Föräldrar som jobbar med barn ...

K

Klockmalvan

Funderar på om jag är hysterisk?
Tänk Olga som jobbar på förkola. Olga har hyffsat små barn själv hemma. Olgas barn är däckade i någon form av flunsa, Olga känner sig lite risig själv med hosta och snuva, men ändå så pass att hon kan snyta sig, ta en alvedon och gå till jobbet, som förskolelärare.... så Olga pussar barnen hejdå och går till jobbet, lämnar sjuka barn hemma med den andra föräldern.

Gör man verkligen så när/om man jobbar med (små) barn- går man till jobbet om ens egna barn är riktigt risiga och man själv inte är riktigt pigg?

Jag tänker på smittspridning-"såklart".
men är det hysteriskt att tänk så?

Sv: Föräldrar som jobbar med barn ...

Ja, det är hysteriskt. ;) Kan man jobba så ska man göra det. Det finns garanterat föräldrar som lämnat de sjuka barnen på förskolan också. Det är enorm smittspridning på förskolor, så denna flunsa skulle hamna där förr eller senare i alla fall är jag övertygad om.

jaja .... ;). Jag fattar inte att jag blivit så hysterisk? :p

självklart ska man jobba om man kan, men när man lika gärna kn vara den som vabbar liksom?

Nej det är inte hysteriskt utan full rimligt? På vår förskola ska barn hållas hemma om de snorar och det gäller även personalen.

Nej det är inte hysteriskt utan full rimligt? På vår förskola ska barn hållas hemma om de snorar och det gäller även personalen.

Enligt vår bvc-sköterska så är deras rekommendationer att man för att begränsa smittspridning i princip bara behöver ha barnet hemma om barnet har diarré eller kräks eller har streptokocker och sen var det något mer som jag inte kommer ihåg.

I övrigt ska man gå på barnets allmäntillstånd. Hon sa att ett snorigt barn som mår bra mycket väl kan gå på förskolan.

Så funkar det inte på vår förskola, snoriga barn ska vara hemma speciellt de tre första dagarna då smittorisken är högre. Likaså en feberfri dag efter sjukdom och magen ska vara fungerande efter diarré.

Personalen är lika noga de med. Vi har relativt liten smittospridning på skolan. (Föräldrakooperativ).

Ja jag håller med. Det finns ju faktiskt barn som går på förskolan som redan är lite nedsatta av andra sjukdomar och att skicka sjuka barn eller lärare till skolan tycker jag är fel!

jaja .... ;). Jag fattar inte att jag blivit så hysterisk? :p

självklart ska man jobba om man kan, men när man lika gärna kn vara den som vabbar liksom?

Fråga den som ska leta vikarier till förskolan... ;) Jag kan lova att den gärna ser att den andra föräldern vabbar istället...

Fråga den som ska leta vikarier till förskolan... ;) Jag kan lova att den gärna ser att den andra föräldern vabbar istället...

Fast att ha vikarier är ju något som redan borde vara avklarat. På vår förskola är det inga problem att få in vikarier

Ok. Men feberfri dag handlar väl mest om barnet själv, att det ska orka, eller handlar det om smittspridning?

Jag tycker det låter jobbigt att alla snoriga barn ska hållas hemma, en del är ju snoriga nästan jämt!

Fast det är ju bättre att ordinarie personal jobbar än en massa vikarier? Ordinarie personal känner ju barnen och verksamheten på ett annat sätt.

Jag tycker scenariot är ok, det går så mycket på förskolor ändå att en snorig förskollärare känns som det minsta problemet. Skulle personalen vara hemma så fort de kände sig det minsta sjuka skulle det ju få vara vikarier för jämnan.

Ok. Men feberfri dag handlar väl mest om barnet själv, att det ska orka, eller handlar det om smittspridning?

Jag tycker det låter jobbigt att alla snoriga barn ska hållas hemma, en del är ju snoriga nästan jämt!

Nä feberfri handlar om barnets ork.

"Våra" är inte snoriga jämnt. :) Min son har varit sjuk två gånger sedan han inskolades i november. Troligen tack vare god hygien och städning (decinficering av toaletter, dörrhandtag, karmar m.m. varje kväll) samt att föräldrarna är duktiga på att hålla sjuka barn hemma.

Så funkar det inte på vår förskola, snoriga barn ska vara hemma speciellt de tre första dagarna då smittorisken är högre. Likaså en feberfri dag efter sjukdom och magen ska vara fungerande efter diarré.

Personalen är lika noga de med. Vi har relativt liten smittospridning på skolan. (Föräldrakooperativ).

Oj, då hade mitt barn fått vara hemma hela hösten, i princip, om man bara fick gå till dagis när man är kärnfrisk. Är man trött och hängig får man självklart vara hemma, men inte för lite snuva om man annars är pigg. Snuvig kan man ju lätt vara en vecka eller två efter en förkylning.

Oj, då hade mitt barn fått vara hemma hela hösten, i princip, om man bara fick gå till dagis när man är kärnfrisk. Är man trött och hängig får man självklart vara hemma, men inte för lite snuva om man annars är pigg. Snuvig kan man ju lätt vara en vecka eller två efter en förkylning.

Läs det jag skrev igen. Snorig första tre dagarna eftersom det är då smittorisken är som störst. Resthosta och snuva när man är på tillfriskning är ok, så länge barnet anses orka med verksamheten. Kärnfriska har jag aldrig skrivit att de måste vara.

Nej, vår är heller inte sjuk särskilt ofta (peppar peppar). Men jag vet ju många andra som är och var även innan de började på förskolan och fast de inte har några äldre syskon som smittat.

Inte vår. Vilket nog är tur för vissa föräldrar eftersom det verkar finnas barn som snorar jämt och ständigt oavsett.

Det finns ganska exakta regler på dagis som verkar sammanfalla nästan exakt med rekommendationerna från barnläkare.

Samma här. Sonen skulle få vara hemma hela tiden om han inte skulle gå dit snuvig. Nu har vi "bara" haft en vecka i månaden ungefär av vabbande - när han varit för sliten för att gå (feber och magsjuka).

Vikarier på vår förskola får göra så lite så jag tycker allt att en snorig förskollärare gärna får vara där för mig.

Jag orkar bara inte försöka undvika förkylningar (själv alltså, dvs jag undviker personligen inte förkylda människor), det är för mycket jobb och för lite kul.

Samma här. Sonen skulle få vara hemma hela tiden om han inte skulle gå dit snuvig. Nu har vi "bara" haft en vecka i månaden ungefär av vabbande - när han varit för sliten för att gå (feber och magsjuka).

Bara de första tre snoriga dagarna, lite snuva annars är ok. Jag vet inte, jag ser skillnad på förkylningssnorig (tjockt grönt snor) och vanlig snuva (tunt färglöst).

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 385
Senast: bollen__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 836
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar