Föräldraskap vs. hundägarskap

Sv: Föräldraskap vs. hundägarskap

Jag trodde barn gick i skolan för lära sig saker. Men då behövs inte skolan alltså enligt dig?

Skolan behövs men skoldagarna för små barn är ofta inte längre än 5-6 timmar. Ändå tillbringar många barn 8-9 timmar på skolan dagligen, fritids kallas det.

Förskola klarar vi oss utan, det är jag övertygad om men visst är det bra att den finns. Synd att barnen ska behöva spendera så stor del av dygnet där bara... mer vaken tid med förskolepersonalen än med sina föräldrar.

Min poäng var liksom att ett barn hos en dagmamma eller på förskola är lika "ensam" som folk påstår att hundar är i hundgård när de är fler än en. Sedan anser jag förskola och fritids kan jämföras hundgårdar, på sätt och vis. Det är förvaring så att föräldrarna/ägarna ska kunna arbeta. I synnerhet då fritids där ingen utlärning sker (och för små barn så handlar förskolan mycket om lek).

Däremot ses du som förälder inte som en dålig förälder om du lämnar ditt barn på förskolan 9 timmar om dagen (samhället förväntar sig i princip att det är precis det du ska göra), däremot ska du nästan ha spöstraff om du som hundägare lämnar din hundflock i hundgård lika länge. Är inte det liiiiite märkligt?

:bow::bow: Håller med dig här!

Kicki :laugh:

Vem har skrivit att hundarna måste ha mänsklig kontakt 100% av dygnet?
Håll dig gärna till vad folk skriver.
Skillnaden med kor anser jag är att i en hage är deras liv att äta. En ko ska äta många timmar per dag, inte umgås och mysa och göra andra roliga saker.
En häst ska också äta väldigt många timmar av dygnet.
Men vad ska hunden hitta på när den är själv 8-9 timmar per dag?
Vi har faktiskt våra hundar som husdjur, lite skillnad på häst och ko, de är inte våra husdjur som vi lever med på samma sätt.

Jag tycker generellt sett inte att man ska lämna en hund ensam heller en hel arbetsdag eftersom hundar är sociala djur. Hitills har jag dock talat om fler än en hund som lämnas hemma. Det är ju tydligen inte heller OK.

Hundar klarar sig oftast mycket bra med sina artfränder under en arbetsdag, precis som hästar och kossor gör.

Skolan behövs men skoldagarna för små barn är ofta inte längre än 5-6 timmar. Ändå tillbringar många barn 8-9 timmar på skolan dagligen, fritids kallas det.

Förskola klarar vi oss utan, det är jag övertygad om men visst är det bra att den finns. Synd att barnen ska behöva spendera så stor del av dygnet där bara... mer vaken tid med förskolepersonalen än med sina föräldrar.

Har svarat på det förut att jag tycker det är fel att mindre barn måste gå på dagis eller vad du nu vill kalla det hela dagarna.

Jag tycker generellt sett inte att man ska lämna en hund ensam heller en hel arbetsdag eftersom hundar är sociala djur. Hitills har jag dock talat om fler än en hund som lämnas hemma. Det är ju tydligen inte heller OK.

.

Har jag också svarat tidigare på. Nu blir det upprepningar, så jag lägger ner nu.

Så du menar att den sociala stimunalsn som barn i 3-6 års ålder får genom att umgås med andra barn och vuxna är totalt onödig? Det skulle alltså vara bättre om de enbart umgicks med sina föräldrar?

Så du menar att den sociala stimunalsn som barn i 3-6 års ålder får genom att umgås med andra barn och vuxna är totalt onödig? Det skulle alltså vara bättre om de enbart umgicks med sina föräldrar?

Nej, men den går att tillgodose på andra sätt och det skulle vara enormt mycket bättre om barn kunde umgås med sin familj istället för att behöva vara på förskola eller fritids för att föräldrarna ska kunna jobba 100%.

Absolut! Och det är bättre för hundar att umgås med sina flockledare än att de ska vara ensamma hemma, alternativt några stycken i en hundgård, för att hundägarna ska kunna arbeta 100%.

Absolut! Och det är bättre för hundar att umgås med sina flockledare än att de ska vara ensamma hemma, alternativt några stycken i en hundgård, för att hundägarna ska kunna arbeta 100%.

Ändå viner piskan på hundägarna men inte på föräldrarna. :grin: Det är i princip djurplågeri att ha hundarna hemma när man jobbar men aldrig har jag hört någon tala om barnmisshandel för att barnen lämnas på förskolan för att föräldrarna arbetar heltid. Varför?

För att inte tala om de sk nyckelbarnen som får vara hemma ensamma under sommarlov/andra lov/efter skolan för att föräldrarna jobbar :eek:

Ja ska vi dra det så långt så kan man ju undra hur man kan tycka det är ok att stänga in hundar i en hundgård, när en hund är ett djur som vill röra sig på stora ytor.

.

Var bara tvungen att svara på detta.
Våra hundar VILL sitta i hundgården.
De är sällan själva hemma, men om de är det tror jag inte alls att de lider av det. Däremot om man av någon anledning tar ut en hund, och lämnar den andra, blir det innevarande orolig, även om det finns människor kvar i huset.
I allafall. Tillbaka till hundgården. Vår hundgård är rätt liten, och används ibland, som omväxling, och en möjlighet till frisk luft, även då vi för tillfället inte hinner se till dem. Säger man "gå till hundgården" till våra hundar, ligger de som en rem efter backen till hundgården.
Som max sitter de väl där 3-4 timmar. Oftast i 1-2 timmar, och ofta inte alls.

Jag undrar vad det är med människan som är så speciellt att våran blotta tillvaro förgyller djurens liv. Det är liksom lite så jag tolkar en del av det som skrivs. Det viktiga är att husse/matte är hemma eller har hunden med till jobbet, inte vad h*n faktiskt gör med hunden.

Har man djur ska de givetvis ha mänsklig kontakt men måste de ha det 100% av dygnet. Går bönderna ute med kossorna i hagarna 8 timmar om dagen?
Ärligt talat, ser du inte skillnaden mellan kor och hundar? Det gör ju diskussionen helt absurd.

Däremot ses du som förälder inte som en dålig förälder om du lämnar ditt barn på förskolan 9 timmar om dagen (samhället förväntar sig i princip att det är precis det du ska göra),
Jag känner inte någon som förväntar sig att föräldrar ska lämna sina barn så länge om dagarna. Snarare tvärtom, jag vet flera som anser att det är förkastligt med föräldrar till mindre barn som arbetar heltid samma arbetstider. Ibland kräver ju tyvärr ekonomin det i alla fall men det är knappast något jag uppfattat som att det skulle förväntas av föräldrar. Knappt acceptabelt heller.

Jag tycker nog det är mer relevant att jämföra dagis med hunddagis. De flesta av våra tamhundar är så präglade av människan att de har ganska lite utbyte av sina artfränder. Visst lämnar jag hellre fler hundar lite längre, än en ensam men skillnaden är ganska marginell. Att ha hunden/hundarna instängda en hel arbetsdag, vilket ofta blir 9-10 timmar med transport dit och hem inkl lunch, är allt annat än snällt. Tänk bara att inte ha möjligheten att göra sina behov under den tiden. Att sedan vara utan ordentligt sällskap gör det ännu värre. Ensamheten är ju som oftast i anslutning till natten (ca 8 h) = hunden har bara fått "kissrunda" innan den lämnas. Det blir inte många timmar över till hunden och dess aktivering faktiskt. Räkna bort tiden det tar att äta, duscha, kanske kolla på ett TV-program eller flera, andra aktiviteter man har, hämta och lämna barn på olika ställen, klippa gräsmattan, skotta snö, eller vad det nu är man gör mer.

Det är ingen rättighet med vare sig barn eller hund. De ska tas omhand om på bästa möjliga sätt, kan man inte göra det bör man avstå.

Det handlar väl knappast om att enbart umgås med sina föräldrar! Men många mindre barn tillbringar ju faktiskt 10 timmar/dag med andra personer än sina föräldrar och c:a 4-5 med föräldrarna, resten är ju sovtid.

För att inte tala om de sk nyckelbarnen som får vara hemma ensamma under sommarlov/andra lov/efter skolan för att föräldrarna jobbar :eek:

:bow::bow: Du tog ordet ur min mun!

Ärligt talat, ser du inte skillnaden mellan kor och hundar? Det gör ju diskussionen helt absurd.

Du läser inte vad jag skriver. Hundar har precis samma goda utbyte av sina artfränder som kossor har.

Jag tycker nog det är mer relevant att jämföra dagis med hunddagis. De flesta av våra tamhundar är så präglade av människan att de har ganska lite utbyte av sina artfränder. Visst lämnar jag hellre fler hundar lite längre, än en ensam men skillnaden är ganska marginell. Att ha hunden/hundarna instängda en hel arbetsdag, vilket ofta blir 9-10 timmar med transport dit och hem inkl lunch, är allt annat än snällt. Tänk bara att inte ha möjligheten att göra sina behov under den tiden. Att sedan vara utan ordentligt sällskap gör det ännu värre. Ensamheten är ju som oftast i anslutning till natten (ca 8 h) = hunden har bara fått "kissrunda" innan den lämnas. Det blir inte många timmar över till hunden och dess aktivering faktiskt. Räkna bort tiden det tar att äta, duscha, kanske kolla på ett TV-program eller flera, andra aktiviteter man har, hämta och lämna barn på olika ställen, klippa gräsmattan, skotta snö, eller vad det nu är man gör mer.

Igen, du läser inte vad jag skriver. Jag skriver ju klart och tydligt hundar i hundgård (hundar dvs. plural och lägg till i hundgård). Hundar i hundgård behöver inte hålla sig, de kan pinka och skita fritt. Hundar som dessutom lever i en flock som består av flera hundar har ett stort utbyte av sina artfränder, påstår du annat har du inte iakttagit hundar som lever med andra hundar.

Vi hade väldigt mycket tid över för våra hundar trots 8-9 timmar i skolan/på jobbet. Kanske för att vi inte var soffpotatisar utan en familj som spenderar sin fritid ute med hundarna. Åker skidor med hundarna, leker med dem, joggar med hundarna, promenerar med den, kör dem etc. Vi var 6 st i familjen så nog fick hundarna sitt trots att gräset behövde klippas och det behövdes skottas snö.

Du kan inbilla dig att det inte blir någon tid över, men det beror ju på hur många man är i familjen och på hur man spenderar sin lediga tid.

Att föräldrar sedan lämnar bort sina barn 8-9 timmar om dagen är ett faktum och samhället accepterar det. Hade inte samhället accepterat det hade det inte förekommit. Jag skulle nog faktiskt påstå att vårat samhälle i mycket är uppbyggt på att barnen ska lämnas bort tidigt så att föräldrarna kan återgå till att vara produktiva medborgare så fort som möjligt. Fullt accepterat...

Senast ändrad:

Min poäng var liksom att ett barn hos en dagmamma eller på förskola är lika "ensam" som folk påstår att hundar är i hundgård när de är fler än en. Sedan anser jag förskola och fritids kan jämföras hundgårdar, på sätt och vis. Det är förvaring så att föräldrarna/ägarna ska kunna arbeta. I synnerhet då fritids där ingen utlärning sker (och för små barn så handlar förskolan mycket om lek).

Jag tycker det är svårt att jämföra människor och hundar, men okej då. Dels så är det alltid vuxen personal på förskola och fritids. Vore det som en hundgård så skulle det vara en lokal där man helt enkelt satte in ungarna på morgonen och sen fick de sköta sig själva tills man kom och hämtade dem.

Även om ingen "utlärning" sker så är ju förskolan och fritids bemannad med vuxen personal, som hjälper till vid konflikter, tröstar, hjälper barnen med mat, hjälper till att klä på/klä av, leker med barnen osv.

Däremot ses du som förälder inte som en dålig förälder om du lämnar ditt barn på förskolan 9 timmar om dagen (samhället förväntar sig i princip att det är precis det du ska göra), däremot ska du nästan ha spöstraff om du som hundägare lämnar din hundflock i hundgård lika länge. Är inte det liiiiite märkligt?

Mjo, jo, jag håller delvis med.
Det finns dock en grupp personer (föräldrar) som anser det vara förkastligt. De är nog dock i minoritet.

Jag vet inte hur vanligt det är att folk verkligen HAR hundflockar och att folk verkligen HAR bra hundgårdar? I de fallen skulle inte jag heller tycka det vore något radikalt tokigt att lämna hundarna ensamma. I de flesta fall (som jag känner till) rör det sig ju dock om en hund, möjligen två; som lämnas ensamma hemma i huset eller lägenheten under 9-10 timmar per dag.

Jag undrar vad det är med människan som är så speciellt att våran blotta tillvaro förgyller djurens liv. Det är liksom lite så jag tolkar en del av det som skrivs. Det viktiga är att husse/matte är hemma eller har hunden med till jobbet, inte vad h*n faktiskt gör med hunden.

Har man djur ska de givetvis ha mänsklig kontakt men måste de ha det 100% av dygnet. Går bönderna ute med kossorna i hagarna 8 timmar om dagen?

När en hund är på jobbet så kan jag tala om att sover, det gör den sällan. Det är mycket stimulans på ett normalt arbete. Det kommer och går folk, det ringer, det flyttas saker, det är en massa ljud osv.
Sen kan jag bara tala för min egen hund och han är fruktansvärt olycklig om jag lämnar honom eftersom jag är den enda han vill ha sällskap med. Han gillar sina hundkompisar och leker gärna, men om jag vänder och går, då är det mig han vill följa efter.
Det är helt enkelt så att våra hundar är präglade på oss väldigt kraftigt och att de till stor del förlorar viljan till att ta egna initiativ om vi inte är i närheten.
Detta gäller självklart inte arten hund generellt, eller kor och får heller för den delen. Det är helt enkelt frågan om hur de är präglade.

Ändå viner piskan på hundägarna men inte på föräldrarna. :grin: Det är i princip djurplågeri att ha hundarna hemma när man jobbar men aldrig har jag hört någon tala om barnmisshandel för att barnen lämnas på förskolan för att föräldrarna arbetar heltid. Varför?

Det är för att vi som uttrycker en åsikt som går ut på att föräldrar borde vilja umgås med sina barn mer, får ett hårt slag i skallen varje gång för att vi är politiskt inkorrekta.
Jag håller käften om sånt för det mesta, jag får ändå inte tycka nåt eftersom jag själv inte har barn...

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
823
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 944
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag känner mig ytterst förtvivlad. För tillfället så studerar jag heltid på universitet och därefter blir det dags att jobba... Jag har...
2
Svar
38
· Visningar
2 337
Senast: Dandylinn
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 046
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vaginal vs kejsarsnitt
  • Roliga saker som barn säger