Förbättra galoppen

G

Gyllene

Jag måste verkligen ta tag i min hästs galopp nu och göra någonting åt den. Det jag behöver förbättra är både form, rytm och balans. Vilket ska man börja med? Jag menar att om jag t.ex. koncentrerar mig på formen, kommer balansen av sig själv då? Eller tvärt om..?

Som den är nu är den verkligen dålig och svår att jobba i, knagglig.
Kan man förbättra genom att använda någon form av hjälptygel?

Ge mig gärna råd :)

Sv: Förbättra galoppen

Vet du vad det beror på? För lite muskler, eller dåligt skolad, eller..

Vet inte hur gammal din är, men min unghäst rider jag dels i galopp på längre tygel - för att han ska länga sig framåt nedåt, dels plockar jag ihop honom kortare stunder, så länge han orkar. Jag gör många fattningar från halt och skritt och växlar mellan att jobba i längre galoppserier i exempelvis sand, och att jobba mer med fattningar och få galoppsprång. Har ni kommit längre än så är det ju bra att korta och länga galoppen - bestäm hur många språng du ska rida och sedan kortar du upp nästa antal språng, läng nästa antal språng etc
Vad det gäller hjälptygel vet jag inte, jag tycker att hästen ska lära sig att bära sig själv och sitt huvud och inte hänga i en hjälp tygel, det beror väl vad du tycker att du har problem med?

Jag instämmer med föregående anv.
Det är svårt att komma med hjälp om du inte kan beskriva vad den bakomliggande orsaken är till att hästen inte går bra i galoppen nu.
Men det jag spontant skulle säga är att du kan träna på att fatta galopp och bryta av samt tempoväxligar osv. Du kan också börja ridpasset med att göra många halter i skritt, för att hästen ska sätta sig på bakbenen ordentligt.
Formen är inte det första man brukar komma att tänka på, den ska ju komma när hästen arbetar rätt och har mer balans och bärighet. Därför är egentligen en hjälptygel den sista utvägen. Jag hade dock ett liknande problem med min förra häst, han gick med huvudet rakt upp i galoppen och tappade därmed ryggen och bakdelen, och inte ens min dressyrtränare (mkt. duktig) kunde rida honom korrekt. Därför red jag med graman under en period vilket fick honom att fixera huvudet och därmed blev han mer inramad och kunde koncentrera sig på bakdelen och sätta under sig. Det som är bra med gramanen är att du kan länga ut den när det känns bra, och ta tillbaka igen om hästen blir vinglig.

Men ta först och främst hjälp av en duktig tränare!

Till båda!

Min häst är 7år och inte så rutinerad. Jag vet inte riktigt varför hans galopp inte funkar så bra men det kanske är så att han inte har någon naturlig "dressyrgalopp"..

Det kan bli så att han tar upp huvudet, blir lite seg i munnen och saktar av när jag tar för mycket i tyglarna. Jag vill att han ska bära upp sig själv. I traven kan han gå mjukt och fint men sen när jag fattar galopp blir han ostadig och tappar allt.
Vad jag förstått så är övergångar bra att träna.

Är detta ett "naturligt" problem hos honom eller kan det bero på t.ex. fel sadel?

Jag skulle helt klart säga formen. Får du en bra form har du en bra balans och rytm i vilken gångart du än rider.

Jag upplevde det själv på senaste träningen att formen verkligen spelar roll för hur gångarten är. Min häst har i nuläget en tendens att bli lite fyrtaktig i galoppen och få en markbunden galopp. När jag tränade sist övade vi på att få upp henne från bogarna (vilket också är ett problem) och få en bra form och vilken galopp det blev sen när det fungerade! :love:

Jag hade varvat dressyrarbete där du fokuserar på formen och då gör övningar som fungerar bäst för att få din häst i rätt fom med att galoppera igenom hästen längre sträckor utomhus för att bygga lite allmän galoppstyrka och för att få lite mer framåtbjudning i galoppen och hästen. Om det nu behövs på din häst, det vet jag ju inte förstås. :p

Tack för tipsen :bow: det stämmer precis: min häst behöver lite mer framåtbjudning i galoppen och blir som din markbunden.

Nu när det börjar bli varmt ska vi försöka träna en del utomhus och då kan jag galoppera på honom lite. Jag känner att det är lättare att samla ihop honom när han har bjudning, det märks främst i skogen:devil:

Men frågan är om jag ändå ska använda en hjälptygel i början så att det blir lättare? Sen vilken sort...

Jag måste verkligen ta tag i min hästs galopp nu och göra någonting åt den. Det jag behöver förbättra är både form, rytm och balans. Vilket ska man börja med? Jag menar att om jag t.ex. koncentrerar mig på formen, kommer balansen av sig själv då? Eller tvärt om..?

Som den är nu är den verkligen dålig och svår att jobba i, knagglig.
Kan man förbättra genom att använda någon form av hjälptygel?

Ge mig gärna råd :)
Hur galopperar den utan ryttare?
det är bättre att använda inspänningar just i galopp i longering först.
så att han kan arbeta bra.
Har den dålig rytm- hålls den tillbaka för mkt eller är ofräsch, såvida det inte är en travare förstås.

Galoppera i fältsits o stärk den så o visa vägen bara, på ridbanan..

Ärligt talat så har jag inte longerat honom på ett tag då han surar vid longering (fast det borde jag ta i en annan tråd). Så longering har jag inte funderat på.

Jag försöker att få fram honom i galoppen så jag tror själv inte att det är jag som håller tillbaka honom. Men han kan bli lite långsam och då börjar han "vingla", galoppen är bättre i rytm när jag rider framåt ganska rejält. Dock blir det lite hastigt då.

Kan tilläggas att det är en ponny jag rider -om det nu skulle vara någon skillnad på tipsen. :p

Om jag bara galopperar på då, han kommer inte tröttna då? Eller galoppen stärks och han blir bättre?

Svårt o säga, men sån galopp som man har inför hoppning är ju bättre på en sån som inte bjuder.
Sen är det fattningar o tempoväxlingar som gäller- DÅ måste den ju bjuda.
Klarar den inte av det heller är det en lydnadssak.

I början när jag "lärde" min häst att galoppera var han seg och tveksam, då galopperade jag bara ute i skogen och i början korta bitar på ställen där han själv bjöd fram på bettet, sedan när han börjat fatta vad jag beordrade med sätet och skänkeln kunde jag fatta galopp med bjudning även på andra ställen. Sedan har jag fortsatt att galoppera mer och mer, och nu har han dels byggt upp sig och dels tycker han att det är kul, så vi har inga problem. Men jag rider mestadels ute och har tillgång till sandbanor och breda skogsstigar där det är bra motstånd i marken och han får jobba en del, tror att galopp för en otränad häst är riktigt jobbig, framförallt som man vill ha båda bjudning och att de sätter under sig ordentligt. Min blir väldigt lösgjord av galoppjobb, brukar börja med en lång vända på längre tygel, sedan paus, en vända där jag jobbar ihop honom mera, gör några enkalre avsaktningar och fattar ny galopp, pustpaus, en vända där jag gör många halter - galopp, där brukar det släppa rejält och han blir väldigt mjuk och "bollig", på slutet brukar jag ta två vändor mestadels i trav - halt - trav och någon kort galopp. Alltsom allt är det 15 minuters jobb, före är det uppvärmning i fri skritt o trav på lång tygel i 25 minuter och efter skritt hem 15 minuter.

Har inte läst alla svar du fått men jag har lite tips som verkligen funkat för mig. Hästen jag hade och har fortfarande ganska dålig kvalité på sin galopp. Jag började fatta galopp i ganska svaga uppförsbackar, där han dels orkade och dels kände att han behövde jobba bakifrån. Vi gick också ut och rullade på i galopp lite längre sträckor, för att få ett bra flyt framåt plus taktkänsla. Nu jobbar vi mycket på banan med galoppfattningar - kanske 8 galoppsprång - avbrytning till skritt/trav. Det gör att han orkar hålla ihop och sätter sig mer på bakdelen. Ibland lägger vi även in markarbete vilket han tycker är SUPERKUL och blir väldigt engagerad. Jag jobbar mycket med tömkörning men rider även. Lycka till med din häst :laugh:

Formen kommer sist tycker jag. När du fått bättre bärighet och balans i galoppen har du formen också.
Skolor i galopp är bra för att förbättra kvaliteten. svag öppna längs långsidan tex. Om du tävlar ska du vara försiktig med sluta i galopp för att inte bjuda in till galopp på dubbla spår.
Förvänd galopp är också en bra träning för att förbättra balans i galoppen.

Svårt o säga, men sån galopp som man har inför hoppning är ju bättre på en sån som inte bjuder.
Sen är det fattningar o tempoväxlingar som gäller- DÅ måste den ju bjuda.
Klarar den inte av det heller är det en lydnadssak.

Jag red ute häromdagen och märker att han bjuder bättre när vi är utomhus, nästan lite för mycket faktiskt då jag fick hålla tillbaka. Så nu har jag bjudningen.

Sen är det balansen. När jag rider på volt och andra vägar än spåret kan han få svårt med den.

Det verkar vara ett bra sätt att stärka galoppen. Tack!

Jo precis det är kvaliteten som behöver förbättras. Men behöver inte hästen vara i form innan man börjar med skolorna? Annars verkar det också vara ett bra sätt att bättra på galoppen.

Det jag behöver förbättra är både form, rytm och balans. Vilket ska man börja med? Jag menar att om jag t.ex. koncentrerar mig på formen, kommer balansen av sig själv då? Eller tvärt om..?

Jag skulle säga lydnaden och balansen, två mycket viktiga grundstenar.
Balansen = att du kan fatta galopp utan att den störs. För mig brukar det hjälpa att tänka övergång till galopp istället för fattning, att inte "bära hästens huvud", och att låta hästen känna sig väldigt fri och försöka ge vältimade hjälper. Lätt att man t ex lutar sig framåt i fattningen eller blir "tung" på så vis att man spänner sig eller gör för mycket och då är det också lätt att försämra balansen, eller kanske att man inte får bra timing i fattningen.
Bra timing = be om galopp när yttre fram sätts i marken (lättast att snegla på frambenen), då är yttre bak i luften.
Balansen och lydnaden hör ju också ihop, för svarar inte hästen snabbt på de kommandon du ger - då finns risken för att behöva göra för mycket eller att få ge avkall på timingen.
Lydnaden är också i viss grad att du kan placera hästens bogar och bakdel. Hjälpa hästen att inte falla på innerbogen, gärna genom att rida lite sluta innan fattningen som någon annan föreslog. En rakriktad häst (eller häst där man har koll på bogarna i förhållande till bakdelen snarare) har betydligt lättare för att få en bra galopp.

Om allt detta sitter -krävs såklart en del träning, men nu utgår vi ifrån att det redan sitter- så kommer hästen ge dig en hyfsat bra galopp utifrån förutsättningarna. Och sen förmodligen få sämre kvalitet ju fler galoppsprång som rids om man inte "hjälper" hästen (vilket tyvärr lätt förstör mer än det hjälper så själv försöker jag att korrigera så lite som möjligt i själva galoppen) därav att det är fattningarna som är mest värdefulla. I varje fattning kommer hästen ge dig den kvalitet på galoppen den fått förutsättningar till, men sen får man träna upp hur länge de kan hålla den kvalitén, gärna genom många fattningar och att inte galoppera för länge efter fattningarna så kvalitén hinner bli sämre. Men det betyder också att ju bättre förutsättningar man har INNAN galoppen - desto större chans till bra fattningar.

Skulle absolut inte fokusera på form I galoppen om man har problem med kvalitén. Däremot en stadig, helst lite självbärig form innan galoppen för att försöka passivt behålla den i fattningen utan att störa hästen för mycket.
Formtänk (i galoppen som sagt) leder tyvärr alltför lätt till att man låser hästen och rubbar dess balans. Bra fattningar där man förhoppningsvis klarar att behålla formen från traven, gärna fattningar från skritt, fattningar och åter fattningar med så hög kvalitet som möjligt, och så ökar man på lite i taget - det är min filosofi! :p

Ni får ta det med nypa salt, för galoppen är inte min starka sida, Men just därför (har ju alltid haft travare) har jag fått fokusera extra mycket på det för att kunna gå från uruselt till hyfsat! :angel: det här är den mest teoretiskt och praktiskt förankrade jag själv stött på.

Man behöver inte tänka korrekt öppna. Det räcker med att rida bogen innanför. Då får du bättre bärkraft av inre bak.

Haha, tackar! :rofl:

Tror säkert exakt samma info finns att läsa i böcker om man bara läser tillräckligt många! :p

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 299
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 560
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix