När skaffa hund?

Vi skaffade vår nuvarande hund när jag pluggade, "kommer aldrig ha så mycket tid som jag har nu" resonerade vi då.
Det viktiga är ju att du är beredd på att en får anpassa livet efter hunden. Saker som är bra att kolla innan är att hitta en hundvakt/dagis, tänka på hur mycket tid och pengar du kan avvara samt vad du vill göra med din hund.
Jättebra tips att försöka träffa många olika hundar av olika raser redan nu för att se vilken typ av hund du gillar.
Min sambo hade inte haft hund innan, han var inte så supersugen på det innan vi skaffade vår vovve heller. Senast igår sa han att "hon minsan är värd minst 15 miljoner":love:
I vårt fall ger det oss väldigt mycket tillbaka, det ger en glädje och livskvalitet som vi inte hade haft utan hund. Vi har valt en hund av sällskapsras för att inte ta oss vatten över huvudet hon är precis lika nöjd med att ligga och gosa i soffan när det regnar som att vara ute med mig på milslånga promenader.
Visst kan det bli lite knepigt ibland att lösa det med hundvakt om vi ska iväg, att inte kunna vara helt spontana, vara tvungen att åka hem tidigt från en middag eller stressa från jobbet för att inte hunden ska få för mycket ensamtid. Men för oss är det verkligen värt det!

Till TS

Det som man framförallt ska ha klart för sig är att det är en livsstil. Allt måste anpassas efter hunden och beroende på hund så blir livet enklare eller svårare. Om du inte vill tävla och träna något specifikt utan ha en sällskapshund så är det enklare med små enkla hundar som generellt är lätta att hitta hundvakt åt och är lättare att ta med sig till folk. Men det där är ju en smaksak :)

Sen ska man ju såklart ha hundvakt och saker löst när man skaffar hunden. Men den lever ju förhoppningsvis i 10-15 år så det viktigaste är väl egentligen att man är beredd på att livet alltid måste anpassas efter hunden vad gäller jobb, flytt, övriga intressen osv. Sen kan ju skit alltid hända tyvärr.

Men det är helt underbart att ha hund :D Allt man får igen är värt eventuellt pusslande, det blir snabbt en del av livet och lika självklart som vad som helst.
Jo precis, jag skulle gärna vilja träna och tävla men antar att det får bli om ett par år.. Jag känner mig beredd för ett liv med hund då jag inte har så många andra intressen förutom hästar men har inte ridit på länge. Tror det skulle göra mig gott. :) Tack så mycket för ditt svar. :D

Vi skaffade vår nuvarande hund när jag pluggade, "kommer aldrig ha så mycket tid som jag har nu" resonerade vi då.
Det viktiga är ju att du är beredd på att en får anpassa livet efter hunden. Saker som är bra att kolla innan är att hitta en hundvakt/dagis, tänka på hur mycket tid och pengar du kan avvara samt vad du vill göra med din hund.
Jättebra tips att försöka träffa många olika hundar av olika raser redan nu för att se vilken typ av hund du gillar.
Min sambo hade inte haft hund innan, han var inte så supersugen på det innan vi skaffade vår vovve heller. Senast igår sa han att "hon minsan är värd minst 15 miljoner":love:
I vårt fall ger det oss väldigt mycket tillbaka, det ger en glädje och livskvalitet som vi inte hade haft utan hund. Vi har valt en hund av sällskapsras för att inte ta oss vatten över huvudet hon är precis lika nöjd med att ligga och gosa i soffan när det regnar som att vara ute med mig på milslånga promenader.
Visst kan det bli lite knepigt ibland att lösa det med hundvakt om vi ska iväg, att inte kunna vara helt spontana, vara tvungen att åka hem tidigt från en middag eller stressa från jobbet för att inte hunden ska få för mycket ensamtid. Men för oss är det verkligen värt det!
Låter superhärligt, vad underbart att din sambo endå föll för vår fyrbenta vän. :D Och vad kul att ni lyckades få ihop det också med tid och allt. :up:

Intressant det här med häst vs hund :p Jag var förut mycket aktiv med hästar, hade dock inte egen (däremot medryttarhäst). En av anledningarna till att jag bytte till hund var för att det var lättare. Det var mindre krävande fysiskt och mycket lättare att hinna med.

Istället för att lägga tid på att åka till stall, sköta stallsysslor, rida osv så behöver jag bara lägga tid på att motionera hund (vilket börjar i samma sekund som jag går utanför dörren), ge lite mental träning och sedan är det inte så mycket mer. Visst behöver jag ordna mat också, men åtminstone för mig går det snabbare att göra hundmat än hästmat. Jag behöver inte bada och borsta hundarna, men hästarna behövde i princip alltid borstas osv. Vid resa behövdes någon som kunde ta hand om hästarna istället, hundarna tar jag med mig.

E
Jag upplever också att hundarna generellt tar upp mer av vardagen. Även när jag hade hästen uppstallad så 'räckte' det ju med att åka upp två gånger om dagen, och har man dem hemma eller på lösdrift? Well, då är det skitenkelt! ^^
Man får inte alls det där ständigt dåliga samvetet och pusslandet - när kusen väl är ute i hagen och så länge där finns mat och vatten är den ju rätt nöjd där utan mig så att säga.
Men jag uppskattar samtidigt att hundarna är betydligt lättare att ta med vid flytt och resor och dessutom betydligt billigare i drift. ;)
Enkelt att ha häst hemma är det inte , det är det svåraste av allt . Åka iväg och ordna hästvakt är inte lätt.

Och hästarna ska passas flera ggr om dagen , är ett himla mycket mer jobb att fylla vatten mat och mocka än att fylla på vatten och matskålar och öppna dörren åt hunden :D
Fixa hem hö, rulla höbalar och halm och spån jämfört med köpa hem hundmat ... också betydligt omständigare med häst.

Förutom allt slitage det blir med att bygga och underhålla hagar och stall.

Märks att man är olika där, jag är verkligen inte nöjd om mina hästar eller hundar inte får motion.
Att ha hästar som bara går på lösdrift är inget alternativ för mig.
Ska jag lägga så mycket ork och pengar på hästar ska de rida /användas.

Likadant med hundarna , de aktiveras , de aktiverar mig också :)

E

Enkelt att ha häst hemma är det inte , det är det svåraste av allt . Åka iväg och ordna hästvakt är inte lätt.

Och hästarna ska passas flera ggr om dagen , är ett himla mycket mer jobb att fylla vatten mat och mocka än att fylla på vatten och matskålar och öppna dörren åt hunden :D
Fixa hem hö, rulla höbalar och halm och spån jämfört med köpa hem hundmat ... också betydligt omständigare med häst.

Förutom allt slitage det blir med att bygga och underhålla hagar och stall.

Märks att man är olika där, jag är verkligen inte nöjd om mina hästar eller hundar inte får motion.
Att ha hästar som bara går på lösdrift är inget alternativ för mig.
Ska jag lägga så mycket ork och pengar på hästar ska de rida /användas.

Likadant med hundarna , de aktiveras , de aktiverar mig också :)

Nej, åka iväg och fixa hästvakt är inte lätt, och det är en av anledningarna till att jag valt att inte skaffa häst igen får jag erkänna! Inte för att jag åker iväg på semester särskilt ofta - jag skulle gärna sitta hemma med både häst och får och kanin och ko, men för att jag flyttar mycket, och att flytta med häst är BÖKIGT.
Resten tyckte jag däremot var rätt enkelt när hästen stod hemma! Upp på morgonen, visitera, kolla vattnet. Klapp, klapp och så var hon helnöjd tills jag kom hem när det passade. Blev ryktad och fodrad och motionerad. ^^ Hö och spån ordnades väl en gång i månaden kanske. Bökigast var att bli av med gödslet.
Väljer man dessutom ett inackorderingsstall är ju livet med häst visserligen dyrt men relativt enkelt.

Jämfört med hundarna: Upp, långa morgonpromenaden, varva ned, iväg till jobbet, tänka på dem hela dagen, komma hem, fodra, vänta lite, ut på aktivering/promenad/whatever.. vägra de flesta aktiviteter som INTE har hundarna med i planen, kvällsrasta, varva ned etc etc. ^^ Hela tiden. Varje dag. Utan paus!
Sedan älskar jag livet med mina byrackor!

Tre hundar tar för mig lika lång tid/dag som en häst gjorde :p Då hade jag ändå hästen helinackorderad och är rätt aktiv med mina hundar :D När jag hade hästarna hemma tog det hur mycket tid som helst. Men det är ju precis som med häst - hund blir en livsstil.

Vi tycker precis tvärtemot varandra :D
Jag tar aldrig någon lång morgonpromenad, när jag jobbar får de rasta sig på morgonen och motion får de på kvällen i form av långpromenad,cykling,ridning eller träning.
Men sen är ju hundarna mitt stora intresse med, hade jag inte grejat med dom på kvällen hade jag typ suttit framför datorn /tv fem timmar.
Hundarna tar i snitt två timmar om dagen , häst tog minst tre.

Nej, åka iväg och fixa hästvakt är inte lätt, och det är en av anledningarna till att jag valt att inte skaffa häst igen får jag erkänna! Inte för att jag åker iväg på semester särskilt ofta - jag skulle gärna sitta hemma med både häst och får och kanin och ko, men för att jag flyttar mycket, och att flytta med häst är BÖKIGT.
Resten tyckte jag däremot var rätt enkelt när hästen stod hemma! Upp på morgonen, visitera, kolla vattnet. Klapp, klapp och så var hon helnöjd tills jag kom hem när det passade. Blev ryktad och fodrad och motionerad. ^^ Hö och spån ordnades väl en gång i månaden kanske. Bökigast var att bli av med gödslet.
Väljer man dessutom ett inackorderingsstall är ju livet med häst visserligen dyrt men relativt enkelt.

Jämfört med hundarna: Upp, långa morgonpromenaden, varva ned, iväg till jobbet, tänka på dem hela dagen, komma hem, fodra, vänta lite, ut på aktivering/promenad/whatever.. vägra de flesta aktiviteter som INTE har hundarna med i planen, kvällsrasta, varva ned etc etc. ^^ Hela tiden. Varje dag. Utan paus!
Sedan älskar jag livet med mina byrackor!
cis

• Gilla
Reactions: Sel
Vi tycker precis tvärtemot varandra :D
Jag tar aldrig någon lång morgonpromenad, när jag jobbar får de rasta sig på morgonen och motion får de på kvällen i form av långpromenad,cykling,ridning eller träning.
Men sen är ju hundarna mitt stora intresse med, hade jag inte grejat med dom på kvällen hade jag typ suttit framför datorn /tv fem timmar.
Hundarna tar i snitt två timmar om dagen , häst tog minst tre.

cis
Uppenbarligen! ^_^

För mig är det just den där känslan av att hundarna verkligen är totalt beroende av mig Hela tiden - räknar var timme jag är ifrån dem och försöker se till så att så många aktiviteter som möjligt (även utanför 'hundlivet') inkluderar en promenad eller häng i trädgården.. medan jag alltid var trygg i att hästen var rätt nöjd med sitt hö och sin hage och sina hästkamrater. Det gjorde mig verkligen ingenting att kusen fick rå sig själv större delen av dygnet så länge alla fysiska behov var tillgodosedda, och därmed var pressen mindre. Ingenting att tänka på om jobbet drar över en timme liksom - jaja, så länge det finns hö! ^^
Byrackorna kräver betydligt mer av mig för att berika vardagen.
På det viset känner jag att hundarna har större inflytande på tid och anpassning.
Så menar jag. =)

Förlåt för OT förresten, TS.
Har själv valt jobb efter hund snarare än tvärtom och det betyder väl att man lever på gränsen ibland, istället för att gå efter högre lön och då möjligheten att betala för dagpassning.
Men först och främst för din del handlar det väl om att se över ett eget boende och en egen vardag?

Jag ÄR i samma situation :p Har haft hund tidigare men varit utan hund i två år nu. Borde egentligen vara klar med skolan men har fyra kurser som ligger och släpar. Är ute på praktik nu men så småningom blir det förhoppningsvis jobb. Det jag känner just nu är hur otroligt mycket tid det tar att jobba :p Liksom man kan ju inte begära att man får jobb nära hemmet när man är så ny i skorna, min praktikplats är 1 timme bort (eller 1 stadsbuss, 1 tåg och 1 buss om man räknar färdmedel). Då får man kanske räkna med att pendla 1-1.5 timmar till och från jobbet varje dag och då tar det ju bort extra mycket tid från hund och övrig fritid. Jag tänker att det borde vara lättare i sådana fall att tex skaffa dagisplats på den ort man börjar jobba på så kan man lämna hunden i samband med att man kommer till den stad/stadsdel man jobbar i. Körkort vore också bra att ha, även om det blir billigare om man åker kommunalt.

Hade min förra hund på dagis, fanns lite olika dagis att välja på med olika priser. Somliga hunddagis har ett förbestämt antal dagar man får ha hunden där resten får man fixa på annat sätt. Somliga har en fast klumpsumma oavsett hur många dagar hunden faktiskt varit på dagis. "Mitt" dagis tog 150kr/dag som hunden var där och helgpassning och andra speciallösningar på special 'problem' fanns också till förmånliga priser. Så om det finns fler än ett är det väl värt att kolla upp och jämföra. Skaffar du tik kan du dock behöva ha hundpassning de veckor som tiken löper eftersom dagisen inte nödvändigtvis tar emot tikar medan de löper.

Förlåt för OT förresten, TS.
Har själv valt jobb efter hund snarare än tvärtom och det betyder väl att man lever på gränsen ibland, istället för att gå efter högre lön och då möjligheten att betala för dagpassning.
Men först och främst för din del handlar det väl om att se över ett eget boende och en egen vardag?
Det är absolut ingen fara, tycker bara det är intressant att läsa hur ni bollar kring detta. :up:

Och ja, jag kommer vänta tills jag studerat klart. (Högst troligen, man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. ;)) Och sen se över hur jag gör; om jag kommer jobba en tid och spara ihop ytterligare kapital för att sedan säga upp mig alt. gå ner i arbetstid under valp perioden för att sedan se hur jag löser resten. Längtar i vilket fall som helst. :love:

Jag ÄR i samma situation :p Har haft hund tidigare men varit utan hund i två år nu. Borde egentligen vara klar med skolan men har fyra kurser som ligger och släpar. Är ute på praktik nu men så småningom blir det förhoppningsvis jobb. Det jag känner just nu är hur otroligt mycket tid det tar att jobba :p Liksom man kan ju inte begära att man får jobb nära hemmet när man är så ny i skorna, min praktikplats är 1 timme bort (eller 1 stadsbuss, 1 tåg och 1 buss om man räknar färdmedel). Då får man kanske räkna med att pendla 1-1.5 timmar till och från jobbet varje dag och då tar det ju bort extra mycket tid från hund och övrig fritid. Jag tänker att det borde vara lättare i sådana fall att tex skaffa dagisplats på den ort man börjar jobba på så kan man lämna hunden i samband med att man kommer till den stad/stadsdel man jobbar i. Körkort vore också bra att ha, även om det blir billigare om man åker kommunalt.

Hade min förra hund på dagis, fanns lite olika dagis att välja på med olika priser. Somliga hunddagis har ett förbestämt antal dagar man får ha hunden där resten får man fixa på annat sätt. Somliga har en fast klumpsumma oavsett hur många dagar hunden faktiskt varit på dagis. "Mitt" dagis tog 150kr/dag som hunden var där och helgpassning och andra speciallösningar på special 'problem' fanns också till förmånliga priser. Så om det finns fler än ett är det väl värt att kolla upp och jämföra. Skaffar du tik kan du dock behöva ha hundpassning de veckor som tiken löper eftersom dagisen inte nödvändigtvis tar emot tikar medan de löper.
Okej, tack för infon! Ska ha det i åtanke. Tänker såhär rätt upp och ner att det vore toppen ifall man kunde ha med hunden på jobbet men det är inget som går att garantera... Och ja det är det som "stressar" mig också, att när man väl arbetar heltid så försvinner så många timmar av dagen till jobbet (+restiden). Vill ju erbjuda ett liv som hunden trivs och är nöjd med. Så det känns lite kruxigt och då får man väl köra på hunddagis eller liknande som du gjorde, det blir som ett barn. :D

Jag känner mig tokig som bara längtar efter en egen hund att spendera min tid med istället för att sitta framför datan på fritiden... Vet inte vad jag ska göra :(

Ursäktar för mitt patetiska inlägg, känner mig hopplös och tack för att du läste.

Äh, du är helt normal och inte patetisk alls :D
Skaffa hund helt enkelt. Det är aldrig bra läge. Man får lösa de problem som uppstår.
Just nu när du pluggar kanske det är lite lättare att lösa valptiden än det kommer bli senare.
Om du tänker att arbete, boende mm ska anpassas efter att du är hundägare, och du i verkligheten har möjlighet att göra så, dvs du måste inte av ekonomiska skäl ta första bästa jobb, så tänker jag, vad är problemet?

Om du känner att du inte kan överblicka en så lång tidsperiod som 10-15 år kan det också vara ett alternativ att ta en vuxen omplacering som har hunnit bli lite äldre. Då kan du ge den hunden ett bra hem under resten av dess livstid och se hur ditt liv gestaltar sig efter studierna med jobb och sånt och i så fall skaffa valp senare.

Äh, du är helt normal och inte patetisk alls :D
Skaffa hund helt enkelt. Det är aldrig bra läge. Man får lösa de problem som uppstår.
Just nu när du pluggar kanske det är lite lättare att lösa valptiden än det kommer bli senare.
Om du tänker att arbete, boende mm ska anpassas efter att du är hundägare, och du i verkligheten har möjlighet att göra så, dvs du måste inte av ekonomiska skäl ta första bästa jobb, så tänker jag, vad är problemet?

Om du känner att du inte kan överblicka en så lång tidsperiod som 10-15 år kan det också vara ett alternativ att ta en vuxen omplacering som har hunnit bli lite äldre. Då kan du ge den hunden ett bra hem under resten av dess livstid och se hur ditt liv gestaltar sig efter studierna med jobb och sånt och i så fall skaffa valp senare.
Ja det är min önskan. Första steget är att flytta ut och beroende på hyra så vet jag inte hur långt jag skulle klara mig ekonomiskt sett. Känns bara som ett yppeligt tillfälle att skaffa hund innan man blir låst genom jobbet. Det är nu man har en del frihet med att forma sina dagar.:up: Men mitt andra alternativ som har 95% chans är att jag pluggar färdigt, jobbar ett tag och sparar pengar för att sedan gå ner i arbetstid/distansarbete/säger upp mig och skaffa valp under den perioden. Men tack för din ärlighet och ditt tips också med en äldre hund, tycker seniorhundar är så charmigt vackra.:heart

Jag har två hundar och jag studerar. Skaffade den första när jag var 17, alltså i gymnasiet, och har nu läst på universitet i 3 år och skaffade hund nr 2 förra året. Jag har sen dess fått "pussla" ihop min vardag. Jag upplever det inte som några problem att ha hund när man inte vet säkert hur framtiden ser ut - men då är hundarna mitt största intresse. Jag har familj som hjälper till med hundvakt och vet att jag inte kommer vilja flytta ifrån min stad (och hundvakter) och har därmed det rätt säkrat. När jag är färdigutbildad kommer jag jobba heltid utan möjlighet att ha med hundarna, men det ser jag inte som ett stressande problem i dagsläget, utan jag tänker att jag får lösa det när det närmar sig antingen genom dagmatte eller hundgård.

Jag tycker det är suveränt att ha hund när man pluggar (beroende på vilka tider en har i skolan såklart), jag får en massa tid med mina hundar och har möjlighet att anpassa min vardag efter dem på ett annat sätt än med heltidsjobb. Så länge en inte tycker att hundarna är i vägen för andra aktiviteter (typ nollningsperioden eller gå ut på krogen med vänner) så tycker jag det absolut funkar. Det är ju väldigt svårt att veta hur ens liv kommer se ut 15 år framåt men är det ett stort intresse en har brukar det ju inte vara omöjligt att lösa.

Själv är jag en sån som inte tycker att man blir så värst LÅST av att ha hund. Inte om man har en hund iaf.

Valp är en annan femma..där kan vi snacka planering och begränsningar. Och mkt tålamod och kämpande.. ;)

Men om vi snackar en vuxen, trygg hund.. Nja, inte sjutton är det så otroligt begränsande. Iaf inte om man är en person som är ute och rör sig, vare sig man har hund eller ej. Är man inte intresserad av att vara ute och promenera/springa/vara aktiv i det fria på nått sätt så är det ju begränsande eftersom man måste det, men då är det kanske inte mycket poäng med att skaffa hund?

Man blir mer social av att ha hund tycker jag. Pratar med främlingar ute helatiden, hade aldrig gjort det annars. Ja, man kan inte gå in i butiker eller restauranger men hur jädrans ofta gör man det egentligen? Och antingen har man en hund som klarar av några timmar hemma som vuxen (förhoppningsvis) eller så skaffar man hundvakt för de gångerna man vill ut på puben/restaurangen.. (förstås att föredra även om man har en hund som kan vara själv ett tag). Hundvakter är lite A och O, det måste och ska man fixa. Om än bara för oförutsedda händelser..

På sommaren finns det gott om uteserveringar..

Men jag tycker personligen man ska fråga sig om de aktiviteter/hobbys/träning man gillar tillåter att hunden är med. Dvs, för att det ska funka som mest smärtfritt är det ju bra om man redan lever/vill leva ett liv där en hund passar in så att säga. Med det inte sagt att man inte kan sedan bli mer intresserad av och satsa på tex nån hundsport, det ä klart man ska testa på och köra, det är skoj! Men "aktivering" kan vara mycket mer än rallylydnad och agility, tänk på det också! Tex håller jag själv lite på med bågskytte som en oseriös hobby på sommaren. Brukar skjuta ute på ett gärde långt borta från allt&alla. Ibland missar man tavlan och pilar kan vara ganska dyra, och de är inte så lätta att hitta i gräset bakom tavlan.. Jag tänker iaf försöka träna pil-sök med min hund när sommaren kommer :) Dvs är man lite påhittig så finns det ju väldigt många olika uppgifter man kan ge sin hund i vardagen...

Jag känner mig ytterst förtvivlad. För tillfället så studerar jag heltid på universitet och därefter blir det dags att jobba...
Jag har ett år kvar med 2-3 kurser släpandes. När kommer tillfället då man kan skaffa hund? Jag vill gärna ha en aktiv ras. Framtiden känns så fängslande, jag vill anpassa min skola och mitt arbete efter mitt liv, inte tvärt om...

Någon som har suttit i samma sits eller har lust att berätta när du skaffade din första egna hund?

Om jag skaffar en hund så får jag inte bo kvar hemma (Är f.ö. trött på det då det är massor av negativitet hela tiden, men älskar min familj såklart.)

Jag känner mig tokig som bara längtar efter en egen hund att spendera min tid med istället för att sitta framför datan på fritiden... Vet inte vad jag ska göra :(

Ursäktar för mitt patetiska inlägg, känner mig hopplös och tack för att du läste.

För att avgöra tillfället - se över möjligheterna.

De här grundförutsättningarna tycker jag är viktigt att fundera över:

Är man ensam ansvarig över hunden eller flera?

Hund bör inte vara ensam/orastad mer än 6 timmar (jag personligen tycker gränsen börjar gå vid 4-5 timmar dagligen) - hur länge är man bunden till jobb eller skola hemifrån ink pendlingstid dagligen? kan man lösa det själv eller krävs dagpassare/dagis? hundgård?

Hur mycket tid per dag förutom korta kissrundor har man?

Tiden för att hunden ska vara ensam är nog den hårdaste frågan att lösa för de flesta, eller de tillfällen man är hemifrån. Att resa bort kan man ju aktivt styra över själv genom att prioritera. Tid/engagemang på sin fritid för rent umgänge med hunden är nog lättast att lösa.

För att avgöra tillfället - se över möjligheterna.

De här grundförutsättningarna tycker jag är viktigt att fundera över:

Är man ensam ansvarig över hunden eller flera?

Hund bör inte vara ensam/orastad mer än 6 timmar (jag personligen tycker gränsen börjar gå vid 4-5 timmar dagligen) - hur länge är man bunden till jobb eller skola hemifrån ink pendlingstid dagligen? kan man lösa det själv eller krävs dagpassare/dagis? hundgård?

Hur mycket tid per dag förutom korta kissrundor har man?

Tiden för att hunden ska vara ensam är nog den hårdaste frågan att lösa för de flesta, eller de tillfällen man är hemifrån. Att resa bort kan man ju aktivt styra över själv genom att prioritera. Tid/engagemang på sin fritid för rent umgänge med hunden är nog lättast att lösa.
Tycker det beror lite på vad hunden får göra om dagarna också , mina hundar hade lätt kunnat vara hemma sex timmar varje dag. Då får dom ordentlig motion och aktivering på min fritid så de bara sover när jag är borta.

Tycker det beror lite på vad hunden får göra om dagarna också , mina hundar hade lätt kunnat vara hemma sex timmar varje dag. Då får dom ordentlig motion och aktivering på min fritid så de bara sover när jag är borta.

Absolut är det så, att det också hänger på hur man anpassar sig efter hunden och ser till att motionera ordentligt före och efter tex jobb eller när man ska lämna dem.
Alla jobbar olika och har olika förutsättningar.

Men det här brukar jag fundera över:
Vad de får göra på dagarna, när?, när alla jobbar etc?
Om de lämnas ensamma flera timmar?
Vad gör man med hundarna före resp efter sitt jobb/frånvaro?
Hur vet man att de sover bara?

Jag riktar inte detta just mot dig men ungefär såhär lever nog en hel del hundar där man inte tänker sig för och inte har hundvakt eller dagrastare eller tex möjlighet till rastgård öht där man jobbar heltid och är en obs man kan tänka över, ifall det är speciellt kul att vara hund:

Sovit hela natten från 22..
Nånstans mellan 05-06.30: ut på en 20 min promenad "morgonrunda", sedan serveras frukost
07.00-07.30 folket i huset försvinner
16.30 folk kommer hem, ut på en snabb 20 min promenad
17-18 serveras middag
18-22 varierande tid i tex långpromenad, cykling, träning på klubben eller diverse
22 sova

Dvs vardagslivet för hund utan att husse/matte ordnat vad som ska ske under hundens dag när de själva är borta..Katastrofalt. Hundens timmar slutar ju liksom inte och den går fortfarande där hemma ensam dessa timmar. Sedan får hunden minimalt med tid för att tiden bara anpassas till kvällen.
Jag skulle inte ha samvete att hålla hund så.
(Det finns ju ingen lag som säger att du får ha hunden ensam exakt si och så många timmar, mer än att de BÖR rastas var 6e timma).

Bara ett exempel som sagt, eller en tanke på hur en hunds liv kan se ut om den ska spendera så himla många timmar ensam utan eftertanke. Självklart finns lösningar..bara uppmanar till att man bör se över dem innan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 355
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 789
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej... igen! Okej, nu är det så att jag har bestämt mig för att köpa hund, en vuxen hund. Jag har ju postat några trådar här på...
Svar
17
· Visningar
1 386
Senast: Tate
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 963
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar