föräldrapenningfunderingar

Föräldraledig kan man vara både med och utan föräldrapenning. Föräldraledighet innebär ledighet från sin tjänst med stöd av föräldraledighetslagen.
Jodå. Vi vet ju inte hur TS tänker. Jag tyckte det verkade osannolikt att man tar ledigt så länge utan att ta ut föräldrapenning, bara.

Ja såna exempel känns ju mer självklara! Men här handlade det ju om två föräldrar som både är föräldralediga samtidigt.

Jag skulle bli rätt förvånad om ett sådant upplägg faktiskt innebar att det var pappan som tog huvudansvaret till den grad att det motiverade att han tog ut fp.

Ja alltså jag ifrågasätter inte att det är så. Jag tycker också att det är helt rimligt att man ska ta hand om barn om man är föräldraledig. Men jag undrar hur FK gör när de kontrollerar. Som Ett annat exempel så har jag och min man växelvis haft semester/föräldraledighet och varit hemma tillsammans under lång tid nu på sommaren. Hur skulle FK kontrollera att den av oss som haft fp aktuell vecka faktiskt har tagit hand om barnet "tillräckligt" mycket. Låter som ett omöjligt uppdrag för mig :)
Nej på sån detalj nivå går det ju inte. De enstaka gånger jag har hört talas om där FK begärt tillbaka fp har föräldern blivit angiven av någon. Oftast den andra föräldern. Dessutom, som jag skrev förut, är jag osäker på sanningshalten i historierna.
Tex den pappan som tog fp för att jaga gjorde det för att han visste att han inte skulle få beviljad semester.

Vanligaste fusket är nog annars dock att man jobbar och tar ut fp samtidigt.

Och jag tror inte att det är så ovanligt att vara föräldraledig utan att plocka ut föräldrapenning.
Nej, jag tror att kvinnor som föräldralediga/arbetslösa/studerande/annat ofta tae huvudansvaret. Dvs jag tror att män tar ut jämförelsevis mer fp än de faktiskt tar motsvarande ansvar.

Nej, jag tror att kvinnor som föräldralediga/arbetslösa/studerande/annat ofta tae huvudansvaret. Dvs jag tror att män tar ut jämförelsevis mer fp än de faktiskt tar motsvarande ansvar.

Ja svarade på ditt påstående att det skulle vara osannolikt att vara ledig så länge utan föräldrapenning.

Vad du tror om huvudansvaret framgick tidigt och på den punkten är vi helt överens.

Ja svarade på ditt påstående att det skulle vara osannolikt att vara ledig så länge utan föräldrapenning.

Vad du tror om huvudansvaret framgick tidigt och på den punkten är vi helt överens.
Ok. Jag är mycket ovan vid att man har råd att ha en vuxen helt utan inkomst och en på reducerad inkomst (dvs fp).

Ok. Jag är mycket ovan vid att man har råd att ha en vuxen helt utan inkomst och en på reducerad inkomst (dvs fp).

Förekommer väl främst under somrarna skulle jag tro. Att den ena är föräldraledig utan föräldrapenning och den andra arbetar syftade jag på som relativt vanligt.

Förekommer väl främst under somrarna skulle jag tro. Att den ena är föräldraledig utan föräldrapenning och den andra arbetar syftade jag på som relativt vanligt.

Jo. En variant på temat är väl också när den föräldralediga parten tar ut fp bara några dagar i veckan för att dryga ut tiden. (Även där tror jag att vi skulle se en skillnad mellan könen om vi studerade saken systematiskt.)

Så kan ni givetvis göra, men då är det också så att Försäkringskassan anser att det är pappan som bör och ska ta hand om barnet. De kan göra kontroller, även om det nog är rätt ovanligt. (En av mina bekanta gjorde så, föräldrarna hade inte en tanke på att pappan skulle ta huvuddelen av vården av barnet vilket han inte heller gjorde, och de råkade ut för en kontroll från fk.)

+ @panzy

Jag har fått lära mig att den som tar FP är den som ska ha huvudansvaret för barnet. Tex om pappan har FP så ska han vara hemma med barnet och inte jaga, studera på distans osv.

Ett exempel är att sambon ska ta FP varann fre-sön. Dessa fredagar ska jag till skolan då jag studerar distans, övriga dagar med FP studerar jag hemifrån (och utan CSN bör tilläggas). Vi gjorde nästan likadant 2014 och allt FK sa var att den som tar FP är den som har barnet.

+ @panzy

Jag har fått lära mig att den som tar FP är den som ska ha huvudansvaret för barnet. Tex om pappan har FP så ska han vara hemma med barnet och inte jaga, studera på distans osv.

Ett exempel är att sambon ska ta FP varann fre-sön. Dessa fredagar ska jag till skolan då jag studerar distans, övriga dagar med FP studerar jag hemifrån (och utan CSN bör tilläggas). Vi gjorde nästan likadant 2014 och allt FK sa var att den som tar FP är den som har barnet.
Precis. Och skulle det då tex komma in en anmälan till fk om att pappan i själva verket jagar/renoverar/annat, så kan det leda till kontroll och återbetalning.

Givetvis har fk noterat att fler män tar ut fp på sommaren, vid älgjakt, fotbolls-vm och liknande än under resten av året. Och att de ledigheterna inte på något entydig sätt syftar till att ta hand om barn.

Nu syns det ju inte hos fk att mamman (i TS fall) är ledig från jobbet hon också, utan från fk:s håll ser det väl helt enkelt ut som en ovanligt föräldraledig pappa.

tack för alla svar=)

och nej, pappan (i det här fallet, vet att det inte är ovanligt) ska inte ta fp för att jaga/renovera etc,

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 673
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 130
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 588
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar