Min dotter som är 9 har ridit till och från sedan hon föddes, typ.
Vi har en shettis som är den som hon ridit. Det har funkat bra även om ponnyn busat till det lite i bland. Förra sommaren fick dottern upp intresset på nytt efter att knappt ha ridit på två år och ville dessutom börja ridskola vilket hon fick.
Efter en termin på ridskola där hon även fick börja galoppera så ville hon ha en bättre ponny hemma. Shettisen är nu för liten för henne och går inte att galoppera på, då bockar hon så att en rodeohäst skulle ha blivit avundsjuk om den såg hennes konster...
Så jag satte ut en annons om att vi ville låna en snäll ponny över sommaren och fick snabbt svar. Det verkade vara den perfekta ponnyn och den flyttade till oss i slutet på maj.
Jätte snäll i all hantering men vill helst inte jobba. Står jag inte med långpisken i mitten på ridbanan stannar den och äter gräs eller vägrar trava. Galopperar oftast snällt men bara på lina. Har jag den inte på lina så bockar hon av dottern. Vill inte gå rundan i skogen utan vänder hem, försöker få av dottern mot träd och håller på. Går bra om jag går med bort ich sedan travar dom själva hem.
Red efter grusvägen, ponnyn travade just så pass på bortvägen. Men när hon fick nog så tvärvände hon och satte av i galopp hem. Dottern fick stopp efter ett tag men ponnyn hade bråttom hem så jag fick springa i kapp.
Dottern vill gärna rida men tycker ju inte det är så jätte kul med en ponny som inte direkt vill och som ”tappar” henne titt som tätt.
Men hon kämpar på och hon har trotts allt utvecklats mycket i sin ridning under sommaren även om hon ännu inte är nog duktig för att reda ut ett tjurigt ponnysto. Funderar på att köpa en ponny åt henne som förhoppningsvis är mindre bråkig men vågar inte riktigt då det är svårt att veta hur intresset står sig eftersom att hon bara är nio. Samtidigt som att jag är rädd att intresset ska svalna pga denna ponny. Svårt det där.
Vi ska nu ha ponnyn till november med möjlighet till förlängning. Vill gärna se hur intresset är när det blir vinter och kallt innan vi bestämmer om vi ska köpa en ponny eller inte.
Har en son som är 3,5 och som gärna rider när han får. Ju fortare det går desto roligare är det. Han har inga planer på att lära sig rida lätt, är roligare att studsa ”full fart” i sadeln...