Förbättra ridningen utan att rida?

Supersalt

Trådstartare
Hej!

Satt och funderade lite och undrar helt enkelt om någon har ett bra tips till att träna/förbättra sina ridning utan att rida? (Och egentligen utan att träffa hästar, för annars kan man ju vara i stallet och träna kontakt med hästar och andra situationer)

Om det finns några bra muskelgrupper/ övningar man kan träna/göra för att förbättra musklerna man använder i ridningen. Borde inte det kunna hjälpa ridningen?

Eller se på andra ritter tex dressyrprogram av duktiga ryttare? Är det något annat? Hållning, koncentration?

Kom fritt med idéer och diskutera :D

Visualisering om man är bra på det. Att se filmer på sig själv när man rider (om man inte är allt för självkritisk då :angel:)

Jo jag tycker du verkar va inne på bra spår. Se andra är superlärorikt, men också att se sig själv. Finns det någon som kan filma dig när du rider någon gång är det ju jättebra, men kanske inte så lätt om man rider i grupp till exempel på ridskola. Angående att se andra tror jag det är mer lärorikt att se när någon tränar än när den tävlar. Då får man höra mer vad som är rätt o "fel" och på tävling blir det lätt att man är spänd och rider lite slarvigt :)
Det som hjälpt mig mycket framåt har varit lite mer långsökt men det är att läsa om och titta på tävlingar, inte för att lära utan mer för att det kryddar mitt hästintresse vilket sedan i sin tur gör att jag blir betydligt mer motiverad att träna.
Sätta upp mål är superbra. Sedan våga satsa och planera.
Rent fysiskt är ju en annan femma, det överlåter jag åt nån annan. Själv brukar jag mest gå och jogga och svinga mig i en träningsstång. Sen sitter jag här och gnäller över träningsvärk ;)

Ja, det låter allt bra! Tack så mycket. Några tips på speciella övningar? För just då tex bålstyrka osv? Hur tränar ni?

Just nu tränar jag inget alls förutom ridning en gång i veckan och känner att jag verkligen behöver det.. Men svårt att komma på vad man ska fokusera på.. :)

@Supersalt Jag tror att yoga är jättebra. Man tränar balans, smidighet, styrka, liksidighet, koncentration, osv. Lånade en bok om hästmassage, och i den fanns även ett kapitel med övningar för ryttare. Jag kände igen nästan alla från min yoga.... :)

Förutom det klassiska tipset om core-träning - vilket i princip bara betyder träning av bålen - så kan jag nog inte - ironiskt nog - nog poängtera vikten av bålstabilitet.

Jag har själv tränat mycket light-versioner av självförsvar och thaiboxning som folk säger är bäst för att få balans, läs "vet alltid var din kropp finns och var den lägger tyngden" - vilket har hjälpt mig i ridningen. Jag fick bra "betyg" för min snabbhet och för min känsla för koordination, och för att jag hade mod att "slå" ordentligt - MEN jag blev aldrig duktig i thaiboxningen, inte pga min dåliga förmåga att lyfta tunga vikter, eller att ha en maratonlöpares kondition, utan pga mina svaga magmuskler, vilka gav mig dålig bålstabilitet. Och även om jag har förbättrat min armstyrka och min förmåga att springa länge, så känner jag mig fortfarande som ett spädbarn när det gäller att hålla magmusklerna uppe oavsett vad.

Så även om man kan springa långt och lyfta tungt, så är just magmusklerna/bålen en stor grupp som är - ärligt talat - riktigt svår att träna och som också har stor betydelse för ridningen.

Mitt bästa tips? Core. Träna magmusklerna :)

/hier, som är i full färd med att lära sig bara sitta på en häst

Man kan skapa sig förutsättningar för att underlätta i ridningen genom att träna sin kropp men bättre på att rida blir man bara om man rider, det är bara då man utvecklar den timing och teknik som krävs för att bli en bättre ryttare.

@Supersalt Jag tror att yoga är jättebra. Man tränar balans, smidighet, styrka, liksidighet, koncentration, osv. Lånade en bok om hästmassage, och i den fanns även ett kapitel med övningar för ryttare. Jag kände igen nästan alla från min yoga.... :)
Ursäkta mig, lite ot, men snälla säg vad det är för bok! Var får man tag på den? Namn o författare? Jag har letat sååå efter en bok om hästmassage!!! :O

En mkt bra grund är ju alltid konditionsträning :) samt träna på att bli medveten om din kropp och hur du utför rörelser.

Du kan ju alltid kontakta en sjukgymnast och be om en "kroppsgenomgång" och få hjälp med hur du kan optimera och använda din kropp på ett bättre.sätt. Alla kroppar har diverse "skavanker" såsom svagheter och styrkor på olika ställen på kroppen.

Pilatesboll är ju annars ett suveränt hjälpmedel att träna balans och bålstabilitet med.
Personligen är jag helt frälst på "feldenkrais":bump: Bästa träningen jag hittat någonsin och då har jag tidigare i många år tränat på landslagsnivå inom kampsport och därigenom skapat bra kroppskontroll och balans. Men den kroppskontrollen kan alltid förbättras och underhållas :banana:

Simning är oxå ett bra exempel på smidighetsträning.

Ett superviktigt verktyg i träningen för ryttare är enligt mig att lära sig att andas rätt genom kroppen och inte "stresslägga" andningen uppe i bröstet utan ned med andningen i magen och slappna av, men inte "trasdockeslappna" av utan ha kvar vanlig spänst ungefär som när du promenerar.

Senast ändrad:
Hej!
Jag började träna på gym dvs styrketräning och intervaller.
Det har hjälpt mig mycket.
Min instruktör är helt plötsligt väldigt nöjd över mina lagom böjda armbågar, väl hållna händer och min nyfunna kontroll över min egna kropp!

Gym/massage/naprapat/kiropraktor kan göra jättemycket för ridningen. Upplever själv att allting som gör att man själv blir jämnare i kroppen är positivt för hästen. Sen kan säkert olika stresshanterings och fokuseringstekniker göra mycket om man är lite nervöst lagd.

Hej!

Satt och funderade lite och undrar helt enkelt om någon har ett bra tips till att träna/förbättra sina ridning utan att rida? (Och egentligen utan att träffa hästar, för annars kan man ju vara i stallet och träna kontakt med hästar och andra situationer)

Om det finns några bra muskelgrupper/ övningar man kan träna/göra för att förbättra musklerna man använder i ridningen. Borde inte det kunna hjälpa ridningen?

Eller se på andra ritter tex dressyrprogram av duktiga ryttare? Är det något annat? Hållning, koncentration?

Kom fritt med idéer och diskutera :D

Enkelt och billigt tips - sitt på en pilatesboll framför tvn en kvart/halvtimme varje kväll. Jag bara sitter i "ryttarposition" men fötterna i golver och sträcker armarna på olika sätt och fokuserar på att hålla rumpan rätt i bollen. Jobbigare än vad det låter faktiskt och man blir väldigt medveten om var man har sina sittben och hur mycket stöd man tar med ena eller andra foten i golvet. Så fort man inte sitter jämt ökar trycket i en fot och man tvingas rätta upp sig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 370
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 367
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV