Förbättra galoppen?

M

missan

Har hittat en supertrevlig häst med riktigt bra skritt, bra trav och .... rättså dassig galopp! Hon galopperar ganska luftigt men sätter i bakbenen "tätt" efter varandra och ser ut (o känns) som en gunghäst. Hur pass mycket kan man förbättra en hästs galopp genom träning egentligen?

Tilläggas kan att hon bara är fyra år och mkt välbalanserad i alla gångarter.

Sv: Förbättra galoppen?

låter bara som att hästen behöver långsamma upp takten i galoppen lite, många hästar blir snabba när dom inte orkar men det är svårt att veta exakt hur du menar när man inte ser det.

Det låter som om hon galopperar mer uppåt än framåt?
Vad händer om du står i lätt sits och bara låter henne "rulla på" framåt, liiiite friskare galopp alltså.

Galoppera mkt i skog och mark, även mkt back träning även om dte inte är i galopp! galopp i långa svagt sluttande backar!

Tack för svaren! Ska åka och titta på henne igen och be att få se henne lös!

Om det är extriört är det svårt att rätta till, det tar lång tid.
Galoppen är svårare att förändra än traven.

Är h*n låst i ryggen? Många hästar blir lätt gunghäst-aktiga och lite jämfota bak om de inte kommer genom i ryggen och blir låsta framtill.

låter bara som att hästen behöver långsamma upp takten i galoppen lite, många hästar blir snabba när dom inte orkar men det är svårt att veta exakt hur du menar när man inte ser det.

Kan också vara tvärtom tror jag. Har sett samma "symtom" på många hästar på MSV nivå där man tagit ner galoppen för mkt i tempo ("falsk" samling) utan korrekt arbete genom kroppen.
En sån häst behöver runda till formen och få galoppera framåt.

Men som sagt, en omöjlighet att sia om utan att ha sett hästen i rörelse under ryttare

Galoppen brukar alltid kunna gå att förbättra ganska mkt!

Det håller jag inte med om. Jo om den dåliga kvalitén beror på att hästen inte har styrkan då lär det ju bli bättre med starkare häst, men är galoppen markbunden och trist i grunden är det ofta inte mycket att göra åt.

Däremot om ryttaren förstört galoppen genom att strypa ner den i tro att den är samlad, då går det ju också att förbättra. Men som sagt har hästen i grunden inte en bra galopp så går det inte.

bär sig hästen i skritt och trav??den är ju väldigt ung.är den mkt galopperad??
min förra ponny hade inte gått på ett tag (17år) men när jag ridit igång henne ca ett år så började jag att jobba med galoppen på riktigt.
hon ville komma ifrån galoppen,så hon sparng men då tog jag tillbax henne och fattade om osv.fortsatte tills hon lyssnade.jobba med skänklar och mjuk i handen o inte hetsa upp dig för att det inte går det tjänar inget till.hästen är ju väldigt ung.men du måste stärka galoppen.galopp i backar,tempoväxlingar,intervaller,längre galoppsträckor.longera är jättebra för att stärka galoppen.spänn inte in första gångerna få hästen att fatta rätt galopp först,sen när hästen fattar rätt då kan du spänna in hästen.men tänk på att ridningen inte blir för ensidig,variera är mycket viktigt.det här funkade på min häst(hon var väldigt lättlärd och gjorde alltid sitt bästa)lycka till:banana:

Kan också vara tvärtom tror jag. Har sett samma "symtom" på många hästar på MSV nivå där man tagit ner galoppen för mkt i tempo ("falsk" samling) utan korrekt arbete genom kroppen.
En sån häst behöver runda till formen och få galoppera framåt.

Men som sagt, en omöjlighet att sia om utan att ha sett hästen i rörelse under ryttare

Nu var det inte tempot jag pratade om utan takten

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 056
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025