Föräldrarpenning - Lite frågor... HJÄLP tack =)

Sv: Föräldrarpenning - Lite frågor... HJÄLP tack =)

Tack.

Vilket är säkrast att gå och lämna de personligen på försäkringskassan? Eller skicka de med brev? Vad ska man skriva på brevet om man ska skicka de med post :)

Man ska skicka in sin inkomst som den aktuelle arbetsgivaren fyller i (det står på blanketten, "ifylles av arbetsgivaren", de kollar inte med skatteverket såvida de inte ska kontrollera uppgifter. Tror jag.

Mvh Ishtar som skickade in papprena för ett par veckor sedan och väntar på att det ska bli klart nu innan jag har tänkt gå

Fast i mitt fall så gäller det ju arbete som jag utförde innan jag började plugga, alltså för tre och ett halvt år sedan (när barnet kommer). Jag jobbade som lärarvikarie i min kommun (på olika skolor) och som guide på Universeum. Men jag antar att jag borde kunna vända mig till skatteverket och få information om vad jag tjänade det året?

Jag har ju även jobbat rätt mycket under min stuidetid, men jag tror att jag tjänade bättre på det jag gjorde innan jag började plugga.

//Julia

Freyja_bus: har du skyddat din SGI på alla lov under din studietid så du inte hamnar på lägstanivå du också? (jäkla djungel för att skydda sin SGI)

Jag har varit i kontakt med FK och de har sagt att jag inte behöver göra något för att skydda min SGI under loven (eftersom jag har pluggat efter varje lov också, alltså inte avslutat min utbildning). Jag avslutar utbildningen nu i januari, samtidigt som lillen är beräknad. Jag har ju visserligen jobbat som en dåre varje lov (och under terminerna) men det är ju en annan sak.

//Julia

Skatteverket har dock inga uppgifter på hur många timmar du jobbat!

Och du får faktiskt räkna med extrajobb också när du beräknar din FP, ring FK och fråga. För det är väl aldrig fel med mer pengar? :D

Nej, jag vet Jag ska kontakta dem senare =)

Jag loggade in på fk med deras tjänst beräkna/planera föräldrapenning. Då har de ju uppgifter om min årsinkomst som de utgår ifrån! De måste väl komma från skatteverket, eller?

Ser också att de har antalet timmar!

Detta är från min anställning som vikarie innan jag började plugga.

//Julia

Senast ändrad:

Nej de kommer från din arbetsgivare om du loggar in med e-leg på din sida på FK.
Ser ut såhär (för mig alltså)
fk.jpg

Det är de uppgifter FK har och de ändras inte först man själv ändrar dem. Därför är de viktigt att man kontaktar FK på en gång om man går ner i timmar/lön, får högre lön eller byter arbetsgivare.

Jobbade du åt kommunen som har så många anställda så har säker de som scan "direkt kontakt" med FK för jag fick aldrig hem några papper som min arbetsgivare skulle fylla i, men de fick min make som jobbar åt ett mindre företag.

Senast ändrad:

Ja, så ser det ut =)

De uppgifter som kommer upp, är de alltså lämnade från mina arbetsgivare? Jag var sjukskriven i två veckor under den tiden jag jobbade innan jag började plugga, men då lämnade jag själv mina uppgifter... kan dessa uppgifter i så fall vara de jag lämnade eller dubbelkollar de alltid med arbetsgivarna?

De uppgifter som nu finns, kan de alltså kompletteras med det extrajobb jag har haft under studietiden?

//Julia

Ja de dubbelkollar, men ändrar inte om inte du begär det. Du kommer säkert få hem nya papper när du begär FP.

När Niclas loggade in för att begära sina 10 pappadagar så var hans inkomstuppgifter från jobbet han hade 2004 när han opererade axeln. Men han fick hem nya papper han fyllde i och en han lämna till sin arbetsgivare som han fyllde i och skickade in.

Okidoki, tack för din hjälp =)

Jag blev faktiskt positivt överraskad, trodde inte att jag skulle få såpass "mycket" i sgi =)

//Julia

De vart min kompis oxå, hon fyllde i och skicka in och sen ringde FK och uppgifterna stämde inte med vad hennes arbetsgivare hade fyllt i, hon gick på timmar och hade räknat vad hon tjänat * 12 men räknat fel, hon tjänade över 50.000kr mer om året :D

Konstigt att dom säger olika sak, jag var tvungen stå inskriven på AF på sommarloven då jag studerade komvux, fast jag fortsatte studera efter sommaren... fast nya regler säkert fast konstigt om moderaterna har gjort en förbättring när dom bara gör försämringar :angel:

Hoppas att jag har fattat all rätt nu då. Rätta mig om jag har fel.
* Jag lämnar in mitt moderskaps intyp till FK.
* Jag får hem papper som jag ska fylla i och skicka in.
* Jag får besked om hur mkt pengar jag få och sånt

ELLER...

Tycker sånt här är jobbigt :S

Men det kanske är skillnad om man läser ett program på högskola?

Vad vet jag! Jag har haft kontakt med FK både innan och efter moderaterna gjorde om, och fått samma svar. Det står ju dessutom på hemsidan att studier skyddar sgi:n.

//julia

Studier ja men inte sommaruppehåll... jävla djungel eller hur.... sjukskrivning/studier/jobb eller aktivt jobbsökande (inskriven hos AF) skyddar... Tänk om dom kunde informera om sånt här när man går på gymnasiet så man efteråt förstår hur viktigt det är att alltid ha "sysselsättning".... Det är bara rena rama turen att jag omedvetet skyddat min SGI när jag blev sjukskriven och sen föräldraledig *gulp* när dom beräknade min SGI var jag tvungen ha miljaaaarder papper för mitt senaste jobb var 2000 :angel: sen skyddade jag SGI med studier och arbetssökning fram tills jag blev sjukskriven.... pust....

Tänk om man fick veta alla dessa regler på gymnasiet... speciellt vi tjejer som bär på barnen!

1. Du skickar/lämnar in moderskapsintyget till FK.

2a. Loggar in med din e-leg på försäkringskassans hemsida och begär föräldrapenning.
2b. När de är klart, får du hem papper där du fyller i dina inkomstuppgifter.

3a. Du fyller i och ansöker om havandeskapspenning och skickar/lämnar det tillsammans med moderskapsintyget till FK.
3b. Du får svar på om du får din HP beviljad, och ett papper där du fyller i dina inkomstuppgifter och hur stor ersättning du ska ta ut.
3c. Du begär föräldrapenning.

Du får hem ett papper där du fyller i hur mycket du tjänar och hur många timmar du jobbar på ett år. För att din föräldrapenning ska grundas på vad du tjänat måste du jobbat minst 8 månader innan BF och tjänat över *hrm* 40-50.000kr någonting..

:eek: Till mig sa dom att man ska ha tjänat minst 90.000..

Till TS: Jag kan rekomendera att göra klart allt så fort som möjligt. Vi tänkte också "det är ju flera månader kvar".. helt plötsligt var aline redan född, två månader för tidigt. Och då är det FRUKTANSVÄRT stressande att börja med sånt då..

För mig har det tagit snart tre månader, och dom har inte ens tittat på mina papper än.. suck!

Hoppas att jag har fattat all rätt nu då. Rätta mig om jag har fel.
* Jag lämnar in mitt moderskaps intyp till FK.
* Jag får hem papper som jag ska fylla i och skicka in.
* Jag får besked om hur mkt pengar jag få och sånt

ELLER...

Tycker sånt här är jobbigt :S

Ja, så gjorde jag iallafall!!

Det va någon som skrev om att hon skulle fylla i allt extrajobb hon har jobbat.. Är det regelbundet så går det bra men är det bara lite då o då och kanske ett nytt jobb oxå så får man itne räkna med det.. Det måste vara ett kontinueligt arbete oberoende av hur många timmar som jobbas..
Jag har en fast tjänst men jobbar extra på ett annat ställe och ahr gjort i ett års tid. Då sa hon på FK att jaha okej för att du har jobbat så länge på "extrajobbet" så va det okej att räkna med det till min SGI men inte annars..

Så mycket? Det var ju if över 1 år sen jag begärde FP så de kan mycket väl ha ändrats. Eller att jag läst 40.000kr under 6 månader.

Jag har ju jobbat extra under min studietid, dvs i tre och ett halvt år. Jag har då arbetat regelbundet och fått lön varje månad. Jag har gått på schema under hela denna period och haft två arbetsgivare. Kommer jag kunna räkna med det tro?

//Julia

Jag har ju jobbat extra under min studietid, dvs i tre och ett halvt år. Jag har då arbetat regelbundet och fått lön varje månad. Jag har gått på schema under hela denna period och haft två arbetsgivare. Kommer jag kunna räkna med det tro?

//Julia

Ja det tror jag du kan! När du får papprena som din arbetsgivare ska fylla i så kopierar du bara pappret så alla arbetsgivare får fylla i varsin..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 720
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 996
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag är i behov av lite peppning eller delning av era erfarenheter. Jag är en 16-årig tjej som brinner för hästar. Jag har...
Svar
16
· Visningar
2 023
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama