Sv: Förbättra galoppen
Det jag behöver förbättra är både form, rytm och balans. Vilket ska man börja med? Jag menar att om jag t.ex. koncentrerar mig på formen, kommer balansen av sig själv då? Eller tvärt om..?
Jag skulle säga lydnaden och balansen, två mycket viktiga grundstenar.
Balansen = att du kan fatta galopp utan att den störs. För mig brukar det hjälpa att tänka övergång till galopp istället för fattning, att inte "bära hästens huvud", och att låta hästen känna sig väldigt fri och försöka ge vältimade hjälper. Lätt att man t ex lutar sig framåt i fattningen eller blir "tung" på så vis att man spänner sig eller gör för mycket och då är det också lätt att försämra balansen, eller kanske att man inte får bra timing i fattningen.
Bra timing = be om galopp när yttre fram sätts i marken (lättast att snegla på frambenen), då är yttre bak i luften.
Balansen och lydnaden hör ju också ihop, för svarar inte hästen snabbt på de kommandon du ger - då finns risken för att behöva göra för mycket eller att få ge avkall på timingen.
Lydnaden är också i viss grad att du kan placera hästens bogar och bakdel. Hjälpa hästen att inte falla på innerbogen, gärna genom att rida lite sluta innan fattningen som någon annan föreslog. En rakriktad häst (eller häst där man har koll på bogarna i förhållande till bakdelen snarare) har betydligt lättare för att få en bra galopp.
Om allt detta sitter -krävs såklart en del träning, men nu utgår vi ifrån att det redan sitter- så kommer hästen ge dig en hyfsat bra galopp utifrån förutsättningarna. Och sen förmodligen få sämre kvalitet ju fler galoppsprång som rids om man inte "hjälper" hästen (vilket tyvärr lätt förstör mer än det hjälper så själv försöker jag att korrigera så lite som möjligt i själva galoppen) därav att det är fattningarna som är mest värdefulla. I varje fattning kommer hästen ge dig den kvalitet på galoppen den fått förutsättningar till, men sen får man träna upp hur länge de kan hålla den kvalitén, gärna genom många fattningar och att inte galoppera för länge efter fattningarna så kvalitén hinner bli sämre. Men det betyder också att ju bättre förutsättningar man har INNAN galoppen - desto större chans till bra fattningar.
Skulle absolut inte fokusera på form I galoppen om man har problem med kvalitén. Däremot en stadig, helst lite självbärig form innan galoppen för att försöka passivt behålla den i fattningen utan att störa hästen för mycket.
Formtänk (i galoppen som sagt) leder tyvärr alltför lätt till att man låser hästen och rubbar dess balans. Bra fattningar där man förhoppningsvis klarar att behålla formen från traven, gärna fattningar från skritt, fattningar och åter fattningar med så hög kvalitet som möjligt, och så ökar man på lite i taget - det är min filosofi!
Ni får ta det med nypa salt, för galoppen är inte min starka sida, Men just därför (har ju alltid haft travare) har jag fått fokusera extra mycket på det för att kunna gå från uruselt till hyfsat!
det här är den mest teoretiskt och praktiskt förankrade jag själv stött på.