tycker jag ska gå med hunden? Han törs inte själv *s* (Fast just DE orden skulle han hellre dö än att använda iofs.. *s*)

Spännande, jag har gjort MH med min vill du se hur det går till så PM mig så kan du få se vårat ;)
Det kommer gå fin fint det där vet du !!!

Man tränar inte innan en Mh-beskrivning i mitt tycke. Den enda förberedelsen som man ska göra är att man har rastat hunden, har viktiga papper med sig och att du själv försöker vara lugn.

Klart ni klarar det. Det är inget TEST utan en vanlig enkel beskrivning :). Lycka till!

Står det folk runtom och tittar på, dvs åskådare??? Jag trodde man var ute i skogen utan "publik"!
Min hund reagerar inte på skott i vanliga fall, reagerade inte alls när man tränade platsliggning med skott på klubben. Hur nära skjuter man vid MH-provet??
Blir alla filmade eller får man ordna det själv?
Min vovve är bara 10 månader ännu så det är ett tag kvar, men jag tycker det ska bli otroligt spännande!!!

Här kan ni läsa om hur ett MH går till

Mentaltest

hoppas man får lägga in länkar så här ?! :crazy:
då jag e ny så vet jag ju inte !

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 093
Senast: TantAgda
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 417
Senast: Derivata
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka