Föräldrautbildning?

Embe

Trådstartare
Har egentligen bara en väldigt enkel fråga;

När började er föräldrautbildning?

Vi har nu fått tiderna för vår, vilken sker på samma ställe som förlossningen och har inte med vår barnmorskemottagning att göra, utan bokas och administreras direkt via förlossningsmottagningen.

Utbildningen kommer i vårat fall att bli i vecka 33, 34 samt 35 och det känns lite sent tycker jag? Men det brukade tydligen vara så sade de när jag bokade?

Hur var/är det för er?

/nyfiken Embe

Sv: Föräldrautbildning?

Jag har varit två av tre gånger på föräldrautbildningen.
För mig blir gångerna i . 34, 35 och 37. Den som ska ha först i gruppen är en vecka före mig och den som ska ha sist 3 v efter mig.

Har ni tyckt att föräldrautbildningen har gett er något?
Jag läser mycket och det känns som att inget nytt sägs på utbildningen, känns tillochmed som att jag vet mer än utbildaren. Fast det är roligt att träffa andra blivande föräldrar och prata med dom, men tyvärr får vi inte så mkt möjligheter att prata med varandra.

Vi hade första tillfället på föräldragruppen idag. Jag är i v 33. De som skall ha först var ungefär i v 36 och de som skall ha sist ungefär i v 30.

Tycker inte att det gav så mycket idag, mest kul att träffa andra i samma situation. Lite tråkigt bara att de flesta andra kände varandra sen tidigare, inte lätt att vara inflyttad alla gånger

Vi gick på föräldraträffarna för att träffa andra mammor/pappor som är i samma situation först och främst..
Men om vi lärde oss något mer än vad vi redan slukat i litteraturväg, nja tveksamt ;)

Men vi hamnade i en grupp med mammor i min ålder och alla är överens om att träffas och umgås lite smått efter förlossningen :D

Jag gick i vecka : 29 30 31 32

Jag kommer inte ihåg men det var ganska sent i graviditeten. 4 träffar + en träff med en familjeterapeut. Kan inte säga att det gav mig så mycket men jag tror min man lärde sig desto mer.

vi gick 2 av 3 gånger och den började i v 30,31+33, kan säga att vi inte lärde oss ett skit förutom snabbaste vägen till cafeterian :D dessutom kom bara 4 par (ca en 3edel av de som var inbjudna) varav vi kände ett par sen innan så de var inte så mkt o ropa hej för...

Kommer inte ihåg riktigt, men det var inte fullt så sent i grav som för er i alla fall. Däremot så tyckte både jag och sambon att typ 99% av utbildningen var mer eller mindre värdelös. Vi visste redan allt kändes det som. Dessutom tycker jag de som ledde gruppen (som delades upp vissa gånger i mamma och pappagrupp) var rätt usla på det. När folk är "trögpratade" (vilket nästan alla (utom jag) var) så måste man kunna få igång folk att prata genom att själv ha diskussionspunkter med sig som gruppledare.

Kanske är jag lite för "kräsen"... jag har dels jobbat mycket själv i utbildningssituationer med grupper och dels har jag lyssnat till enormt många föreläsare o dylikt. Det är inte alls säkert att de andra upplevde föräldragruppen lika värdelös som jag/vi gjorde.

Ändå gick vi på alla träffar.... på något sätt tänkte vi varje gång att kanske kommer det DENNA gång något nytt, något vi behöver veta. Men... ack nej.

Jättesent, jag som fick barn i v36+2 hann bara gå en gång.
Första gången var i v36 (35+), samma vecka på lördagen födde jag min dotter ;) sedan var det ytterligare tre tillfällen, ett i veckan då. Men då var jag upptagen med annat :love:

Tyckte inte det gav mig något direkt heller, den där enda gången. Vi fick sitta i grupper och prata om våra förväntningar, om mamma/pappa-rollen (delades in i grupper om killar resp tjejer), hur vi ville bli som föräldrar, föräldrar som vi ser upp till, och ta upp saker vi ville att föräldrakursen skulle handla om kommande gånger.

Kvinnohälsan. Var en barnmorska som hade den, som ständigt pratade om sina erfarenheter som barnmorska i Afrika :angel:

Vi hade oxå sent, 2 träffar på barnmorskemottagningen där vi gick igenom förlossningen och sen amning, vi fick även lära oss att andas och olika ställningar och avslappningsövningar.

3 träffen var på förlossningen där vi fick gå på studiebesök och fick ställa alla frågor vi ville till en barnmorska där (samma bm var även med när jag födde sen :D)
När vi var på studiebesöket hade vattnet gått för en i gruppen, så hon flinade när vi samlades och sa "Jag var här i morse och kommer nyss från UL så vi får se om jag får åka hem eller om vi får stanna kvar när vi är klara..."

Har egentligen bara en väldigt enkel fråga;

När började er föräldrautbildning?

Vi har nu fått tiderna för vår, vilken sker på samma ställe som förlossningen och har inte med vår barnmorskemottagning att göra, utan bokas och administreras direkt via förlossningsmottagningen.

Utbildningen kommer i vårat fall att bli i vecka 33, 34 samt 35 och det känns lite sent tycker jag? Men det brukade tydligen vara så sade de när jag bokade?

Hur var/är det för er?

/nyfiken Embe

Kommer typ vara så sent för oss också, tyckte att det kändes sent men det är ju bara bra o ha allt färskt i minnet :)

Jag går också hos kvinnohälsan, fast hon vi har har inget nämt något om afrika.

Jag tror inte jag kommer gå sista gången, min faster fyller 50 år den dagen och det känns nästan viktigare.
Det är ingen i gruppen som jag känner att jag kommer umgås med sen när barnen är födda, dom flesta är mycket äldre, dessutom kommer jag flytta när bebisen är några månader.

Här får man inte längre gå på studiebesök på förlossningen, istället får man titta på en film därifrån eller gå på en storföreläsning av personal från förlossningen.

Då har du sannolikt inte samma :)

Man fick inte gå på besök på förlossningen här i mars 08 heller (om man inte särskilt bad om det t.ex. på grund av förlossningsrädsla via Nikemottagningen). Å andra sidan hade jag varit där en hel del gånger redan innan föräldrautbildningen (unga fröken gjorde utbrytningsförsök från min mage redan i v30 och v33 och fick stannas av med bricanyl) så det gjorde ingenting.

Vi började när jag var i v28-29 nångång, men jag var beräknad sist i gruppen så ett par av de andra var säkert i v32-33 då. Vi tyckte föräldragruppen kändes som den bara var till för att man skulle få träffa folk, för informationen var verkligen inget nytt. Bara mer förlossningsgrejer som jag ändå läst om, och bara om vaginalförlossningar - ingenting om akutsnitt t ex. Och knappt någonting om barnet eller föräldraskap, som jag tyckte kändes allra viktigast. Jag tog t o m upp det i gruppen, men nej, det pratades bara mer förlossning då.
En bra sak däremot - vi fick göra ett studiebesök på BB, det kändes bra att se lokalerna i förväg.

Och de andra i gruppen ja... det fanns *ett* par som vi kände att vi trivdes ihop med och hade något utbyte av att umgås med. En hästtjej till såklart :D
Övriga hade vi noll och inget gemensamt med, jaja, förutom att ha haft oskyddat sex vid ungefär samma tidpunkt. ;) Jag och sambon tyckte de var trista och de tyckte säkert samma sak om oss.

Vi träffades totalt typ 8 gånger på 5-6 veckor och var färdiga strax före jul. De som skulle ha först hade BF i mitten på januari och vi som var sist hade BF i mitten på februari.
Var väl rätt kul att träffa andra gravida men annars vete katten om det var något som var särskilt givande... Fick ingen kontakt med något av de andra paren och kändes rätt meningslöst... Ffa när vi i efterhand vet att det är flera här i närheten som ska ha barn bara några veckor efter oss... hade varit mer intressant att gå på föräldragrupp med dem än dessa som nu då bor på annan ort än vad vi gör...

Här har dom gjort det ganska smart och satt ihop grupperna utifrån vilket Bvc man kommer att tillhöra.

Vi tillhör ju samma bvc eftersom det bara finns ett i kommunen, men kommunen består av många små byar där gemenskapen helt klart är bättre/lättare inom byn än mellan olika byar pga avstånden...
Tror att de delat in grupperna efter BF, vi hamnade väl i en januari/februari-grupp men det skulle "passat bättre" om vi hamnat i en februari/mars-grupp om man ser ur geografisk synpunkt. :)

Vår föräldrautbildning var i vecka 27, 29 och 30. Ganska tidigt för vår del och jag är beräknad sist i gruppen.

Vi fick gå så tidigt bara för att det kom jul och nyår i vägen:angel:

Har positiva erfarenheter, vi var en liten grupp på 4 par. Lite trögpratat, men när vi hade diskussioner bara med tjejerna flöt det bättre.

Visst hade man hört och läst om mycket men vår BM som höll i föräldragruppen var pedagogisk och lät oss gå igenom alla områden. Började med att prata om normal vaginal förlossning och smärtlindring till att prata om när förlossning inte går som det ska, både planerat och oplanerat snitt. Besök på BB-avdelningen och diskussioner kring amning och vad som händer efter att barnet är fött.

*knapplån*

Tack för alla svar! :bow:

Det låter onekligen som att de flesta gått ganska "sent" :) (eller ja - normal tid är det ju då alltså ;) )

Trist att man inte verkar lära sig så mycket dock. Får hoppas på att vi får utbyte av att träffa andra par i samma situation i alla fall!

Vi skall också på studiebesök på förlossningen, fast det bokas separat. Det känns kanonbra att ha sett lokalerna innan, så man åtminstone hittar dit och är lite förberedd. Sambon vill provköra dit för säkerhets skull, så han hittar till parkeringen ;)

Tack igen!

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 502
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 403
Senast: Voeux
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 003
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka