Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Anställd inom kommunen, har försökt se hur länge jag får dessa extra 10%, men hittar verkligen NOLL info om det? Någon mer kommunanställd som vet?![]()
Jag fick 10% av lönen, oavsett dagar jag plockade ut från f-kassan. Tror det var första 180 dagarna.Anställd inom kommunen, har försökt se hur länge jag får dessa extra 10%, men hittar verkligen NOLL info om det? Någon mer kommunanställd som vet?![]()
Anställd inom kommunen, har försökt se hur länge jag får dessa extra 10%, men hittar verkligen NOLL info om det? Någon mer kommunanställd som vet?![]()
Jag fick 10% av lönen, oavsett dagar jag plockade ut från f-kassan. Tror det var första 180 dagarna.
Sex månader fick jag 10% av lönen.
Mitt tillägg är 10% av det jag får från försäkringskassan, så skickar in utdrag därifrån till min arbetsgivare. Så KAN ju vara typ 10% av lönen om man maxar, men det gör ju inte de flesta..
Måste man vara med i facket eller nåt?
Ja, min man hade samma men jobbade deltid så antar att han "förlorade" en hel del ersättning jmf med att vara 100% ledig..Det är ju ett rätt smart sätt för arbetsgivaren om de vill att folk ska göra av med sina föräldradagar snabbt. Med ett sådant system blir ju ersättningen betydligt lägre om man inte tar ut 7 dagar i veckan föräldrapenning.
Jag hade det där 10 % av lönebortfallet per kalenderdag de första 180 dagarna. Men jag hade det oavsett om jag tog ut föräldrapenning från FK eller inte, har aldrig lämnat in något från FK till arbetsgivaren. Finns väl fördelar och nackdelar med bägge. Lättast hade ju varit om alla hade samma![]()
Nej, men omfattas av kollektivavtal.
Okej.
Jag är kommunalt anställd, verkar inte gälla mig då.
Fast det låter jättekonstigt. Vilken kommun har inte kollektivavtal?
Finns det inte beskrivet om vad som gäller vid föräldraledighet osv på kommunens intranät eller liknande?
Oj, nej förlåt mitt svar blev konstigt.
Jag läste här, privata företag eller kooperativ. Låter inte som mitt jobb?
Men ska kolla upp det.
Men det borde finnas något motsvarande på ditt jobb.Oj, nej förlåt mitt svar blev konstigt.
Jag läste här, privata företag eller kooperativ. Låter inte som mitt jobb?
Men ska kolla upp det.
Men det borde finnas något motsvarande på ditt jobb.
Det lättaste brukar vara att ta kontakt med HR eller löneansvarig.
Afa försäkringar gäller privat anställda. Det innebär inte att föräldrapenningstillägg inte existerar för anställda i kommun och region, bara att det administreras på ett annorlunda sätt.
Är din arbetsgivare en kommun så HAR du rätt till föräldrapenningstillägg.
Vad jag vet när det gäller kommuner och regioner så är föräldrapenningtillägget reglerat och betalas ut direkt av arbetsgivaren. Försäkringslösningen är för privatsidan. Men vågar inte svära på att det inte finns undantag. Men oavsett har man rätt till det.
Tack båda. Jag kom på varför jag avfärdade det tidigare tror jag. Om jag ska få extra behöver jag väl först ta full graviditetspenning från fk? Det ska jag inte göra.