Föräldraskap vs. hundägarskap

Sv: Föräldraskap vs. hundägarskap

Du läser inte vad jag skriver. Hundar har precis samma goda utbyte av sina artfränder som kossor har.
Du skriver så, så då är det så?
påstår du annat har du inte iakttagit hundar som lever med andra hundar.
Nej, självklart har jag inte det :grin: Jag bara lever med flertalat hundar nu och har gjort under flera år...

Tänker inte skriva mer då jag får känslan av att du inte bryr dig om vad andra tycker -taggarna ut-
Kanske har du missat att hundarna idag är hundar och inte vargar?
Idag är människan hundens flock.

. Räkna bort tiden det tar att äta, duscha, kanske kolla på ett TV-program eller flera, andra aktiviteter man har, hämta och lämna barn på olika ställen, klippa gräsmattan, skotta snö, eller vad det nu är man gör mer.

Och på vilket vis kan hunden inte delta i vissa av ovanstående aktiviteter!? Klipper man gräsmattan eller skottar snö så möter det väl inget hinder att hunden är med? En hund kan ju åxå följa med när man t.ex. hämtar och lämnar barnen på olika ställen.

Kicki :laugh:

Nej, självklart har jag inte det :grin: Jag bara lever med flertalat hundar nu och har gjort under flera år...

Tänker inte skriva mer då jag får känslan av att du inte bryr dig om vad andra tycker -taggarna ut-

Tycker inte alls att hon har taggarna utåt!? Känns mer som du har det faktiskt! :grin:

Problemet är väl att det finns alldeles för många understimulerade hundar.

Hundar aktiverar sig inte själva helt automatiskt. En galen kärring på landet lämnade sina hundar på sin gård i flera dygn varje vecka medan hon var i stan. Hon ställde fram massor av mat så att de skulle klara sig. Hundarna hade varandras sällskap och oändligt med utrymme (de var inte ens inhägnade) men de blev bara feta och passiviserade.

Min hund håller sig lugn och stillsam tills det erbjuds någon form av aktivitet AV MÄNNISKOR.

Om man har en arbetande hund i hundgård på dagarna är det i mina ögon mindre allvarligt än om en sällskapshund ensam.

Jag vill bara säga att jag känner faktiskt flertalet kor som är mycket sociala och sällskapliga gentemot människor. De skulle definitivt uppskatta om jag bosatte mig i deras ladugård!

Och efter att ha läst den här tråden känner jag att det nu är dags att ta med barnen, hundarna, katterna, råttorna och russen och flytta in till våra vänner korna.
Och där i ladugården ska vi bilda en enda stor, lycklig, gödseldoftande familj där ingen någonsin är ensam, utan alla är vänner!

*** We shall overcome ..... :angel: ***

:D

Jag vill bara säga att jag känner faktiskt flertalet kor som är mycket sociala och sällskapliga gentemot människor. De skulle definitivt uppskatta om jag bosatte mig i deras ladugård!

Jag har en ko här hemma som jag har vårdat extra ömt p.g.a. klenhet som kalv. Hon tror än i dag att jag är hennes mamma trots att hon tillbringar sina dagar med våra övriga 74 mjölkkor och gjort så i över 5 år. Ska man hårddra det så är det ju allt annat än snällt eftersom hon ser mig som sin medelpunkt. :D

En hunds flock utgörs inte bara av ägaren. Flocken utgörs av de människor som ingår i familjen samt övriga djur som ingår i familjen (tex. katter och andra hundar).

Har en hund bara en ägare och inga andra runt omkring sig är människan hundens flock ja, men under sådana omständigheter anser jag inte heller att hunden ska lämnas hemma när matte/husse jobbar.

När en hund är på jobbet så kan jag tala om att sover, det gör den sällan. Det är mycket stimulans på ett normalt arbete. Det kommer och går folk, det ringer, det flyttas saker, det är en massa ljud osv.
Sen kan jag bara tala för min egen hund och han är fruktansvärt olycklig om jag lämnar honom eftersom jag är den enda han vill ha sällskap med. Han gillar sina hundkompisar och leker gärna, men om jag vänder och går, då är det mig han vill följa efter.
Det är helt enkelt så att våra hundar är präglade på oss väldigt kraftigt och att de till stor del förlorar viljan till att ta egna initiativ om vi inte är i närheten.
Detta gäller självklart inte arten hund generellt, eller kor och får heller för den delen. Det är helt enkelt frågan om hur de är präglade.

Det beror väl helt på vad man har för arbete? Din hund är väldigt hårt präglad på dig för att du har sett till att det är så (som så många andra gör), det är inget fel på det. Däremot är inte alla hundar lika hårt präglade på människorna. Hundar som mår bra trots att de bara har sina artfränder när människorna inte är hemma, men den förståelsen verkar inte riktigt finnas (om det är så måste det vara för att hundarna inte ser människan som ledare har jag nyss fått veta av en vänlig medmänniska). Hundar som inte präglas till samma höga grad på människan blir givetvis mindre beroende av människan vilket kan vara positivt i vissa avseenden.

Ska de inte präglas på människan så ska de ju också ha mer frihet. Sätta hundar i hundgård och säga att de trivs i sin flock, det är i så fall att göra det lätt för sig.

Jag håller med dej, jag tycker båda sakerna är dåliga. Både att lämna en hund ensam inomhus i flera timmar om dagen och att lämna barn till dagis när de är jättesmå. Hundar i hundgård däremot tror jag inte alls har tråkigt under en arbetsdag (mina hade inte det i alla fall, när jag hade två). Och lite äldre barn tror jag visst kan ha utbyte av andra barn och lek i ett par timmar om dagen. Men det finns ju andra medier för det, öppen förskola mm.

För övrigt skriver jag inte alls på Hund, eftersom jag har en blandras. Tycker det är det värsta forumet här på buke, stämningen där är inte lika trevlig som på de andra forumen. Ingen bryr sej om om man har en blandkatt eller en blandhäst, men har man en blandrashund borde man skjutas för man främjar den hemska blandaveln. Lite ot, förlåt.

Ska de inte präglas på människan så ska de ju också ha mer frihet. Sätta hundar i hundgård och säga att de trivs i sin flock, det är i så fall att göra det lätt för sig.

Jag har inte skrivit att de inte ska präglas på människan. Jisses, läs vad jag skriver. Jag skriver att inte alla hundar präglas på människan i samma grad.

Eftersom den här tråden numera enbart följer hundspåret så funderar jag på att skicka hela tråden till hund.

Någon som ser någon anledning till att inte göra så? I så fall vilken?

/moderatorn

Det mest märkliga är att mänskligt sällskap tycks värderas högre än sällskap av den egna arten - väldigt, väldigt underligt tycker jag. Eller faktiskt ren hybris.

Märkligt nog verkar hundarna sätta större värde på det mänskliga sällskapet också :)

För övrigt skriver jag inte alls på Hund, eftersom jag har en blandras. Tycker det är det värsta forumet här på buke, stämningen där är inte lika trevlig som på de andra forumen. Ingen bryr sej om om man har en blandkatt eller en blandhäst, men har man en blandrashund borde man skjutas för man främjar den hemska blandaveln. Lite ot, förlåt

Vad tråkigt att just du uppfattar det så. Det verkar generellt som att många med blandis/oreggad hund trivs på hund :laugh:

För övrigt skriver jag inte alls på Hund, eftersom jag har en blandras. Tycker det är det värsta forumet här på buke, stämningen där är inte lika trevlig som på de andra forumen. Ingen bryr sej om om man har en blandkatt eller en blandhäst, men har man en blandrashund borde man skjutas för man främjar den hemska blandaveln. Lite ot, förlåt.

Stämningen på hund är överlag jättetrevlig.

Att vissa hundtrådar spårar ur ibland är inte värre än de trådar som spårar ur på övriga forumsareor.

Men dom behöver ju inte mänskligt sällskap. Dom har större behov av varandra ju.
Då är det mer synd om dom hundar som aldrig får träffa andra hundar utan bara just människor.

Min hund tycker inte om andra hundar och därför slipper hon träffa dem. Människor, däremot, är hennes flock och trygghet.

Jag såg jag skrev lite fel, men tänkte att du kanske förstår vad jag menar ändå ;)

Men mitt svar blir detsamma!

Stämningen på hund är överlag jättetrevlig.

Att vissa hundtrådar spårar ur ibland är inte värre än de trådar som spårar ur på övriga forumsareor.

Håller med.

Men jag kan också tycka att just blandrastrådarna spårar ur ibland, verkar vara hetsjakt på dom som har blandras.
Sen är det iofs de som har blandraser väldigt snabba med att ta åt sig.

Håller med.

Men jag kan också tycka att just blandrastrådarna spårar ur ibland, verkar vara hetsjakt på dom som har blandras.
Sen är det iofs de som har blandraser väldigt snabba med att ta åt sig.

Men,jag måste säga att det inte enbart blandras trådar som spårar ur.
Gå in på häst tex så har du trådar där det är halvblod mot ridtravare och där kan stämningen bli ganska het.Ställer man en fråga på hund så får man många bra svar oxå trots att jag är blandras ägare.Sen kan jag tycka att dom trådarna med blandras diskussioner kan vara intressanta.

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
823
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 944
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag känner mig ytterst förtvivlad. För tillfället så studerar jag heltid på universitet och därefter blir det dags att jobba... Jag har...
2
Svar
38
· Visningar
2 337
Senast: Dandylinn
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 046
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX