föräldrapenningfunderingar

panzy

Trådstartare
Om jag fattat rätt så är det 90 sjukpenningdagar som är låsta på respektive förälder, dvs man kan inte välja att låta den ena föräldern enbart ta ut lägstadagar och lämna alla sjukpenningdagar till den andra? stämmer det?

Om jag är hemma utan att ta ut föräldrapenning (första året), kan då pappan plocka ut sina dagar då, samtidigt som jag är hemma? (utan att det räknas som dubbeldagar)

en fundering till,
säg att jag när barnet är 1,5år börjar jobba 60%, dvs 3dgr i veckan, tar då 2fp dagar för att skydda sgi, om det infaller en helgdag, exv påskveckan, under en vecka,måste jag då ta 2 fp dagar den veckan el räcker det med 1 för att skydda sgi (kommer jobba oregelbundna dagar och även helger)

Om jag fattat rätt så är det 90 sjukpenningdagar som är låsta på respektive förälder, dvs man kan inte välja att låta den ena föräldern enbart ta ut lägstadagar och lämna alla sjukpenningdagar till den andra? stämmer det?

Om jag är hemma utan att ta ut föräldrapenning (första året), kan då pappan plocka ut sina dagar då, samtidigt som jag är hemma? (utan att det räknas som dubbeldagar)

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/foraldrakollen

om jag fattar rätt då så kan vi båda vara hemma helt första året och välja fritt vem av oss som tar ut fp så länge vi ser till att inte söka för samma dagar (för då räknas det som dubbeldagar)

om jag fattar rätt då så kan vi båda vara hemma helt första året och välja fritt vem av oss som tar ut fp så länge vi ser till att inte söka för samma dagar (för då räknas det som dubbeldagar)
Det stämmer. Om ni vill (och her ekonomi till det) behöver ni inte ta ut några dagar alls förrän barnet fyllt ett år.

Så kan ni givetvis göra, men då är det också så att Försäkringskassan anser att det är pappan som bör och ska ta hand om barnet. De kan göra kontroller, även om det nog är rätt ovanligt. (En av mina bekanta gjorde så, föräldrarna hade inte en tanke på att pappan skulle ta huvuddelen av vården av barnet vilket han inte heller gjorde, och de råkade ut för en kontroll från fk.)

Så kan ni givetvis göra, men då är det också så att Försäkringskassan anser att det är pappan som bör och ska ta hand om barnet. De kan göra kontroller, även om det nog är rätt ovanligt. (En av mina bekanta gjorde så, föräldrarna hade inte en tanke på att pappan skulle ta huvuddelen av vården av barnet vilket han inte heller gjorde, och de råkade ut för en kontroll från fk.)

rimligt såklart, vet du vad det blev för påföljd?

Alltså, nu hänger jag nog inte riktigt med.. Eller så har jag missat något :p

Om båda föräldrarna är hemma, en är föräldraledig utan fp och en är föräldraledig med fp. Kan FK då kontrollera vem som tar hand om barnet? Hur gör de då? Frågar vem som byter flest blöjor? :confused:

Hur gör de då? Frågar vem som byter flest blöjor? :confused:
:rofl: :rofl:

En gissning är att tex pappan inte får vara bortrest i två veckor utan att ta barnet med sig?

Finns exempel (jag är dock väldigt osäker på sanningshalten i dom).

Pappan tar ut fp i en vecka. Han åker och jagar den veckan och lämnar barnet under tiden till barnets farmor.
Mamman anmäler detta till FK (de är skilda). Pappan får betala tillbaka fp för den veckan.

Alltså, nu hänger jag nog inte riktigt med.. Eller så har jag missat något :p

Om båda föräldrarna är hemma, en är föräldraledig utan fp och en är föräldraledig med fp. Kan FK då kontrollera vem som tar hand om barnet? Hur gör de då? Frågar vem som byter flest blöjor? :confused:
Jag vet inte hur de kollar, men jag tror inte att de är dumma i huvudet.

Den som är hemma utan fp är väl inte föräldraledig, utan snarare att betrakta som "varken arbetar eller studerar".

Jag vet inte hur de kollar, men jag tror inte att de är dumma i huvudet.

Den som är hemma utan fp är väl inte föräldraledig, utan snarare att betrakta som "varken arbetar eller studerar".

Nä jag tror inte att de är dumma i huvudet, bara förstår inte hur det skulle gå till.

Är man föräldraledig utan fp har man ansökt om föräldraledighet hos arbetsgivaren och är precis lika föräldraledig som den som tar ut fp :)

:rofl: :rofl:

En gissning är att tex pappan inte får vara bortrest i två veckor utan att ta barnet med sig?

Finns exempel (jag är dock väldigt osäker på sanningshalten i dom).

Pappan tar ut fp i en vecka. Han åker och jagar den veckan och lämnar barnet under tiden till barnets farmor.
Mamman anmäler detta till FK (de är skilda). Pappan får betala tillbaka fp för den veckan.

Ja såna exempel känns ju mer självklara! Men här handlade det ju om två föräldrar som både är föräldralediga samtidigt.

Föräldraledig kan man vara både med och utan föräldrapenning. Föräldraledighet innebär ledighet från sin tjänst med stöd av föräldraledighetslagen.

FK tittar väl bara på den som tar ut fp från FK.

Absolut, men jag begriper nog fortfarande inte varför FK skulle kontrollera att den som är föräldraledig med fp tar hand om barnet och inte den som är föräldraledig utan fp. Båda är ju föräldralediga. Men jag vet inte vad som är rätt och fel, tycker bara att det låter märkligt.

Absolut, men jag begriper nog fortfarande inte varför FK skulle kontrollera att den som är föräldraledig med fp tar hand om barnet och inte den som är föräldraledig utan fp. Båda är ju föräldralediga. Men jag vet inte vad som är rätt och fel, tycker bara att det låter märkligt.

Det handlar om rätt till ersättning. Det har man bara om man är med sitt barn under majoriteten av tiden den dag man begärt ersättning för.

Därför att det är bara den som tar ut fp som anmäler det till försäkringskassan. Det är bara en som får betalt från FK för att ta hand om barnet.

Det handlar om rätt till ersättning. Det har man bara om man är med sitt barn under majoriteten av tiden den dag man begärt ersättning för.

Därför att det är bara den som tar ut fp som anmäler det till försäkringskassan. Det är bara en som får betalt från FK för att ta hand om barnet.

Ja alltså jag ifrågasätter inte att det är så. Jag tycker också att det är helt rimligt att man ska ta hand om barn om man är föräldraledig. Men jag undrar hur FK gör när de kontrollerar. Som Ett annat exempel så har jag och min man växelvis haft semester/föräldraledighet och varit hemma tillsammans under lång tid nu på sommaren. Hur skulle FK kontrollera att den av oss som haft fp aktuell vecka faktiskt har tagit hand om barnet "tillräckligt" mycket. Låter som ett omöjligt uppdrag för mig :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 673
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 130
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 588
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar