Föräldrar på olika orter

Zhanti

Trådstartare
Hej hej.
Är ny här och tänkte att ni kanske har koll på vad som gäller här.

Dotterns pappa och jag har separerat för en tid sedan.
Vi bor på samma ort men jag trivs inte alls. Dessutom börjar det bli lite väl mycket bråk, alkisar och annat bös här. Hela min familj bor på annan ort och jag får heller inget jobb här. Det är verkligen helt hopplöst. Så jag känner lite att snart måste jag flytta. Även jag måste ju ha något att leva av.

Men hur fungerar det när föräldrar bor på olika orter?
Vi har varannan vecka nu men det skulle ju inte funka om jag flyttar.

Någon som har det så?
Hur långt har ni mellan varandra?
Hur har ni löst det med boende, umgänge, skola osv?

Sv: Föräldrar på olika orter

En av mina kompisar är frånskild där han och mamman bor på olika orter, cirka tio mil från varandra. Han har barnen varje helg och alla lov, inklusive hela sommaren. Resten av tiden har mamman dem.

Ok, men hinner mamman umgås med barnen då?
Tänkte om hon jobbar på dagarna, hinner de då göra saker tillsammans?
Blir det inte hattigt för barnen att åka fram och tillbaka sådär varje helg?

Nu är ju inte jag expert på det här området eftersom jag bara är kompis med pappan. Mamman är arbetslös, vilket förmodligen gör att hon har all tid i världen att umgås med barnen när barnen är hos henne, i den mån det äldsta barnet inte befinner sig i skolan. Vad jag har förstått så är det barnen som själva har uttryckt en önskan om att vara alla helger och alla lov hos pappan. På sommarlovet är de hos mamman några dagar, typ en helg, och sen åker de tillbaka. Det ena barnet vill visst bo hos honom på heltid, men får inte. Det är förmodligen inte det optimala förhållandet att titta på. Det finns antagligen andra som har löst det på ett mycket bättre sätt.

Ja är man hemma på dagarna så är det ju en annan sak förstås.
Men som du skrev, man borde kunna hitta andra lösningar också, som kanske fungerar bättre.

Hur långt blir det mellan orterna?

En lösning är att föräldern som flyttar skjutsar till den gamla orten för förskoleverksamhet och skola.

Det vet jag inte.
Men flyttar jag till hemorten sas, så är det ca: 20 mil.

Frågan är väl hur bra du kan kommunicera med pappan? Det finns alltid lösningar...
Jag vill minnas att vi här på buke har sett exempel på halva veckor hos vardera förälder, trots långt avstånd mellan, tills dess att barnet börjat skolan. De föräldrarna möttes på mitten. När barnet sen går i skolan måste man ju välja ena eller andra föräldern som boendeförälder och ha skolgången där.

Jag utgick ifrån att barnet var så pass gammal att barnet gick i förskolan.

Eller menar du att barnet ska gå på två förskolor?

Jag har en vän som haft barnen (1 & 3 år) vv och de har då gått på två olika förskolor. Eftersom de gick på ena förskolan redan innan föräldrarna separerade så blev det ju bara en ny förskola, men det är inte någon lösning jag skulle ta till.

Prefixet för tråden är ju småbarn så då är ju förskola aktuellt men i TS står det skola, och vid skolålder finns det ju inte mycket alternativ i veckorna om man bor långt isär...

Jag utgick ifrån att barnet var så pass gammal att barnet gick i förskolan.

Eller menar du att barnet ska gå på två förskolor?
Förskolan är ju inget som nödvändigtvis binder barnet till att bo på bara en plats. OM det är nödvändigt för att barnet ska kunna dela sin tid mellan föräldrarna på ett bra sätt, så varför inte?
Det kan ju också vara så att en av föräldrarna jobbar schemalagt och att förskolan då inte behövs där.

Jag reagerade mer på att du skrev halva veckor och det i kombination med olika förskolor, för mig kändes det extremt hattigt?

Hur som haver så kommer det ju till en punkt när man barnet måste vara i skolan på veckorna, men jag förstår tanken med att ha delat så länge som det är möjligt.

Jag skulle aldrig flytta ifrån den stad där mina barns pappa bor. Tycker inte att barn ska behöva välja vem de ska bo hos.
Jag får stå mitt kast, när jag fått barn med någon jag inte vill leva med. Jag kan åtminstone se till att barnen får lika mycket umgänge med pappan.
Finns det ingen ort inom rimligare avstånd där det är lugnare att bo? Kan inte pappan tänka sig att flytta?

Fast TS får ju inte tag på något jobb. Det påverkar ju även barnets livskvalitet om föräldrarna har jobb.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: Queen
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 803
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 817
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 315
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar