Förarvek på engelska?

Otherside

Trådstartare
Jag lever med en engelsman sedan 30 år tillbaka, en uppfödare av schäfer dessutom... Men jag vet inte vad "förarvek" kallas på engelska?? @hastflicka kanske vet? Eller alla ni andra?? (Jag skriver på ett galet forum där man vill använda stackel och gärna el på schäfrar eftersom de är så aggressiva..... Medan jag ser dem som förarveka, i allmänhet, omän de kan vara aggressiva och komplicerade.)

Kan man säga att de är "Impressionable" ?
Det är ju inte förarvek men lättpåverkad vilket är väl det man vill komma åt till viss del.

Har sager vi handler sensitive eller handler soft. Men det ar inte som i sverige dar forarvek ar ett ord som alla forstar, man kan behova anvanda en hel mening for att fa fram budskapet. Beroende pa hur involverade personerna verkligen ar i hundsporter.

Har sager vi handler sensitive eller handler soft. Men det ar inte som i sverige dar forarvek ar ett ord som alla forstar, man kan behova anvanda en hel mening for att fa fram budskapet. Beroende pa hur involverade personerna verkligen ar i hundsporter.
Hur skulle du säga/ förklara föremålsintresse?

Hmmm ... Jag behover nog att du forklarar exact vad du menar med ordet "foremalsintresse". Just nu, i alla fall, kan jag inte alls tanka pa ett ord, eller ens ett enkelt uttryck pa Engelska som tacker det ordet.
Att de jagar bollar/ leksaker vill bära och kampa.
Säger vi jaktlust i Sverige så syftar man ju mer på ett viltintresse, men tycker inte att jag sett något bra motsvarande ord/ förklaring på engelska till när det gäller just ett intresse för föremål.

Oftast har jag hört "prey drive" i situationer där jag tycker vi i Sverige hade sagt just föremålsintresse, men det är ju egentligen något annat.

Jag lever med en engelsman sedan 30 år tillbaka, en uppfödare av schäfer dessutom... Men jag vet inte vad "förarvek" kallas på engelska?? @hastflicka kanske vet? Eller alla ni andra?? (Jag skriver på ett galet forum där man vill använda stackel och gärna el på schäfrar eftersom de är så aggressiva..... Medan jag ser dem som förarveka, i allmänhet, omän de kan vara aggressiva och komplicerade.)

Att hunden har en will to please, säger vi i retrievervärlden :)

Att de jagar bollar/ leksaker vill bära och kampa.
Säger vi jaktlust i Sverige så syftar man ju mer på ett viltintresse, men tycker inte att jag sett något bra motsvarande ord/ förklaring på engelska till när det gäller just ett intresse för föremål.

Oftast har jag hört "prey drive" i situationer där jag tycker vi i Sverige hade sagt just föremålsintresse, men det är ju egentligen något annat.

Har ar det "toy drive" eller "ball drive"

Att hunden har en will to please, säger vi i retrievervärlden :)

Det sager vi om hundar av alla sorter "over here". Det ser jag dock som annorlunda an "forarvek".
"Will to please" tyder mer pa en hund som foredrar att vara med sin handler, medan forarvek (i mina ogon) tyder pa en hund som lyder for att den blivit lard att det kan bli obehagligt annars.

Det sager vi om hundar av alla sorter "over here". Det ser jag dock som annorlunda an "forarvek".
"Will to please" tyder mer pa en hund som foredrar att vara med sin handler, medan forarvek (i mina ogon) tyder pa en hund som lyder for att den blivit lard att det kan bli obehagligt annars.
Ah, ok, tack. 🙂

Förarvek anspelar nog mer på hundar som är känsliga för ägarens signaler och läser människor. Sen vad de gör med det är ju olika.
Sen är det ju olika med vad man menar "lärd att det blir obehagligt ", att de vet när matte harklar sig är hon missnöjd eller fysisk bestraffning.

Det är nog lite hur man tolkar ordet förarvek också :) för mig hänger förarvek och will to please ihop, dels en hund som vill arbeta med sin förare som du säger, men det hänger ju ofta ihop med att den är uppmärksam och lättlärd.

Inom retriever säger man också att hunden är ”grey or black” där en grey hund är mjuk och lite av den känsliga typen, medan en black hund är mer gåpåig och en hårdare typ av hund. Inte nödvändigtvis mer svårdresserad, men agerar mer efter eget huvud.

Min tolkning av förarvek är en hund som lägger på sig väldigt mycket av fel i träningen om föraren inte är väldigt hänsynsfull och som är väldigt känslig för förarens sinnestillstånd.
Jag tycker att en hund kan ha mycket will to please utan att vara förarvek och jag upplever att en hund kan vara förarvek utan att ha will to please.

Exempel: Nano förarvek och lägger på sig när det blir fel i träningen, går i princip inte att träna om man själv är på dåligt humör (eller går går det ju men risken är att man backar i träningen om man tränar ett pass då). Har inte överdrivet will to please utan hittar gärna på sina egna grejer och kan vara väldigt självständig samtidigt som hon är förarvek. Känslig för förarens olika sinnesstämning, påverkade henne mycket om man tex var nervös eller orolig.

Nessie hade massor av will to please och var mjuk och samarbetsvillig samtidigt som man kunde göra hur mycket fel som helst och vara som en urvriden disktrasa själv utan att det påverkade henne öht. I mitt tycke inte alls förarvek, det spelade ingen roll för henne om man var glad, sur, nervös eller om man sa till henne rejält i träningen hon körde på ändå. Däremot lyhörd för ens kommandon och ville göra rätt men blev inte påverkad om det blev fel.

Det är iallafall så jag tolkat förarvek, att hunden är så känslig så det går åt det negativa hållet medans mjuk är känslig utan att det är negativt.

Sen kan en förarvek hund passa perfekt till rätt sorts människa, de som alltid tar allt med jämnmod, aldrig höjer rösten osv och i de fallen märks det ju inte heller av några negativa aspekter.

Obs mina tankar och så som jag tolkat innebörden av förarvek.

Jag har också tolkat förarvek som överdrivet känslig för förarens sinnesstämning och signaler och lätt lägger på sig. En hund som är lyhörd och uppmärksam utan att lägga på sig vid obehag brukar jag bara kalla "förig".

Min första kelpie var extremt förarvek. Han letade nästan alltid efter minsta lilla orsak att uppleva obehag. I slutet ville han knappt träna alls. Inte alls min typ av hund. Jag vill ha lite "jävlaranamma" i hunden och inte behöva gå som på glas själv.

Min andra var definitivt inte förarvek. Blir man irriterad på honom så blir han bara mer taggad. Han är inte heller riktigt så förig som jag skulle önska i alla situationer.

Min tredje är definitivt förig nog men hon går inte ner sig av motgångar utan kämpar vidare. Hon tål att man säger nej om det blir fel eller hejjar på med rösten till vilket nr 1 sällan klarade.

Jag tänker mer att vek - har lätt att skapa minnesbilder, hård - har svårt att skapa minnesbilder. I kombination med will to please är båda typerna av hund träningsbara, men det är vanligare att en vek hund har mer will to please eftersom det för mig hänger ihop med att hunden vill göra rätt och vara till lags.

Som du beskriver att du tolkar förarvek @Bulldoozer tänker jag mer handlar om hundens förmåga att hantera press och om den är ängslig, än att den är vek :) en ”grey” hund helt enkelt.

Förarvek är för mig inget negativt, jag vill ha en förarvek hund som är påverkningsbar. Jakthundar är svårtränade om de har liten förarvekhet, eftersom jaktlusten snabbt tar över.

Min Floyd är t ex en ”grey” hund, lite åt det ängsliga hållet och påverkas mycket av om jag är t ex nervös. Jag har medvetet successivt lagt mera och mera press på honom i träningen, vilket har gjort honom mera ”black” och tåligare för t ex mycket upprepande i träningen, många signaler på rad, att en tillsägning inte är farlig utan bara innebär att det blev fel och att vi gör om, osv.

Louie är en mer ”black” hund, som kör på och inte påverkas av nervositet eller en dålig dag hos mig. Han behöver också lära sig att hantera press precis som F, men från en annan lägstanivå så att säga.

Båda hundarna har stor will to please.

Mina wachtelhundar är båda förarveka, men utan särskilt stor will to please :p de har lätt för att skapa minnesbilder och vet vad som är fel, men de skiter i det för att de vill göra det ändå. Ögontjänare :D

Så tänker jag, men det finns nog lika många tolkningar av orden som det finns förare.

Jag har funderat mycket på det här genom åren och alla hundratals BCs jag tränat med, och alla förare jag försökt förklara det för...

För mig har det varit en hjälpsam metafor att tänka på det som en nätverksuppkoppling; dataöverföringen är vad som händer i hundens huvud, pingtiden är hur lätt vi kan påverka det och olika hundar har olika överföringskapacitet. En bra relation mellan hund och förare ska vara som en bra wifi-uppkoppling. Kommandon ska gå in på en gång men utan att ta upp så mycket bandbredd att hunden slutar jobba.

En hund med låg samarbetsvilja, hög drift och "hård" skalle lägger all sin bandbredd på jobbet, och det ska till en erfaren hacker för att tränga in i dataströmmen för att hävda lite datakraft åt vad föraren vill. Pingtiden blir för hög för att det ska bli ett funktionellt arbete!

En hund med hög will to please ger mer plats åt förarens vilja. Om den har stor bandbredd kan den ha massor av will to please (låg ping) och ändå hög dataöverföring, men om den har lägre bandbredd upplever vi den som mjuk - överföringen upphör när vi kopplar in oss.

Träningen går ut på att hjälpa hunden använda sin bandbredd på rätt sätt, att ha en procent vigd åt oss men aldrig mer än vad de lägger på jobbet (När vi pratar vallning. När jag går i city vill jag ha nästan hela processorn för mig själv!)

Jag har funderat mycket på det här genom åren och alla hundratals BCs jag tränat med, och alla förare jag försökt förklara det för...

För mig har det varit en hjälpsam metafor att tänka på det som en nätverksuppkoppling; dataöverföringen är vad som händer i hundens huvud, pingtiden är hur lätt vi kan påverka det och olika hundar har olika överföringskapacitet. En bra relation mellan hund och förare ska vara som en bra wifi-uppkoppling. Kommandon ska gå in på en gång men utan att ta upp så mycket bandbredd att hunden slutar jobba.

En hund med låg samarbetsvilja, hög drift och "hård" skalle lägger all sin bandbredd på jobbet, och det ska till en erfaren hacker för att tränga in i dataströmmen för att hävda lite datakraft åt vad föraren vill. Pingtiden blir för hög för att det ska bli ett funktionellt arbete!

En hund med hög will to please ger mer plats åt förarens vilja. Om den har stor bandbredd kan den ha massor av will to please (låg ping) och ändå hög dataöverföring, men om den har lägre bandbredd upplever vi den som mjuk - överföringen upphör när vi kopplar in oss.

Träningen går ut på att hjälpa hunden använda sin bandbredd på rätt sätt, att ha en procent vigd åt oss men aldrig mer än vad de lägger på jobbet (När vi pratar vallning. När jag går i city vill jag ha nästan hela processorn för mig själv!)

En bra beskrivning tycker jag!
För hur hunden upplevs och tränas beror ju liksom på flera olika faktorer, inte bara om hunden är vek eller hård.

Jag gillar verkligen diskussionen om förarvek.

Jag skulle säga att min BC har både will to please (även om det inte känns så alltid just nu) och är förarvek. Jag tycker dock att hon har blivit något mindre förarvek och tuffare nu när hon börjar bli äldre. Hon var otroligt känslig som liten valp, åtminstone från vad jag var van vid.

Terriern har väldigt lite will to please och kan vara känslig vid vissa tillfällen men skulle inte säga att hon är förarvek. Hon är alldeles för självständig för det.

En bra beskrivning tycker jag!
För hur hunden upplevs och tränas beror ju liksom på flera olika faktorer, inte bara om hunden är vek eller hård.
Ja verkligen! Dessutom är vi som förare bra på att ta fram olika saker. Jag skämtar om att jag skulle behöva ha mina unghundar inackorderade hos nån som inte tar nån bandbredd alls, så kan jag ta dem när de är ett år, hacka mig in i dataströmmen och köra. 😅

För mig är "will to please" vad min schäferprinsessa hade. Hennes fråga var: "Vad gör vi nu?". Hennes belöning var att hon och jag var ett team och trygga i varandra. För henne var en bestraffning att inte vara med - uppstod den känslan la jag inte ett nästan rituellt "app", "nej" eller "hoppsanhejsan bruden" och så började vi om... hon var nästan medeltida i sin tro på bikt, straff och upprättelse. Hon var inte vek i betydelsen rädd för mig.

Att ha haft en sådan hund gör mig så ledsen när jag ser folk köra sina schäfrar. Det är så få som verkar ha ett tryggt "vi" som de delar med sin hund och så många som beter sig som truppledare i Hitlerjugend. Fast det kanske bara var min som var en Borg.

(Sedan hände det att hon övertolkade mig och drog iväg för att brotta ned och äta upp hela världen. Hon kunde vara brötig som fan och dådkraftig som hela US Navy med mycket nerv. Rent objektivt inte den roligaste hunden, men högt älskad)

Ja verkligen! Dessutom är vi som förare bra på att ta fram olika saker. Jag skämtar om att jag skulle behöva ha mina unghundar inackorderade hos nån som inte tar nån bandbredd alls, så kan jag ta dem när de är ett år, hacka mig in i dataströmmen och köra. 😅

Ja, så är det verkligen!

:laugh: jag gillar mer att vara med och påverka från start, även om man inte får hjältestatus hos dem förrän man börjar arbeta med dem på riktigt och de förstår vilken nytta de har av oss :D

Mycket bra beskrivning!

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 394
Senast: Migo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 389
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 054
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10