Förbannad på dessa ryttare

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

jump_

Var på en hopptävling idag och blev så arg. Det var en ponnyhoppning och jag blev så förbannad på alla ponnyryttare som sitter och rider med spö och sporrar, skänklar hårt med sporrarna och slår hästarna. En tjej blev avstängd men enligt mig kunde dom har stängt av bra många...Varför har det blivit som det har blivit, kan man inte rida sin häst utan spö och sporrar? Vet att det säkert finns dom som "måste" rida sin hästar/ponnyer med sporrar men inte f*n sparkar man in skänkeln i hästen..Ne skärpning alla ponnyryttare som rider med sporrar och spön.!

Sv: Förbannad på dessa ryttare

håller helt med. ifall man trycker fram en ponny med så kallade ''ponnysparkar'' så är man inte tävlingsklar. då har man inget där att göra.. å alla dessa snorungar som blir förbannade på ponnyn efter vägringar, när det är ryttarens fel! och efter dom har kommit ut från banan straffar lilla ponnyn, för något han ens inte förstår varför...
det är tragiskt :cry:
älskar dom domarna som vekligen säger åt ryttarn efter 3 hårda slag!

håller helt med. ifall man trycker fram en ponny med så kallade ''ponnysparkar'' så är man inte tävlingsklar. då har man inget där att göra.. å alla dessa snorungar som blir förbannade på ponnyn efter vägringar, när det är ryttarens fel! och efter dom har kommit ut från banan straffar lilla ponnyn, för något han ens inte förstår varför...

Ja och blir dom uteslutna då är det som att dom ska sparka sönder hästarna samman...Tack vet ja den gamla goda tiden med riktiga domare som exakt sa till..Det var några som fick en varning men dom kom in i nästa klass och gjorde samma sak igen, har dom inget innanför pannbenet????

Tycker att domarna kan vara väldigt tillåtande mot ryttare som använer bla spö på otillåtet sätt på många tävlingar. Tycker dock att dom är det både på häst och ponnytävlingar. Problem ska lösas på hemmaplan när man kommer på tävling ska man vara redo för uppgiften vilket jag också tycker att många inte är.

*KL*

Var på ponnytävling idag jag me, o tänkte på precis samma sak.
Nästan ALLA b &c-ponnyryttare andvände spöet var 3:e sekund, och domaren sa till 2 ggr under totalt 6 klasser (!)
Dessutom var en av hästarna halt, men de va de ingen som påpekade!

Dessutom var en av hästarna halt, men de va de ingen som påpekade!

Gjorde du det?

Tycker man ser mkt av detta som TS breskriver men itne enbart på ponny, utan även på häst, dock kanske inte i lika stor utsräckning efertsom det är mkt mer vuxna där som kan tänekr lite längre. Men lika väl som det finns "dåliga" ryttare så finns det bra.
Själv förstår jag inte vf man orkar bry sig, bra om dommaren säger till men att man själv sedan ska gå o fundera på det verkar ju bara jobbigt. Tycker man ska sköta sig själv i såna lägen så blir allt bra.

alla ryttare borde gå kurs för att lära sig hantera spön och sporrar :banana:

Sen är det ju så att det finns lika många ryttare som rider storhästar som gör samma misstag!

Håller helt med!!!!
Ryttare som redan innan inte hanterar skänkeln rätt ska inte annvända sporrar!
själv har jag bara sporrar (sorry) på min häst när jag hoppar inte spö.
:angel:

Jag håller med!!
Idag va jag på en ponnytävling och en ponny vägrade och ryttaren gjorde halt och slog till ponnyn ashårt och sen började hon driva som en galning och hetsa upp den lille ponnyn:(:(

Man börjar undra hur dom lär sig, vilka tränare som dom har?
tjejen som jag såg idag som blev avstängd vinklade spöt och drämmde till hästen fyra gånger hårt..Fick sedan höra att det är tydligen hennes hopptränare som lär ut sånt, visst får man inte vinkla spöt uppåt? alltså så att man har "handtaget" ner, eller har jag misstolkat det? Man tycker att dom borde ha lite känsla för hästarna som dom rider, man sitter på ett levade djur inte en maskin!

Jag trodde att det bara var tillåtet att använda spöt EN gång inne på banan. Sist jag satt i domartornet på tävling sa domaren det, och skällde på (sa till) ryttarna som använde det mer.
Hon sa även till oss att gå ut och följa de ryttare som vägrat ut sig el. liknande och som var hemskt upprörda och kolla så att hästen inte fick stryk.
Tycker att detta beteende även märks på storhästtävlingar, även de int. man ser på tv.
Många är för hårda mot hästarna. Det är djur och inte maskiner.

Senast ändrad:

jag var på en tävling en gång och tjejen spöade sin ponny 24/7 runt hela banan till och med ÖVER hindren!!!! men dommaren sa inget (det var också ett hem ekipage) Jag gick och klagade! var så förbannad!

något jag inte förstår är att de sitter där och drar i tyglarna OCH samtidigt sparkar med sina sporrar. när hästen sedan inte är framåt nog spöar dom den lite när domaren inte ser, trots att man typ inte ser benen för att den springer så fort. sen drar de lite till i tyglarna för att visa att " asså min ponny är så himla stark och het" för de andra ryttarna som står och väntar på att det är deras tur snart. sen spöar de upp de små stackars ponnyerna för att de kanske vägrade. men som att den skulle gilla hindret mer när den fått spö där.

jag tror att detta har kommit fram för att det har brivit så mkt press på ponny ryttarna. föräldrar och kompisar står och skriker "riiiiid, gå på honom nuu!" det är liksom inte lek längre, det är blodigt allvar. det är inte längre något snack om vem som rider schystast och bäst utan vem som vinner och rider snävast svängar oavsett metoder är det som räknas. jag vill inte säga att alla ponny ryttare gör så här. men det är bra många...och det är lite trist tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

kl.

Jag tycker att många ponnyryttare rider riktigt gräsligt rent ut sagt, har haft en ungponny som jag haft till salu men efter 6 ponnyryttare som provridit har jag gett upp och sålt henne lite billigare till en bekants dotter som rider mjukt och trevligt, men inte hade så mkt pengar.
De som provridit har varit "skickliga ryttare" som tränat för kända tränare och ridit stora ponnytävlingar, men de har bara satt sig upp o sågat hästen i munnen o då vill inte hästen framåt ordentligt o då bankar de på med skänklarna.
Har slutat med att jag har fått säga åt dessa att hoppa av hästen o gå därifrån.
Hur kan man göra så på en unghäst:confused:

Det som man borde fundera mest på & bli argast över är på dem som lärt dessa barn att bete sig sådär! Barnen får lära sig hur en häst ska hanteras, hårt. Hade de vuxna som nu ska vara så mycket bättre lärt barnen att hästar är djur så hade detta inte funnits i samma grad! Jag har lärt min lillasyster att rida och hon vet att hästar är känsliga varelser. Även hennes nyköpta b-ponny började under en period vägra & tränarna sa att den skulle ha spö vilket min syster vägrade ge den då den redan var alldeles uppjagad av att den hade misslyckats med sin uppgift att hoppa hindret. Jag började leta fel istället! Kollade hästen, sadeln & även rättade till min syters ridning. Det var hennes ridning mot hindret som gjorde att ponnyn gick alldeles för fort & varje gång nitade. Nu efter lite träning går hästen som en klocka igen & jag tackar den för att den inte finner sig i vad som helst utan istället lär min syster vad som är okej & inte. Dock är det sjukt att dessa duktiga tränare inte såg hur aktiv hon var i sin sits utan istället tyckte att spöet skulle användas mer. Självklart har jag bett henne att peta till hästen med spöet på bogen om det verkar som om den ska stanna, men slår gör hon aldrig & är det hennes ridning vägringen beror på så hinner hon ändå inte peta till hästen eftersom den nitar i sista sekund. En annan sak är det om den måste titta på allting & därför vägrar. (dock finns det även här hästar som behöver få titta & dessa är nog inte skapta för hoppning eller så är det mycket träning kvar om det är en ung/outbildad häst.)

Så det handlar ENDAST om de vuxnas ansvar att lära barnen rida! Det är ju inte barnen som kommit på idén att rida med sporrar & spö! Dock straffandet efter att ha kommit ut från ridbanan är ett typiskt beteende som barnen själva har kommit på då de blir så besvikna när de har sån stor press på sig (oftast från deras föräldrar). Dock är det här återigen de vuxnas ansvar att säga ifrån. Och främst är det föräldrarnas ansvar att lära barnen att man inte kan straffa efteråt & absolut inte med våld! Är inte det en del av uppfostran?

Så ni som är vuxna & kan så mycket, kom ner på barnens nivå & säg att ni förstår att de blir besvikna men sådär beter man sig inte på en tävlingsplats. För många yngre barn räcker en varning gott & väl bara deras föräldrar/tränare inte sedan står & säger att det var en dum domare & att barnet gjorde helt rätt.

Ett nytt system borde användas & det borde vara olika typer beroende på om det är häst eller ponnytävlingar! På ponnytävlingarna är det fortfarande de vuxna som bestämmer om varningen ska tas på allvar eller inte!

Nu blev det långt!:bump:

Det konstiga är att det inte heller försvinner på större tävlingar, var på LHS under helgen o flertatel ryttare sporade sin ponnyer hela banorna runt, flaxade med armarna o red helt idiotiskt, en tjej jagade i sin stackarsa ponny rakt in i ett hinder, hästen stannade o hon flög av hon var uppe på benen på en mille sekund o såg ut som hon skulle expoldera, hon bara slet tag i ponnyn o jag vill inte ens veta vad som hände när de kom utanför arenan.

Nej bort med tidhoppning på ponny o fram med stilhoppning!

Har under en period kollat på en serie som handlar om några unga tävlingsryttare. I deras tävlingar ingår stilmoment, samt hur väl man kontrollerar hästen och hur samspelta man är. Tycker detta vore något att ta efter.
När jag red ponny (för hundra år sen snart...) resonerade jag att om det går dåligt och man vägrar ut sig kan det åtminstone se snyggt ut....bättre det än att flänga runt banan i 190, vinna allt som går men det ser för bedrövligt ut. Det har man igen (tror jag) när man så småningom går över till häst....

Har under en period kollat på en serie som handlar om några unga tävlingsryttare. I deras tävlingar ingår stilmoment, samt hur väl man kontrollerar hästen och hur samspelta man är. Tycker detta vore något att ta efter.
När jag red ponny (för hundra år sen snart...) resonerade jag att om det går dåligt och man vägrar ut sig kan det åtminstone se snyggt ut....bättre det än att flänga runt banan i 190, vinna allt som går men det ser för bedrövligt ut. Det har man igen (tror jag) när man så småningom går över till häst....

Absolut!!! Jag tycker att det är sorgligt att inte fler bemödar sig om att rida på ett sätt som är shjysst mot hästen, utan som sagt bara hafsar runt med flaxande armar och sparkande ben för att jaga placeringar. Stilbedömning låter som en bra tävlingsform tycker jag..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 935
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 098
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej, jag har nyligen fått en d-ponny på 10 år! Hon är jätte snäll i all hantering bits sparkas inte eller så. Men när man rider...
Svar
7
· Visningar
2 184
Senast: Brassneck
·
Ridning Hej! Jag bara undrar om någon här har något tips på hur man rider ”segare” hästar. Alltså hur man får dem mer fram för skänkeln. T.ex en...
Svar
19
· Visningar
4 836
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka