Föräldrarpenning igen då..

N

Nattalee

Jag blir inte klok på detta med föräldrarpenningen.. har fått förklarat för mig hur det går till, men ni får ursäkta, jag förstår faktiskt fortfarande inte helt .. :crazy:

efter att barnet fyllt 1år så måste jag alltså skydda min sgi, vilket jag gör om jag tar ut minst 5 dagar per vecka, har jag förstått det hela rätt då?

Och om jag börjar ta ut dagar (5dagar/v) från 1 februari i år så står det att mina dagar räcker fram till maj nästa år. då är alltså min sgi skyddad?

och hur fungerar det med lägstanivå dagarna? hur gör jag när jag vill använda dom?

/N

Sv: Föräldrarpenning igen då..

efter att barnet fyllt 1år så måste jag alltså skydda min sgi, vilket jag gör om jag tar ut minst 5 dagar per vecka, har jag förstått det hela rätt då?
Nej du måste inte göra det. Fp-ersättningen påverkas inte men sänks din sgi så påverkas ersättningen du får om du får sjukpenning, havandeskapspenning eller tar ut vård av barn.

Och om jag börjar ta ut dagar (5dagar/v) från 1 februari i år så står det att mina dagar räcker fram till maj nästa år. då är alltså min sgi skyddad?
Ja till maj nästa år.

och hur fungerar det med lägstanivå dagarna? hur gör jag när jag vill använda dom?
På internet klickar man i vilka dagar man vill ta av, men man måste ta ut ett visst antal dagar för att kunna ta av lägsta nivå dagarna, tror det är 180 dagar med föräldrapenning innan lästa nivå dagarna kan tas ut.

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 147
Senast: lizzie
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka